Måste ett barn alltid gå ner i vikt då det har cystisk fibros?
Hej!
Imorgon skall vår bvc sköterska ringa mig och då hade jag tänkt stå på mig angående en läkartid för min son. Han är 2½ månad gammal och har sedan start haft lite problem. Jag fick en känsla av att något var fel direkt på BB. När han föddes så tog det några timmar tills det kom ut lite barnbeck. Men det var bara en liten plutt som kom ut och inte mer än så. Det tog flera timmar till men inget mer ville komma ut. Jag fick då en känsla av att han var förstoppad och jag hade rätt. Ännu 3-5 dagar efteråt så hade inget mer kommit ut och han var påverkad utav det. Samtidigt så hade vi amnignsstrul. Han åt bra tyckte jag men blev tröttare och tröttare och orkade inte amma. Så han sov istället. Jag fick tvångsmata honom och då blev han lite piggare och klarade av amma igen.
Vi körde ett microlax lavemang på honom och ut kommer då väldigt kletigt och slemmigt barnbeck. Någon dag efter det fick vi göra ett lavemang igen för han fick fortfarande inte ut något själv. Samma resultat, väldigt kletigt. Inte hårt, bara såpass kletigt att det fastnat i tarmen. Nu började dock Adrian bajsa själv och han bajsade runt 1 gång i timmen och det var så gott som fulla blöjor VARJE gång, och alltid kletigt. Ibland var det som om han bajsade vatten med slemklumpar i. Bvc tyckte att det här var normalt, bara det inte pågick i många dagar.
Adrian verkade påverkad av magen. Han ammade jätte ofta och till slut började vi ge ersättning för han ville amma hela tiden då han var vaken och till slut fick han inte nog sömn och det resultera i att han blev för trött för att orka äta. Så han orkade inte amma, men han var för hungrig för att sova. Han gick upp kanske 200 gram i veckan. Då tog vi in ersättning i bilden och då blev allt bättre., Vi hade i samma veva börjat ge honom sempers magdroppar med aktiv bakteriekultur. När han fick mest ersättning istället för bröstmjölk och dessa magdroppar så blev bajset lite mer fast, som puré i konsistensen men fortfarande ser man att det är rätt så kletig puré. Slutar vi med magdropparna som vi gjorde en gång, så tog det 5 dagar och så blev han förstoppad. Igen var det inte förstoppning pga hårt bajs utan det var en kletig slempropp av bajs. Men han äter som en gris och han växer också väldigt fort nu. Det är det enda som talar emot CF. Just det faktum att han går upp i vikt. Han gick nu på senaste 2 veckorna upp nästan 1 kilo.
Hans andning låter besvärad, han låter jämt rosslig som om han skulle vara förkyld. Men han är inte det. Han knorrar mycket då han sover och andningen låter som en perkulator ibland. Han har också hunnit på 2 förkylningar på sin 2½ månaders ålder.
Hans svett är jätte salt! När man pussar honom känner man att det är salt innan man smakat på läpparna.
Jag tycker det är för många riskfaktorer här för att kunna ignorera dem eller förbise dem. Jag känner mig ändå lite som en nipprig hönsmamma men den här gången har faktiskt pappan också reagerat. Annars brukar han tycka jag är lite småfånig då det kommer till sådant här men nu är han också oroad. Jag hoppas bara BVC tar mig på allvar imorgon då de ringer.
Frågan är, kan barn med CF gå upp i vikt, speciellt då om de går på ersättning och inte bröstmjölk? Någon som vet?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-16 12:05
Glömde nämna att han hostar ibland och då hör man att han hostar upp slem. Om han kräks någon gång på tom mage så är det rätt så kletigt det som kommer upp vissa gånger.