• Catwoman

Katter & nyfödda = OK ??

Hej Föräldrar!
    Tänkte bara höra med er om hur det är att ha katt när man har en nyfödd bebis??
    Något man bör tänka på??
    Min sambo är nämligen jätte orolig över hur våra katter skall reagera den dagen vårat (Kanske)blivande barn kommer.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Katter & nyfödda = OK ??
  • s74

Hej, har katt och det har gått jättebra. Något att tänka på är att inte glömma ge katterna uppmärksamhet - de ska helt enkelt inte behöva ha någon anledning till att känna sig avundsjuka. Låt dem sedan ta den tid de behöver på sig att bekanta sig med barnet, tvinga inte på dem något. Det kommer säkert gå alldeles utmärkt!

• E T

Hej!
    Vi har två katter o vi var ganska oroliga över hur de skulle reagera när Eliott föddes men det har inte varit några som helst problem! De var väldigt reserverade i början mot honom men vi lät dem lukta på honom så de skulle vänja sig vid att vi hade en till familjemedlem! Det är först nu när han är 5 månader som de självmant kommer fram o nosar o buffar lite på honom o det är först nu som Eliott visar nåt intresse av dem!
    Dock är det lätt att man glömmer bort att kela med dem i början men min sambo tog den biten!
    Så vill man så går det! Lycka till!

• PetraGos

Min kompis som fick barn hade katt som skyddade bebisen. katten kände sig som en mamma till bebisen.. lite roligt att se faktiskt.. det funkade jättebra.. förutom när katten skulle ligga i sängen och vakta lillan.. =)
    Kram Petra

• Sus

Vi hade en katt när dottern föddes, två när sonen kom till världen och nu har vi tre sötnosar som myser omkring och kurrar i huset.
    Det gick alldeles utmärkt att kombinera katterna med bebisarna från första början.

Precis som s74 och ET påpekar, så är det viktigt att fortsätta pyssla mycket med fyrbeningarna även efter att bebisen fötts. Katter är ju snälla men känsliga djur, så varför riskera att göra dem svartsjuka!

Lycka till med katterna och framtida bebis!

Kram, Sus

• Champis

Har en 1 månad gammal dotter och en 6 år gammal katt. Har inte varit några problem för oss. Katten ser lite besvärad ut de gånger hon skrikigt högt och länge men någon svartsjuka har det inte varit.

Mitt råd är att om du är orolig att katten ska bli sotis så se till att fortsätta att ge katten lite tid. inte alltid enkelt när man har en liten bebis men en klapp brukar det finnas tid till. Man kan dessuton prata med sin katt fast man ammar....

• Catwoman

Hejsan Hej!
    Tack för alla svar!!
    Jag skall visa min sambo detta så kanske han lugnar sig lite!!
    *Tack*

• Popsy

Se bara till att inte katten går upp i spjälsängen, katter tycker ju om värme o kel. Men det kan ju va att dom lägger sig uppe på bebisen o bebisen är ju alldeles för liten o svag för att putta bort något som är i vägen!!
    Jag har ingen katt nu, men hade när jag fick min första son. Funkade bra!!

Men efter första förlossningen (om det nu berodde på det) blev jag allergisk mot pälsdjur, så gav bort både katten o hunden när sonen va ca 1 år.

• Mathea

Vår katt blir orolig när vårt barn skriker och då får vi hålla koll på henne. Hon (katten alltså) kan få för sig att hon måste skydda bebisen precis som hon skulle skydda en egen unge och hon _kan_ få för sig att *släpa bort* barnet (!). Det har aldrig hänt och vi lä'mnar ju inte vårt barn skrikande ensam ändå, men som sagt, vi har koll på katten- den är trots allt ett djur med ett djurs instinkter. Annars är det inga problem!

• Ead

Vi hade fyra katter när vi fick vår dotter. Det funkade jättebra. Kanske för att de var så många och avna att dela på uppmärksamheten. Vi var oroliga innan och kollade hela tiden så ingen katt skulle göra henne något. Men det var inga problem. Men det är nog väldigt beroende på akttens mentalitet och hur vana de är på att dela uppmärksamheten. Båra katter gick undan när ljudnivån blev för hög. Lycka Till!

• skidan

Mina katter undviker dottern. Nu vid 5mån så har hon börjat intressera sig för dem. De undviker även hennes saker. Har dock märk på sista tiden att de liksom tjuvsover i hennes säng (har inte hänt tidigare). De lämnar ju lite spår efter sig. Fick tips av en kompis att man kan köpa ett myggnät på jysk (rundplatta upptill) och sätta i taket över sängen, då kommer inte katten in där.

Mina katter vill alltid ha mat samtidigt som Amelie. Ibland är det ett otroligt liv. Amelie gråter och katterna jamar. Annars funkar allt bra.

Svar på tråden Katter & nyfödda = OK ??