• entjej

omega 3

Jag funderar på om jag ska ta omega 3 eller inte. Jag ska snart börja med ett IVF-försök.

På en kartong omega 3 (tror det är märket eskimo, ej helt säker dock) på apoteket står det att man ej ska ta det om man är gravid eller ammande. Undrar varför det står det? Är den sorten dåligt renad från miljögifter eller är det pga man kan bli mer lättblödande.

De verkar ändå rätt renade nu för tiden så man kanske ändå inte behöver oroa sig jättemycket för miljögifterna?

Funderar på detta med mer lättblödande pga omega 3. Är det bra eller dåligt? Har fattat det som att det är pga blodet blir lite tunnare. Kan man lättare få missfall då? Eller är det rent av bra för att är det inte tunnare blodet blir när man tar barnambyl eller vad det är som vissa kliniker rekommenderar.

På andra kartonger omega 3 jag tittat på har jag inte sett att man inte bör ta det om man är gravid. Är det någon skillnad på den och den andra sorten tro?

Finns ju t.o.m omega 3 där det står mumomega som är för gravida. Trodde det var för att det var mer renat. Men en person skrev tidigare i en tråd jag läste att det även var omega 6 i den och det var tydligen inte så bra tyckte hon eftersom vi normalt ändå har överskott i omega 6. Men varför rekommenerar dom de just till gravida? Eller kanske bara ett försäljningsknep?

Jag vet att det är bra för ett ev. foster med omega 3, för hjärnans utveckling. Men tror jag läste det var viktigast de tre senaste måndaderna i en graviditet. Så för den skull kanske man kan vänta.

I övrigt äter jag nog lax 1 gång i veckan och annan fisk 1 gång i veckan. Har hört att det dubbla krävs för tillräcklig omega 3. Men blir inte blodet tunnare även när man riktig fisk? Och då mer just de dagar man äter fisk eftersom man får i sig ganska mycket just då? Eller varför blir blodet tunnare av omega 3 tillskott?

Jag är just nu mest intresserad av att komma på om det kan öka eller minska chansen att bli gravid genom IVF om jag tar omega 3 tillsats.

Ni ser, många funderingar, inte så många svar.
    Vad vet ni om det här?

• Svar på tråden omega 3
  • Pimpinellan

Jag har ätit omega 3 hela tiden jag hållt på med IVF. Innan Äp vanlig omega3 Forte och när jag var gravid mumomega och nu omega3 Forte igen. Det var en tjej här -kommer ju tyvärr inte ihåg vem!) som hade studier på nyttan av just omega3 för gravida och hon påstod att det var helt ofarligt. Jag har också läst att det ska vara ofarligt-i alla fall just omega3 Forte. Socialstyrelsen funderar t.o.m på att ändra sina rekommendationer ang. både fiskätande och omega3knaprande för gravida till att det ska vara fritt fram att äta och att man BÖR äta det också för fostrets skull.
    Hoppas hon själv läser och kan reda ut detta bättre än mig! Jag vågar i vart fall äta det.

• NenniePennie

Jag har hört att man inte ska äta omega3 med fiskleverolja.. utan omega 3 med fiskolja isåfall.. finns i affär.. som heter Möllers Omega 3, det innehåller inte fiskleverolja

• entjej
    Pimpinellan skrev 2008-10-16 12:33:41 följande:
    Jag har ätit omega 3 hela tiden jag hållt på med IVF. Innan Äp vanlig omega3 Forte och när jag var gravid mumomega och nu omega3 Forte igen. Det var en tjej här -kommer ju tyvärr inte ihåg vem!) som hade studier på nyttan av just omega3 för gravida och hon påstod att det var helt ofarligt. Jag har också läst att det ska vara ofarligt-i alla fall just omega3 Forte. Socialstyrelsen funderar t.o.m på att ändra sina rekommendationer ang. både fiskätande och omega3knaprande för gravida till att det ska vara fritt fram att äta och att man BÖR äta det också för fostrets skull.Hoppas hon själv läser och kan reda ut detta bättre än mig! Jag vågar i vart fall äta det.
    Är det pharbio omega forte, 70% omega 3 du tar? Har funderat på den. De gör ju reklam för att den är väldigt ren från miljögifter. Är kapseln stor?

Man ska tydligen kunna ta olja också. Undrar om det är mycket otäckt att ta. Någon som tagit det?
  • Pimpinellan

Ja,det är Pharbios omega3 vi tar. Inbillar mig att produkter köpta på Apoteket är renare och bättre än hälsokostens eftersom Apotekets produkter genmgår läkemedelskontroll,men det är möjligt att hälsokosten också har bra produkter. Mumomega är ju därifrån,men den köper jag inte mer efter varningar här på F.l.
    Kapseln är stor,men slinker lätt ner eftersom den är hal på ytan.
    En om dagen räcker dessutom.

• entjej
    Pimpinellan skrev 2008-10-17 12:39:24 följande:
    Ja,det är Pharbios omega3 vi tar. Inbillar mig att produkter köpta på Apoteket är renare och bättre än hälsokostens eftersom Apotekets produkter genmgår läkemedelskontroll,men det är möjligt att hälsokosten också har bra produkter. Mumomega är ju därifrån,men den köper jag inte mer efter varningar här på F.l.Kapseln är stor,men slinker lätt ner eftersom den är hal på ytan.En om dagen räcker dessutom.
    Vad är det för varningar på FL?.

Usch, stor...jag har svårt att ta tabletter men det går väl förhoppningsvis...om jag inte ska ta oljan...
  • Pimpinellan

Det var just mumomega som tydligen inte var så bra när det kom till kritan.
    Jag har skitsvårt att svälja tabletter,men denna bara glider ner-inga problem alls!

• christinaiskottland

Jag kontaktade mumomega om just det till synes motsagande forhallandet som namts ovan nar jag upptackte av att de hade hoga halter av DHA i deras omega 3 jamfort med vanliga omega 3 tabletter och dessutom innehaller AA fatty acid (form av omega 6). Fostrets och senare barnet (genom amning) suger at sig dessa halter for ogon och hjarnutveckling. Det finns mycket bra studier dokumenterade om detta och finns pa deras hemsida for alla er som vill halla er ordentligt informerade.

Jag tog sjalv mumomega som komplement till min graviditet och genom hela amningsperioden och lyckades undvika depression efterat (vilket jag var helt overtygad om att jag skulle fa).

Jag har borjat ta dem igen da jag forbereder oss for nasta IVF period och hoppas pa det basta. Som andra papekat ovan ar det vikigaste ar att valja ett preparat som inte ar ar baserat pa cod liver oil (hoga halter av animaliskt vitamin A som kan ge skador pa fostret eller missfall) och att det ar fran en kalla som ar mycket renad da manga omega 3 tabletter (och stora fiskar i vissa hav) kan innehalla hoga halter av metaller och andra farliga fororeningar.

Jag klistrar dock in en liten summering om mumomega nedan tagen fran www.equazen.com/ sida (tillverkare) :

Given the growing body of research evidence that DHA and AA consumption is essential for normal development of a baby's brain and eyes, and the potential linked to the increased likelihood of a full-term pregnancy, it is suggested that women should consume a sufficient intake of these nutrients to ensure an adequate supply for their growing babies. Ideally, this should begin before conception and continue right through pregnancy and breastfeeding.

Furthermore expectant mothers need to be careful about their fatty acid intake, not only for their babies, but also for themselves. During pregnancy, Mother Nature ensures the baby's nutrition takes priority. This leads to structural fatty acids from the mother's brain being depleted, carried across the placenta and utilised for foetal brain development. This entirely natural process can result in the maternal brain shrinking by 3% during pregnancy. If a woman then breastfeeds, it has been estimated that she will continue to lose 50 - 80 mg of fatty acids each day. Significantly, fatty acid depletion in women has been linked to post-natal depression.

Finally, on average it takes a woman around 26 weeks to replenish the fatty acids lost during pregnancy. Consequently, any subsequent babies may be at greater risk of not having sufficient DHA and AA for optimal brain and eye development. It is therefore important for women to increase their fatty acid intake to also ensure an adequate supply.
    * The source of our omega-3 fish oil is tuna, which is harvested at specific times of the year to provide a particularly high level of DHA
    * The oil is concentrated using molecular distillation, leaving it in a free fatty acid form
    * Any pollutants, impurities and volatiles are washed out during this process
    * The oil is then chilled and filtered, allowing removal of any excess saturated fats, and resulting in a pure clear oil
    * The free fatty acids are recombined into triglycerides, the most bio-available form, allowing maximum efficacy and absorption
    * The oil is 70% omega-3 fatty acids, the majority being DHA, a key structural fatty acid that is part of the membranes of brain cells
    * The oil has an elevated level of AA, a structural fatty acid that like DHA is an important building block for brain cells
    * The oil has an elevated level of DPA, a 'link' fatty acid between EPA and DHA

• entjej

Tack för den utförliga informationen Christinaiskottland.

Ingen annan som vet något om mina funderingar?

• entjej

Jag kollade lite på mumomega och som jag såg så var det mycket mindre halt av omega6 än av omega3. Så tycker inte det borde vara någon fara att ta mumomega för den skull. Det var väldigt dyrt men de gjorde väldiga reklam över framställningen. Kanske är det därför de är mycket dyrare än efanatal som verkar vara liknande. Eller också är de dyrare utan anledning.

Men läste någonstans att omega 3 är anti-inflammatoriskt. Då undrar jag om det är bra att ta efter ET. Det behövs ju en liten inflammation sägs det för att ägget ska fästa. Vad säger ni?

• christinaiskottland

Hej, entjej `(och alla andra). Det later ju logiskt i teorin som du sager att avhalla sig fran omega 3 just runt ET. Jag tror att jag gjorde det sjalv runt mitt forra IVF (vilket blev lyckat). Kan inte erinra mig om att jag kande till det da, gjorde det bara for akerhets skull. Din forfragan gjorde att jag sokte runt efter svar da alla andra rekommendationer menar att omega 3 hjalper fertiliteten (bade IVF och vanligt) och att man helst ska borja 3 manader innan man planerar att bli gravid (eller genomga ET).

Jag har hittills bara kunnat hitta en studie (lite svarlast pa engelska) som stodjer teorin att man ska undvika ta hoga halter omega 3 just runt ET:
    ajpendo.physiology.org/cgi/content/abstract/00409.2007v1

• christinaiskottland

Ananasjuice och selen ska tydligen hjalpa embryot att fasta (som svar till ovan). Information tagen from motsvarighet till Familjelivs forum i UK med specilarisering pa infertilitet. 2WW star for de tva veckor efterat, jag tror det ar ruvarperioden pa svenska.

Ni kan sjalva gora egna sokningar pa siten nedan:
    www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

Food and Drink

What should I eat on the 2WW?

The usual advice is to eat as though you are pregnant so a fairly healthy balanced diet. It's also important to drink 2-3 litres of water. This helps flush out the empty follicles which will keep filling with blood & helps prevent OHSS as well as flush out all the drugs from treatment & during EC...and obviously ensure you're hydrated.

www.food.gov.uk/multimedia/pdfs/life02eatingwhenpregnant.pdf

Why do people suggest Pineapple Juice?
    Pineapple contains selenium...and selenium (an anti-oxident) helps promote a healthy womb lining which is why it is thought to aid implantation. Pineapple also contains an enzyme called bromelain which is contraindicated during pregnancy as it may cause uterine contractions (many people, especially in Asian cultures, suggest eating fresh pineapple to induce labour if overdue)....however, during processing this delicate enzyme is destroyed which is why its ok to drink pineapple juice in moderation when ttc or pg but not to eat fresh pineapple/pineapple pieces etc .

The preferred juice to drink is fresh, pressed or "not from concentrate"....although not the best, its still ok to drink "from concentrate"...all this means is that the pineapple pulp has been frozen or freeze dried for exportation and then reconstituted with water.

A small glass of pineapple juice a day is supposed to be good but there are also many other food sources richer in selenium than pineapple (brazil nuts included!)

This link provides some info on selenium & a list of food souces:

ods.od.nih.gov/factsheets/selenium.asp"

• Pimpinellan

Olika bud mot vad jag hört. Jag läste förra vintern att selen gavs till hästar när de inseminerades för att det skulle hjälpa pållarna att bli "gravida" och då skulle det tydligen kunna hjälpa kvinnor också. Sen på sommaren läste jag att selen INTE var bra om man ville bli gravid eftersom det var immunförsvarshöjande! Vad ska man tro egentligen? Jag slutade ta selen då i vart fall. Omega 3 åt jag i form av mumomega vid ET och perioden efter vid min förra IVF och ägget fäste då i alla fall. Ska kanske ta mumomega igen nu då två veckor efter ET eller vad tror ni?

• christinaiskottland

Vad intressant Pimpinellan-det har jag aldrig hort innan. Dar ser man att det aldrig finns helt sjalvklara svar pa allting och att allt ar bra for alla. Min gissning ar att, det kanske beror pa vilken typ av infertilitet det handlar om. Dvs om man har specifikt problem med antikroppar som attakerar embryot (ingen aning vad det kallas, bara vet om att det finns sa manga olika variationer pa fertilitetsproblem), sa ska man nog vara forsiktig med allt som kan forstarka det.

Fortsatt kom med fler forslag och infallsvinklar om just runt ET, vad som kan vara bra, verca inte sa bra.

• christinaiskottland

Om man har Hashimoto's version av skoldkortel problem (Thyroid) (som jag har), vilket ar en viss form av autoimmun sjukdom, sa kan selen hjalpa tydligen enligt:

Selenium

Very well designed trials indicate that selenium supplementation may reduce the levels of some types of anti-thyroid antibodies. It is possible that if the levels of the antibodies can be reduced, then the risk of miscarriage may also be reduced

The effects of selenium in pregnancy were recently evaluated in a study performed in Italy. Approximately 150 pregnant with with elevated levels of one group of thyroid antibodies were split into two equal groups. One group received 200 micrograms of selenium and the other group received placebo. During pregnancy and post-partum, more women who took the placebo were more likely to show evidence of thyroid malfunction and need thyroid hormone supplementation.

www.ivf1.com/anti-thyroid-antibodies

Svar på tråden omega 3