• JLS

Var kan man köpa större äppelträd och vad kan det tänkas kosta?

Vi planerar att ev köpa ett hus och trädgården är inte mkt för världen, riktigt sliten och inga fina träd eller någonting.

Vill skulle vilja ha två äppelträd på tomten men vill inte vänta 10 år innan det är stort så jag undrar om och vart man kan köpa större träd, vad det kan tänkas kosta styck på ett ungefär och om det är svårt att plantera dom? Kan man beställa nån tjänst där de gräver ner det åt en? Många frågor på en gång.

Har verkligen inte gröna fingrar, t o m fd kaktusar har stupat...Då är det illa...

Hjälp från någon trädgårdskunnig?

♥ Julia 080626 ♥
  • Svar på tråden Var kan man köpa större äppelträd och vad kan det tänkas kosta?
  • Tilda Skruttan

jag köpte äppleträd, päron och plommon igår. Och faktsikt så äär dom rätt så stora! Normalpris på dom var 250. Sen finns det familjeträd. Då kan det vara olika sorters apple på ett träd. DOm kosatde 495. Men jag tror knappt att det går att köpa "färdiga" som redan är stora. Plus att det är väldigt svårt att få ett träd som redan är vuxet att må bra i ny jord.

• Ekoxen

Det går att köpa större träd. Vi har köpt ett päronträd nu i höst som är ca 2m högt och har grenar som börjar på 90 cm. Kostade ca 1500 kr. Går även att köpa ännu större träd tex äpple där grenarna börjar på 180 cm men är då beställningsvara hos min trädgårdshandlare. Hur de tar sig beror helt på under arbete, detta svarar de på i handdelsn hur du skall göra. Köper du träden på hösten får man ofta rabatt för att de vill sälja ut, vi fick 30%. Går även att beställa att de gör arbetet åt en. Vet ej vad det kostar.
    I de större handelsträdgårdarna skall detta inte vara ngt problem att få tag på och få hjälp med.

• JLS

Tack så jättemkt för svaren, det lät ju mkt billigare än vad jag trodde man tog för ett träd Hade ju noll koll.

När är det man framförallt bör plantera träden? Under våren eller? Bor i Sthlm med ja det klimat som råder i sthlm. Vill att någon gör jobbet åt oss då vi inte är direkt bra på sådant här men kan någon rekommendera någon handel i sthlm som gör jobbet med?

Tack igen!

♥ Julia 080626 ♥
  • Ekoxen

Det går lika bra att plantera vår som höst, kan ej säga hur sent höst. jag bor i Stockholm, Åkersberga, och har fått jätte bra hjälp på Åkersberga växtförsäljning (finns vissa stolpskott där också men de flesta bra). Zeta trädgård och Rosendals trädgårdar är mkt bra och kan erbjuda hjälp med allt. Kan vara bra och få hjälp med planering även om det kan kännas dyrt, man får mkt bra hjälp och ideér. Finns säkert fler åk runt och fråge eller ring. Många trädgårdshandlar saknar tyvärr bra hemsida, lägger mer krut på sin handel.

• JLS
    Ekoxen skrev 2008-10-18 21:14:34 följande:
    Det går lika bra att plantera vår som höst, kan ej säga hur sent höst. jag bor i Stockholm, Åkersberga, och har fått jätte bra hjälp på Åkersberga växtförsäljning (finns vissa stolpskott där också men de flesta bra). Zeta trädgård och Rosendals trädgårdar är mkt bra och kan erbjuda hjälp med allt. Kan vara bra och få hjälp med planering även om det kan kännas dyrt, man får mkt bra hjälp och ideér. Finns säkert fler åk runt och fråge eller ring. Många trädgårdshandlar saknar tyvärr bra hemsida, lägger mer krut på sin handel.
    Men vad bra att jag frågade, tack så jättemkt för råden=) Vår lilla baksida måste få en makeover tror jag bestämt
    ♥ Julia 080626 ♥
Svar på tråden Var kan man köpa större äppelträd och vad kan det tänkas kosta?