• Pernilla3

Annorlunda rädsla

Hej!

vet inte om jag platsar här egentligen. Jag är inte rädd för själva förlossningen egentligen, snarare för att något ska hända med mitt barn i slutet av graviditeten.

vid min första förlossning fanns det en hjärtstudie på mitt sjukhus, där man skulle upptäcka hjärtfel i tidigt skede. Vi var med i den och min dotter hade dåliga värden fast inget blåsljud så det avskrevs. Veckan efter åkte vi in på läkarkontroll och då upptäcktes ett blåsljud och när de fick veta att hon haft dåliga värden på provet blev allt bråttom. Och det hela blev väldigt traumatiskt detta bla pga att det slarvat bort hennes provsvar.

Med andra barnet åkte jag in pga att jag trott vattnet gått. Jag åkte in på söndagen och trodde vattnet gått natten till lördagen. Jag tror att det siprrat ett tag men det gjorde det bara kvällstid när hon rörde på sig. iaf undersökte de mig och sa att vattnet inte hade gått. de kopplade ctg och det visade på stressat barn så vi fick åka hem i 3 timmar frö att komma tillbaka igen. När vi kom tillbaka var bebsien slö istället och de fick använda stimulator för att få rekationer. Efter 3 ggr så sa de att det var bra och att vi skulle åka hem. Jag hade gått över en vecka och hade inga ytterligare kontroller inbokat. skulle ringa spec.mvc 1 vecka senare. vi kom hem och färdknäppade och det kom igång direkt efter och när hon föddes 2,5 timmar senare fanns inget vatten alls. De hade missat det. De skulle göra särskillda kontroller på bb fick jag veta när vi skulle åka hem, men det hade de också missat.

Nu vill jag inte gärna föda där jag bor för jag känner inget förtroende alls och tycker att de är nonchalanta. Men närmaste bb ligger ju runt 10 mil härifrån så dit lär jag aldrig hinna när det sätter igång.

Är oplanerat gravid i v 17 nu och vet inte vad jag ska göra nu.
    Någon som har några goda råd? Några som varit med om liknande.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Annorlunda rädsla
  • martina g

har samma rädsla som du.känns som att när väl förlossningen dragit igång,kommer jag känna mig ganska lugn.är väldigt rädd för att nåt ska gå fel eller att mitt barn ska dö i magen de sista veckorna nu som är kvar till bf.har tagit upp detta med min bm,men hon tyckte jag skulle prata med en psykolog.förstår att du är rädd,med tanken på allt som har hänt.
    de som jag tror utgör mycket av min rädla är att min tvillingsyster dog i magen.min mamma har dessutom haft ytterligare ett döfött tvillingpar,och att två av mina fastrar varit dels med om moderkakasavlossning men oxå gått över tiden och att det barnet dog i henne mage=(
    så detta skrämmer mig nå fruktansvärt.går själv på sundsvalls sjukhus och tycker att det är väldigt nonchalanta där.
    skulle vilja byta sjukhus,men vet ej hur detta går till.
    detta var inget svar till dig,utan ville mest bara skriva att det finns andra som känner som du.
    stor styrkekram till dig och hoppas att du kanske kan få en eventuell planerad igångsättning på det sjukhuset som ligger 10mil från dig=)

• Pernilla3

Tack för ditt svar. skönt att höra att man inte är ensam även om jag inte önskar att någon annan ska lida av detta. Är lite orolig över att de ska tycka att jag är löjlig eller överdrivet krävande av mig.
    Min bm som jag har nu har bokat in mig på ett extra besök v 20 så att jag kan prata om detta. Samtidigt sa hon att hon inte tyckte det var konstigt att de missat kontrollerna på min dotter som föddes två dagar efter vattenavgång. Så full förståelse finns nog inte där heller. hon sa att jag tänkte för mkt.
    Samma sak hände min mamma när hon väntade mig, vattnet hade gått för länge sedan men det missades. BF var 19 sep och jag föddes med urakut snitt 7 okt vägde 2810 g och var helt gulbrun för jag legat i mitt bajs länge. Fick ligga i kuvös i 1 vecka. Kankse det sitter i också.

• Yonez

Tycker du skall se vilka möjligheter du har att föda på annat ställe om det inte känns rätt där du varit tidigare (är ju jätteviktigt att du känner dig trygg). Jag har förmånen att bo i Varberg som har ett mycket omtyckt BB och förlossning och vet att många (även så långt ifrån som STHLM) väljer att föda här för att de tycker det känns bättre. Så jag tycker helt klart att du skall kolla över dina möjligheter.

Skickar massa styrkekramar!!!

• Pernilla3

Jo det är klart, men sen är det ju rädslan i slutet av grav om något skulle inträffa då tex vattnet börjar sippra igen eller något annat som inte är bra, med tanke på att de nonchalerade misstänkt vattenavg och dåliga fosterljud och missade vattenavg när de gjorde spekulumundersökningen. hur ska jag kunna lita på det nästa gång?

Känner mig jättebesvärlig.

• Pernilla3

puffar..verkligen ingen mer som känner igen sig alls? eller som har några tankar och råd?

• Deer

jo då, jag är också rädd för själva personalen och den ignorans och de missar de gjorde under min förra förlossning.
    Dock inget så alvarligt som för dig , men hos mig har det som hände då, nu utvecklats till en stor olust att åka till förlossningen.
    Skulle hellst vilja stanna hemma.
    Så det är ju inte själva smärtan och förlossningen i sig utan förlossnings avd räddsla på något sätt.
    Men på något sätt är det bara att hålla tummarna för att personalen den här gången är bättre.

• Zazza1979

Tycker att du ska säga att du vill prata med någon på en aurora mottagning. Och försöka få planerad igångsättning på sjukhuset som låg lite längre ifrån dig.
    Aldrig kul att känna att man inte kan lita på eller få förståelse från något håll. :(

Lycka till med allt!

• Pernilla3

deer: så kände jag inför andra förlossningen, men när den blev som den blev så vill jag inte utsätta mig en tredje gång.

• Pernilla3

Puffar, ingen som känner igen sig?

• Sandrine

Jag kände samma oro redan innan jag fick mitt barn. Livrädd för små "misstag" eller felbedömningar som kan få förödande konsekvenser. I mitt fall fick jag igenom ett planerat kejsarsnitt. Då kändes det bättre för mig.

• solhem

Kolla om det finns någon barnmorska på orten där du bor. Då kan du föda hemma.

• Tant Brun

Sa de verkligen att det inte fanns något vatten kvar? För så mycket jag vet produceras det hela tiden nytt vatten och att man behöver inte oroa sig för att det blir torrt??

Jag kan lägga till att en doula kan verkligen göra susen för att hjälpa dig med rädslor. En doula har också mycket kunskap om förlossning även om hon inte är medicinskt utbildad så kan hon hjälpa dig att få klarhet och ny tillit till dig själv. För det är inte lätt att tala för sig före,under och efter en förlossning.

Lyckönskningar!

• Pernilla3

Tant brun: jo det produceras nytt, men har vattnet gått (dvs hål på hinnorna) så rinner det ju ut. Det är ju en stor infektionsrisk om vattnet gått då finns ingen "skyddsbarriär" till barnet utan bakterier kan lätt komma upp.

Svar på tråden Annorlunda rädsla