• MariaN

För- och nackdelar med att sterilisera katt?

Min ena katt dog i förrgår. Min honkatt som är kvar blev förstås lite orolig av detta. Gnällde hela dagen igår. Men inatt bar hon runt på en disktrasa och skrek och hade sig. Detta är väl inte pga saknad?
    Det är annars mycket troligt att hon kommit i puberteten.
    Min sambo säger att honkatter bara är sådär jobbiga i början och lugnar sig när de blir äldre, men är det inte bäst att sterilisera henne?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-16 13:43
    vad kostar det att kastrera en hona?

• Svar på tråden För- och nackdelar med att sterilisera katt?
  • Kenzie

Nej hon löpte och hon bör absolut kastreras. En katt mår dåligt av att löpa och upprepade löpningar kan leda till livmoderinflammation.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090429
  • Hundtok

Är nog bättre att kastrera henne i såna fall. Vid sterilesering så är det inte säkert att könsdriften försvinner, mer troligt att den faktiskt blir kvar.

• MariaN

kastrerar gör man väl bara han katter? honor steriliseras väl?

men det är ju naturligt att löpa- borde ju inte vara farligt?

• MariaN
    Hundtok skrev 2008-10-16 13:08:34 följande:
    Är nog bättre att kastrera henne i såna fall. Vid sterilesering så är det inte säkert att könsdriften försvinner, mer troligt att den faktiskt blir kvar.
    hur menar du?
  • Hundtok

Nej, man kastrerar honkatter oxå. Sterilisera och kastrera är två helt skilda operationer. Om man steriliserar en honkatt så "klipper" man bara äggledarna så de inte kan bli dräktiga. När man kastrerar en honkatt så tar man bort hela paketet, livmoder.

MariaN skrev 2008-10-16 13:09:39 följande:
    kastrerar gör man väl bara han katter? honor steriliseras väl?men det är ju naturligt att löpa- borde ju inte vara farligt?
  • Kenzie
    kastrerar gör man väl bara han katter? honor steriliseras väl?men det är ju naturligt att löpa- borde ju inte vara farligt?
    Nej man kastrerar både hon och hankatter. Förr steriliserade man honkatter men det görs knappt av någon veterinär längre. Nej det är inte naturligt för en katt att löpa utan att bli parad.
  • skorpionen80
    Nej, både han- och hon-katter kan både steriliseras och kastreras. Det är två olika ingrepp. Vid kastrering tar man bort testiklarna alt livmoder och äggstocker, vid sterilisering kapar man bara av ledarna.

Nja, det är ju inte direkt farligt att löpa, men det är inte bra. Katten är orolig och tappar i vikt. Så en katt som löper mycket mår inte bra.
  • MariaN

aha.. vad mycket jag får lära mig :)

kastrera är alltså det bästa för att hon ska bli lugn och inte kan bli gravid?

• Kenzie
    MariaN skrev 2008-10-16 13:12:49 följande:
    aha.. vad mycket jag får lära mig :)kastrera är alltså det bästa för att hon ska bli lugn och inte kan bli gravid?
    Precis
  • lindaha

Fördelar:
    Slipper cancerrisk
    katten kan löpa sönder annars
    mer gosig
    lugnare
    strilar oftast inte
    slutar löpa
    Slipper skendräktighet
    mm

Nackdelar
    Risk vid nedsövning
    Måste se till att de inte blir för tjocka

Jag rekomenderar absolut kastrering. En katt som går runt och löper hela tiden mår inte bra!

Svar på tråden För- och nackdelar med att sterilisera katt?