• Josefine85

Vad menar de när de säger att min son är kavat?

Förskolepersonalen säger det, men vad menar de?

Är det för han har en stark personlighet, egen vilja och är väldigt bestämd av sig? Han blir snart 16 månader!

Svar tack :)

• Svar på tråden Vad menar de när de säger att min son är kavat?
  • EnFruSislak

japp, det är därför! någongång i din barndom läst boken "Kajsa Kavat"?

• Luddvar

Om man är kavat är man väl pigg och självständig med egen vilja? Det är ett positivt uttryck .

• TBS

Enl SAOL betyder "kavat" "morsk"
    Jag antar att de syftar på Astrid Lindgrens figur "Kajsa kavat" som är en liten men självständig och tuff tjej.
    Det är alla gånger en komplimang i alla fall;)

• Josefine85
    EnFruSislak skrev 2008-10-16 20:36:07 följande:
    japp, det är därför! någongång i din barndom läst boken "Kajsa Kavat"?
    Joo, jag tänkte på den faktiskt. Men jag har aldrig förut sett det så.. trodde liksom hon hette Kajsa Kavat.. HAHA. Tack för svar!
  • Josefine85
    Luddvar skrev 2008-10-16 20:36:11 följande:
    Om man är kavat är man väl pigg och självständig med egen vilja? Det är ett positivt uttryck .
    [/citat]
    TBS skrev 2008-10-16 20:40:15 följande:
    [citat]
    Enl SAOL betyder "kavat" "morsk"Jag antar att de syftar på Astrid Lindgrens figur "Kajsa kavat" som är en liten men självständig och tuff tjej.Det är alla gånger en komplimang i alla fall;)
    Låter ju helt underbart att höra :D
    Trodde först de mena på att han är dryg och alldeles för viljestark på något negativt sätt, men nu vet jag ju att det inte är så. Känns super faktiskt =)
  • MinGu

Som svar på TS - det har jag med funderat över...

Jag saxar en bit ur min blogg, daterad 081006

"I dag sa Ingrids förskolelärarinna att Ingrid var en kavat tös...undrar om det är poisitivt, de är så pedagogiska, kan ju betyda nästan vad som helst... "

Min dotter är 18 månader och i mina ögon så är hon kavat, men... jag undrar ändå vad andra menar när de säger det, jag väljer dock att tolka det positivt.

°?.¸ ღ ♥♥ Mira INGRID Margareta 14/4 -07 ♥♥ღ ¸.?°
  • Billabong
    Josefine85 skrev 2008-10-16 20:40:24 följande:
    Joo, jag tänkte på den faktiskt. Men jag har aldrig förut sett det så.. trodde liksom hon hette Kajsa Kavat.. HAHA. Tack för svar!
  • Josefine85
    MinGu skrev 2008-10-16 21:23:47 följande:
    Som svar på TS - det har jag med funderat över... Jag saxar en bit ur min blogg, daterad 081006 "I dag sa Ingrids förskolelärarinna att Ingrid var en kavat tös...undrar om det är poisitivt, de är så pedagogiska, kan ju betyda nästan vad som helst... "Min dotter är 18 månader och i mina ögon så är hon kavat, men... jag undrar ändå vad andra menar när de säger det, jag väljer dock att tolka det positivt.
    Ja, det verkar ju vara så, att det är positivt =)
  • Thaleia

Ja, när vi brukar säga att en lite tjej/kille är kavat, så menar vi det på ett postivt sätt dvs dom är självständiga, vågar ta för sig och är företagsamma

Svar på tråden Vad menar de när de säger att min son är kavat?