• Loopington

Är jag den enda som inte fattar grodposition?

Alltså exakt hur benen ska vara? Min son är 2,5 veckor och bärs i trikåsjal, mage mot mage med fötterna typ under rumpan och knäna isär. Men på alla beskrivningar verkar fötterna sticka ut mot sidorna. Om jag försöker placera hans fötter på sidorna protesterar han.

Gör jag helt fel? Kan det vara skdaligt för honom? Han gillar denna position (vagga är för obekvämt).

• Svar på tråden Är jag den enda som inte fattar grodposition?
  • Bobbenn
    Barnet ska sitta i sk grodposition med benen öppna ca 45 grader. Om du bär i bäsjalen, dra då tyget från knäveck till knäveck.
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • Loopington

Tack, det verkar alltså inte spela så stor roll då var fötterna är så länge knäna är öppna 45 grader och ryggen böjd? Känner mig lagom korkad men jag har feber också..

• aster

Men jag läste i en sjaltråd igår: dels en som hade läst att grodposition inte var ok förren vid typ 1-2 mån, och dels en som sa att det var bra att låta ett nyfött barn ha benen ihop men böjda knän (som du beskriver).

Jag är helt oerfaren, men vill veta mer!

• Bobbenn
    aster skrev 2008-10-16 15:01:01 följande:
    Men jag läste i en sjaltråd igår: dels en som hade läst att grodposition inte var ok förren vid typ 1-2 mån, och dels en som sa att det var bra att låta ett nyfött barn ha benen ihop men böjda knän (som du beskriver).Jag är helt oerfaren, men vill veta mer!
    Små barn ska ligga i vagg position. Har man en trikå sjal så följer instruktioner med för var ålders gräns annars är detta ett toppen forum

www.sjalbarn.se
  • Loopington
    Svar på #5
    jag kom på att jag inte ville sno tråden

Äh, ska slappna av lite kanske, så länge han är nöjd och glad och ryggen i rätt böj så...
  • Loopington
    Svar på #6
    Men det är ju just det att det står olika beroende på var man läser. I instruktionen till min sjal står det inget om åldersbegränsningar, bara att man kan välja vagga eller groda.
  • Bobbenn
    Loopington skrev 2008-10-16 15:07:32 följande:
    Svar på #6Men det är ju just det att det står olika beroende på var man läser. I instruktionen till min sjal står det inget om åldersbegränsningar, bara att man kan välja vagga eller groda.
    aha ok. jag har haft tricot slen och ring sjal och där stod det
  • Moonis

Grodpositionen har jag alltid trott är så du beskriver med fötterna under o knäna ut.

• Loopington
    Svar på #10
    ja jag tycker det också! Så ser ju grodben ut ju, men på vissa beskrivningar sticker benen rakt ut mot bärarens sidor.
  • xLOVEx

På en nyfödd har man oftast fötterna inne i sjalen, alltså under rumpan. När dom blir större har man fötterna utanför. Man kan göra lite som det passar just ens eget barn, det viktigaste är just att rumpan är lägre än knäna och att knäna går ut åt sidorna... detta om det är grodposition alltså. Har man ringsjal bär man nyfödd i vagga, i långsjal (vävd eller trikå) kan man välja vagga eller upprätt, mage mot mage redan från start.

• Ronjas mamma

Jag frågade min läkare eftersom min dotter vägrade grodd ställning redan från början fick att veta att det viktigaste var att jag spände tillräckligt in så ryggen blir stöttad och så bara ha benen som hun trivdes med..(hun har först nu villat ligga i vagga 4 månader) Så jag tror det är helt ok det du gör.

• Noonis

De allra minsta ska inte alls behöva sitta i grodpositionen, den komemr sen när bebisen "öppnar höften". De första 2-3 månader går det alldeles utmärkt att bära dem i fosterställning, alltså med kutad rygg och benen ihopvikta. Du behöver inte göra något åt benen, de har varit i mycket mindre utrymme i magen.

Däremot är det alltid bra att komma ihåg att byta position och låta barnet ligga på ryggen emellanåt på plan yta, på filten på golvet, barnvagn med hel liggläge eller sängen eller vad man vill. Då får de sträcka på sig och testa musklarna.

Bra regel: Tänk dig att du halvligger på en soffa och har bebisen liggande på din bröst. Samma position fast bara med bärsjalen knyten runt er.

• Noonis

Just det, tänkte tillägga att de inte är alls ovanligt att bebisar gillar att ligga i vaggaposition. De flesta trivs betydligt bättre med "uppright" position.

• xLOVEx
    Noonis skrev 2008-10-19 10:21:56 följande:
    De allra minsta ska inte alls behöva sitta i grodpositionen, den komemr sen när bebisen "öppnar höften". De första 2-3 månader går det alldeles utmärkt att bära dem i fosterställning, alltså med kutad rygg och benen ihopvikta. Du behöver inte göra något åt benen, de har varit i mycket mindre utrymme i magen. Bra regel: Tänk dig att du halvligger på en soffa och har bebisen liggande på din bröst. Samma position fast bara med bärsjalen knyten runt er.
    Och du vill med det påstå att bebis inte har rumpan längre ner än knäna då???
  • Trogga

Ts bebisen säger ifrån om den inte trivs, eller om kroppen är fel. Trivs bebisen är det ok.
    Vara i vagga kan även vara knepigt om man har stort barn. Här på bb hjälper personalen en med att sätta bebis tillrätta i sjal, de förespråkar sjal mage mot mage.
    Även förtidigt födda vill de att man bär mage mot mage under kläderna första tiden

Vi ska bita dem i benen, och binda fast dem vid den stora stenen
  • Loopington

TACK för alla svar!! Känns lugnare nu, hade en stressig dag med missnöje och mjölkstockningsfeber när jag skrev frågan.

Nu går det mycket bättre! Han ligger som han hamnar automatiskt med benen och vi har tom varit ute på stan med sjalen och han stortrivdes :)

Svar på tråden Är jag den enda som inte fattar grodposition?