• kengru

Piroger, fyllning med köttfärs, nån som har ett recept?

Ska laga piroger, har varit sugen hela veckan men jag hittar inget recept, nån som har o vill dela med sig?

• Svar på tråden Piroger, fyllning med köttfärs, nån som har ett recept?
  • FinalFantasy

Åh vart sugen med dumma dig

Alla har rätt att ha sin egen åsikt och ingen bör påtvingas en annans åsikter
  • FinalFantasy

Tack Det blir i morgon, lovat barnen pannkaka idag haha (ångrar mig dock själv )

Alla har rätt att ha sin egen åsikt och ingen bör påtvingas en annans åsikter
  • Mayasmamma

tycker du om arabiska pisroger??
    har ett recept, ska leta fram det....super gott!

• Mayasmamma

Ingredienser:
    3dl mjöl
    50g smör eller margarin
    1 tsk bakpulver
    1-2 dl mjölk
    Fyllningen
    400g köttfärs
    1 stor gul lök
    1 burk krossade tomater
    2 klyftor vitlök
    2 morötter
    salt
    2 tsk pepper
    kummin
    curry
    coriander

(persilja i blir också gott och även lite granatäpplesirap!)

Så här gör du:
    1.Börja med degen. Blanda mjöl, bakpulver, salt och socker i en stor bunke. Smält smöret och blanda det med mjölken. Arbeta massan till en deg som delas till 30-35 delar
    2. Finhacka löken och fräs köttfärsen i smöret. Blanda i tomater och pressa vitlöksklyftorna. Riv morötterna och blanda med köttfärsen.
    3. Krydda efter behag med salt och de andra kryddorna.
    4. Fyll därefter varje degplatta med 1 msk av köttfärsfyllningen.
    5. Lägg pirogerna på en smörad plåt och pensla med uppvispat ägg. (vi penslar med olja för att slippa äggsmaken)
    6. Grädda i ugnen på 200 i 15 minuter eller tills de blir gyllenbruna. Smaklig måltid!

• Mayasmamma

vill tillägga att när jag gör degen följer jag ej det receptet,

brukar ha i en jäst,lite olja, lite socker och lite salt, vatten och mjöl.
    man kan även lägga i yoghurt naturell i och det blir mumsigt!

• MaryD

Jag brukar göra polska piroger. Jag gör en pastadeg då de ska kokas och inte tillagas i ugn. Fyller dem vanligtvis med köttfärs, surkål och lök (även svamp ibland). Hysteriskt gott!!!!

• kengru

Tack för era svar. Jag gjorde piroger med köttfärs, massa lök, vitlök, chilisås, krossade tomater o lite salt o peppar, sen hade jag smördeg. Det var supergott med en sallad o lite dressing, mums. Tyvärr blev min mage inte så lycklig o då är det tur att det finns Gaviscon.

Svar på tråden Piroger, fyllning med köttfärs, nån som har ett recept?