• Anonym (förvirrad)

Samtals coach?

Någon som varit hos en sån? Vet inte om det är rätt ord förresten, men iaf en sån som man kan prata om sin framtid och om vad man ska göra och så? Snälla svara om du vet något om sånt.

• Svar på tråden Samtals coach?
  • Anonym (coach)

Jag kanske kan hjälpa dig...

• Anonym (förvirrad)

Har du varit hos en sån?

• sasssyy

jag tror att den anonyme menar att h*n ÄR coach.. det där med coaching är väldigt luddigt begrepp eftersom det finns flera olika certifieringar.

Jag själv har varit inne på att läsa till coach, har gått några små kurser i privat regi men har inte certifiering eftersom jag inte gått "riktiga" utbildningar ännu.

Om det är din framtid du vill prata om så kanske du ska kolla med arbetsförmedlingen, de påstår att de har egna coacher (de har iaf sökt efter coacher) och dem borde man ju få gå till även om man inte är arbetslös.

Annars kan du googla på coach, eller certifierade coacher så finner du en rad olika hemsidor med utbildningar och de hänvisar även till coacher så du kan hitta en i ditt område.

Jag rekomenderar det varmt, det är ett annorlunda sätt att arbeta på och det innebär HÅRT arbete under begränsad tid

• Anonym (förvirrad)

Tack så mycket Sassy!

Hur menar du hårt arbete under begränsad tid? Man får uppgifter mellan träffarna med coachen? Ungefär som terapi? (Har iofs ingen erfarenhet av det, men hört lite.)

• sasssyy

det går mycket ut på att coachen ställer frågor till dig.. du sitter ju inne med alla svaren. Ibland är det inte så roliga frågor kan jag säga

jag har övat mycket på min bästa kompis och hon blir allt som oftast både arg och ledsen men hon har lärt sig att jag har rätt *S*

Man skriver ett slags avtal första gången man möts om hur många gånger man ska ses, det är alltså inte som med terapi att man fortsätter tills man "mår bättre" utan man skriver avtal om vad man vill uppnå, hur länge man ska arbeta osv.

Vanligt är tex 12 träffar under 6 månader.
    Så ofta som en gång i veckan är inte så vanligt eftersom det inte är bra, man behöver minst 2 veckor emellan för att hinna smälta och hinna med sina "hemläxor".

Ja man får alltså läxor. Ofta saker man ska observera hos sig själv och andra, tankar man ska skriva ner osv.

• Anonym (förvirrad)

Åh tack för att du ger mig så mycket information! Verkar intressant det där.

Problemet är att när jag får frågor så är det inte alltid som jag svarar som jag egentligen tycker. Ibland kanske jag verkligen inte vet vad jag tycker. Ibland kanske jag svarar som jag TROR är bäst just då. Ja, jag är en väldigt osäker människa. Kan man bli hjälpt av en coach då tror du?

• sasssyy

ABSOLUT, oavsett vad du svarar på en fråga kommer en bra coach att vända det tillbaka till dig, att ifrågasätta ditt svar.

Att jobba med en coach innebär ibland både tårar och frustration men det gör ont när knoppar brister och ibland hittar man saker man inte hade någon aning o fanns där.

Varför svarar du som du TROR är bäst och inte det som är sanningen..??

Se där.. jag börjar redan "tjuvcoacha" dig hehe

• Anonym (förvirrad)

Hi hi... ja du blir nog en bra coach!

Ja varför svarar man som man tror är bäst? Det handlar väl om att man försöker anpassa sig till något beroende vad som passar bäst för stunden. Om man inte alls vet vad man ska bli när man "blir stor" tex så kan man ju alltid fantisera att man säkert har en talang inom det och det, och så svarar man därefter. Känner absolut att jag skulle ha behov av att gå till en sån.

Menar du alltså att man får sitta och lipa hur mycket man vill? Alltså... har inga problem med att "alstra tårar" men tycker ju synd om coachen i så fall...

• sasssyy

Alltså. vi som väljer den typen av yrken.. vi är nog rätt så beredda på att det kommer tårar.. Även som lärare, som ju är det jag arbetar med i dag får man ju se en del tårar både här och där.

Man ska nog inte arbeta med människor om man inte klarar den biten så givetvis får du lipa hur mycket du vill

• Anonym (Maia)

Många samtalscoacher är i grund och botten terapeuter av något slag. Det finns flera vägar dit.

• Anonym (Maia)

Ibland används ordet karriärcoach, samtalsterapeut etc. Jag har varit hos en sån, och det var givande.

• sasssyy

Anonym (Maia) skrev 2008-10-16 18:49:49 följande:

Ibland används ordet karriärcoach, samtalsterapeut etc. Jag har varit hos en sån, och det var givande.
    samtalsterapeut är INTE det samma som en coach.. det är två helt olika sätt att arbeta med människor på
  • Anonym (förvirrad)

Tack så jättemycket! Kände att det var riktigt givande det här. Ska försöka ta mig i kragen och söka upp en coach om jag VÅGAR. Ja, jag är en fegis också... men det kanske går att ändra? Någon som vet vad det kostar förresten?

• sasssyy

det är väldigt olika..men många coacher som är utbildade men som vill bli certifierade tar väldigt låga taxor, typ en hundring / möte eftersom de måste ha 100 timmars BETALD coaching för att kunna få certifieringen.

googla som sagt på coachutbildning så kan du se de stora institut och kedjor som finns och de kan säkert hjälpa dig vidare till en coach i närheten

• Anonym (coach)

Är på sluttampen till färdig legitimerad arbetsterapeut. Inriktar mig på stresshantering och framtidsplaner, alltså coachning och förändrade strategier för klienten.

Planen är även att vidareutbilda mig till KBT-terapeut.

Som sagt, jag hjälper gärna till i förvirringen!

Sasssyy: Rekommenderar dig att läsa till arbetsterapeut för att få en "riktig" (som du skrev) utbildning. Legitimation får man enbart via socialstyrelsen, medan tyvärr vilka konstiga typer som helst får kalla sin utbildning för certifierad eller diplomerad...

• sasssyy

Anonym (coach) skrev 2008-10-16 20:56:54 följande:

Är på sluttampen till färdig legitimerad arbetsterapeut. Inriktar mig på stresshantering och framtidsplaner, alltså coachning och förändrade strategier för klienten.Planen är även att vidareutbilda mig till KBT-terapeut. Som sagt, jag hjälper gärna till i förvirringen!Sasssyy: Rekommenderar dig att läsa till arbetsterapeut för att få en "riktig" (som du skrev) utbildning. Legitimation får man enbart via socialstyrelsen, medan tyvärr vilka konstiga typer som helst får kalla sin utbildning för certifierad eller diplomerad...
    tack men det är inte det jag vill jobba med. EN arbetsterapeut är inom helt annat område än det jag vill arbeta och dessutom så har jag inte möjligheten att läsa den utbildningen eftersom jag inte är berättigad till mer CSN.

Jag vill arbeta som coach och då personlig sådan.. det finns som sagt flera olika typers certifiering, jag har även läst några poäng coaching och ledarskap inom högskolan. Legitimation är inte intressant för mig faktiskt utan jag vill arbeta med människor, kan till och med tänka mig att kalla mig för jourhavande bollplank om det är så.

lite OT men kanske intressant ändå
  • Anonym (coach)
    Svar på #16
    Missförstå mig inte för jag menar inte att vara en besser wisser, men man kan arbeta som personlig coach även som arbetsterapeut. Dock är det oftast inte det första man förknippar med denna yrkestitel.
  • sasssyy

Anonym (coach) skrev 2008-10-17 08:33:26 följande:

Svar på #16Missförstå mig inte för jag menar inte att vara en besser wisser, men man kan arbeta som personlig coach även som arbetsterapeut. Dock är det oftast inte det första man förknippar med denna yrkestitel.
    det kan man säkert.. men just utbildningen och de flesta områden inom just arbetsterapeutens arbete intresserar mig inte det minsta.

jag vill jobba som coach och med de verktyg man får inom den utbildningen, för även om de olika företagens utbildningar skiljer sig åt så bygger de på samma grundstenar, har samma grundare och använder samma kursböcker. Även om det inte är en "godkänd legitimerad" utbildning så finns det två typer av certifiering som är godkända världen över den vanligaste och största och mest kända är den som kallas för certifiering inom ICF . Sen finns det naturligtvis flum-utbildningar även inom det området men dem intresserar mig inte.
    Däremot reagerar jag på att man kan arbeta som personlig coach om man inte har en utbildningen, det anser jag vara fel, även om det är frågan om legitimation. Utger man sig för att vara coach ska man (tycker jag) ha en godkänd coachutbildning annars är man ju med och skapar den flummiga bilden kring just coacher.

Att man kan träna någon i positivt tänkande tex är INTE det samma som coaching, att vara samtalsstöd är INTE att vara coach.

tycker inte alls du är besserwisser... hoppas du inte tycker det om mig
Svar på tråden Samtals coach?