omega 3
Jag funderar på om jag ska ta omega 3 eller inte. Jag ska snart börja med ett IVF-försök.
På en kartong omega 3 (tror det är märket eskimo, ej helt säker dock) på apoteket står det att man ej ska ta det om man är gravid eller ammande. Undrar varför det står det? Är den sorten dåligt renad från miljögifter eller är det pga man kan bli mer lättblödande.
De verkar ändå rätt renade nu för tiden så man kanske ändå inte behöver oroa sig jättemycket för miljögifterna?
Funderar på detta med mer lättblödande pga omega 3. Är det bra eller dåligt? Har fattat det som att det är pga blodet blir lite tunnare. Kan man lättare få missfall då? Eller är det rent av bra för att är det inte tunnare blodet blir när man tar barnambyl eller vad det är som vissa kliniker rekommenderar.
På andra kartonger omega 3 jag tittat på har jag inte sett att man inte bör ta det om man är gravid. Är det någon skillnad på den och den andra sorten tro?
Finns ju t.o.m omega 3 där det står mumomega som är för gravida. Trodde det var för att det var mer renat. Men en person skrev tidigare i en tråd jag läste att det även var omega 6 i den och det var tydligen inte så bra tyckte hon eftersom vi normalt ändå har överskott i omega 6. Men varför rekommenerar dom de just till gravida? Eller kanske bara ett försäljningsknep?
Jag vet att det är bra för ett ev. foster med omega 3, för hjärnans utveckling. Men tror jag läste det var viktigast de tre senaste måndaderna i en graviditet. Så för den skull kanske man kan vänta.
I övrigt äter jag nog lax 1 gång i veckan och annan fisk 1 gång i veckan. Har hört att det dubbla krävs för tillräcklig omega 3. Men blir inte blodet tunnare även när man riktig fisk? Och då mer just de dagar man äter fisk eftersom man får i sig ganska mycket just då? Eller varför blir blodet tunnare av omega 3 tillskott?
Jag är just nu mest intresserad av att komma på om det kan öka eller minska chansen att bli gravid genom IVF om jag tar omega 3 tillsats.
Ni ser, många funderingar, inte så många svar.
Vad vet ni om det här?