• Anonym (TandLisa)

Någon som opererat bort VISDOMSTAND?

Tandläkren igår sa att vi skulle "operera" bort en av mina visdomständer (den kommer upp delvis under en annan). Jag skulle inte sövas utan få bedövning.

Vad är skillnaden på att "operera" bort och "dra" bort en visdomstand?

Någon som gjort detta?
    Kändes det trots bedövning?
    Gjorde det ont efter?

Berätta allt du vet

• Svar på tråden Någon som opererat bort VISDOMSTAND?
  • Ljusstrimma

jag har opererat bort en visdomstand, har väldigt krokiga rötter ,så efter att med stor möda dragit ut den första ,kom ut efter tre timmar... Fick jag operera bort nästa tand.
    Det gick jättebra,fick nåt lugnande sen blev man bedövad och sen skar dom lite i tandköttet så det skulle vara lättare att ta bort den.har inga minnen av att det skulle gjorde så ont.

gick iallafall betydligt bättre att operera ,för min del ,hade ont väldigt länge efter tandutdragningen.

lycka till

• Moderaten

Jag har dragit ut en visdomstand i överkäken = inga problem.
    Jag har opererat ut en visdomstand i underkäken = inte kul.

Jag kunde knappt äta på 2 dagar, hade feber i början och det såg ut som om jag hade en tennisboll i munnen.
    Efter 2 dagar kom blåmärket över halva ansiktet i regnbågens alla färger, efter en vecka såg det ut som om jag hade gulsot i ansiktet. Efter 2 veckor var alla spår borta.

Ja det var väl vad jag vet om det där, känns det bättre nu när du fått lite info?

• Anonym

Första gången jag opererade bort en visdomstand bet inte bedövningen så det är nog den värsta smärta jag upplevt i hela mitt liv. Trots fem sprutor kände jag ALLT tandläkaren gjorde,d.v.s skar bort tandköttet,sågade itu tanden och sen drog ut den i småbitar. Andra gången tog bedövningen tack och lov så då kände jag ingenting.
    Man blöder nån dag efteråt och är öm så flytande föda är att rekommendera.

• MrM

Efter en bra bedövning så gjorde själva operationen inte det minsta ont. Man känner dock allt de gör som vibrationer i käkbenet så det kan upplevas lite obehagligt men inte smärtsamt. Däremot så gjorde det hyfsat ont i ett par dagar efteråt när bedövningen släppt. Jag blev rekommenderad att ta lite Alvedon eller liknande men blev tvungen att knapra starkare saker som jag hade hemma. Hamnar jag i samma situation en gång till tänker jag be dem skriva ut några Citodon och skulle rekommendera andra att göra detsamma.

Mvh

• Camarogirl

Min make har gjort det här, och är man riktigt rädd o orolig så kan man gå till lasarettet och göra detta med lustgas. Maken hamnade där, och han har inga negativa minnen av saken. Han tyckte mest det var kul... I synnerhet att cykla hem efteråt...!

Själv har jag tagit bort tre visdomständer, en trodde tandläkaren att det skulle bli väldigt svårt att få loss, så han avsatte dubbel tid. Det tog bara nån minut!

Efter att man tagit bort en tand kan det blöda mycket. Jag tyckte jag mådde så bra sist att jag började städa balkongen på eftermiddagen, och det var ingen bra ide. Det bästa är att vara stilla åtminstone den dagen!

Att bli både gul o blå i ansiktet av att ha tagit bort en tand, måste ju innebära att tandläkaren gjort fel! Det är inget konstigt/ovanligt att operera bort eller dra ut tänder, så den tandläkaren skulle jag akta mig för att gå till igen!

• Anonym

Jag har opererat bort min visdomstand på sjukhuset och jag var rätt mör efterråt och ca en vecka framåt då jag fick feber och inte knappt kunde öppna munnen. Gick på citadon i över en vecka pga smärtan. Gick på flytande också under ca 1,5 v. När jag pratade med dem så är det tydligen normalt att må så som jag gjorde. Jag hade också sjukt ont i halsen hela tiden men det var väl nerverna som gjorde att det blev så. Tanden som jag opererade bort var i underkäken..

• Anonym

Skillnaden är att när du drar bort en visdomstand vilket är midare så kan tandläkaren göra det på vanlig folktandvård och tanden har kommit upp så pass mycket att det går att ta tag om den och dra ut. När det är operation så ligger tanden delvis eller helt under tandköttet eller har stora rötter.
    Det är också inte lika stora bedövningssprutor och lika många vid en utdragning som vid en operation. När du opererar bort tanden så är det också vissa hygienhänvisningar som ska följas och du har operationskläder på dig.

• MrM

Anonym skrev 2008-10-16 14:12:59 följande:

Skillnaden är att när du drar bort en visdomstand vilket är midare så kan tandläkaren göra det på vanlig folktandvård och tanden har kommit upp så pass mycket att det går att ta tag om den och dra ut. När det är operation så ligger tanden delvis eller helt under tandköttet eller har stora rötter.Det är också inte lika stora bedövningssprutor och lika många vid en utdragning som vid en operation. När du opererar bort tanden så är det också vissa hygienhänvisningar som ska följas och du har operationskläder på dig.
    Räknas jeans och skjorta som operationskläder? Annars verkar just denna regel inte huggen i sten.

Mvh
  • Sikus

ja alla 4 är uttagna. Överkäken drog ur,de i underkäken operarades bort. Minns inte det gjorde ont.

• MrM

Kom på att hålet i plånboken var rätt smärtsamt också.

Mvh

Svar på tråden Någon som opererat bort VISDOMSTAND?