• underverket 06

Varför står det på Clas Ohlssons TENS apparat att den absolut inte får användas under graviditet?

Köpte en TENS apparat på Clas Ohlsson, men när jag läser bruksanvisningen så står det att den absolut inte får användas under graviditet. Varför då? TENS apparater man hyr är de annorlunda eftersom de rekommenderas av barnmorskor? Någon som använt Clas Ohlssons TENS apparat under förlossningen? Blir ju lite orolig om jag vågar använda den. Just nu använder dock sambon den, för han har jättestark muskelvärk på ett ben. Enligt honom verkar TENS hjälpa bra.

• Svar på tråden Varför står det på Clas Ohlssons TENS apparat att den absolut inte får användas under graviditet?
  • Tess76

Jag tror (men är inte säker) på att det är olika apparater - en speciell man använder vid graviditet och förlossningen.

• AAEV

Har ingen aning faktiskt, men det låter ju sjukt. Lika sjukt som att Ipren (som är såå bra mot magvärk) hhar som biverkning att man kan få magont.

• snappi81

Nu vet inte jag riktig hur deras funkar, men den du får hos tex en sjukgymnast ska va inställd på ett speciellt sätt för att den ska va lämplig för gravida, är väl så att deras inte har den funktionen kanske?

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Tess76

Om du tittar här så ser dom ju olika ut för olika användningsområden, www.cefar.se/products.asp%7BE34B1C0C%2D1A1F%2D4B83%2D9B16%2DA3E7BBA8252E%7D&id=CEFAR+FEMINA&cat=Sm%E4rta+%26+v%E4rk

• Marve

Köpte en likadan som dig på Clas Ohlson och läste också att den ej får användas vid graviditet så jag ringde spec mödravården och frågade......inga problem sa dom. Det är bara en försiktighetsåtgärd av företaget. Spec mödravården gav mig ändå rådet att inte sätta den rakt över magen, men det hade jag nog kunnat lista ut själv . Har använt den nu några veckor och det funkar jättebra. Har den på program 8 eller 9 och har haft den på både ryggen/ryggslut och i ljumskarna. Frågade speciellt om det var ok med ljumskarna när jag ringde (spec mödra) och det var det. Sedan följer TENS apparaten med på förlossningen när det är dax (gick in i v.37 nu). Tyckte absolut att det är bättre att köpa en apparat som man kan använda sedan än att lägga ut lika mycket för en som man bara hyr (gjorde det vid förra förlossningen). Lycka till och hoppas den funkar lika bra för dig som för mig!

• fiamalm

För att dessa apparater helst ska provas ut med barnmorska eller sjukgymnast så att man gör rätt.

Jag hade tns på förlssningen, men de hade det där så vi behövde aldrig köpa/hyra nån.

• salkert

För det är för starka, min bm informerade om att de har för hög "kraft" inte bra att använda när man är gravid.

Pyttelilltjejen ♥ Bf 081203 ♥ familjenkorb.blogg.se
  • Tess76
    fiamalm skrev 2008-10-17 11:31:40 följande:
    För att dessa apparater helst ska provas ut med barnmorska eller sjukgymnast så att man gör rätt. Jag hade tns på förlssningen, men de hade det där så vi behövde aldrig köpa/hyra nån.
    Det finns en risk att apparaterna på förlossningen är upptagna. Men om man vill chansa så är det ett billigare alternativ.
  • HannaMaria84

Jag rekomenderades att använda TENS nu före förlossningen och känna in vilken nivå som gav mig mest lindring och sedan ha med på förlossningen. De sa inget om någon speciell aparat mera än TENS.

Men ni som använder den inför förlossningen hur sätter ni elektroderna?

• underverket 06

Oj ,då. Nu kan man ju svara på trådar hur länge som helst. Var nästan 2 år sedan jag skrev tråden o sonen är nu 21 mån.

HannaMaria84: Jag använde aldrig TENS på förlossningen. Tror jag tog med mig apparaten men använde den inte. Klarade mig på lustgas o Bäckenbottenbedövning.

• Neas mamma

Jag var på sös på en föresläning av Anki Turner, barnmorska då frågan kom up om just clas olssons tensapparater. Hon har frågat clas olsson vad de menar med "får ej användas under garviidtet" men de kunde inte svara på frågan. Hon rekommenderade oss därför att inte använda dem utan bara de som var riktade för just förlossning och graviditet då hon inte visst vad anledningen var.

• LBF

Jag jobbar som sjukgymnast och jobbar bl a med gravida kvinnor och deras graviditetsrelaterade besvär. Kanske kan ge några svar på alla TENSfrågor, för jag vet att det inte är helt självklart det här. Har själv barn och är gravid på nytt. Har därmed själv använt TENS inför förlossningen.

Mina tankar kring just CO:s TENS, utan att ha sett eller använt den, är att producenten, precis som någon tidigare skrivit, friskriver sig från eventuella bieffekter vid graviditet. Det här gäller även många andra behandlingar, ex akupunktur, massage osv. Och ändå jobbar vi med det som smärtlindrande behandling hos gravida. Dessa tvetydiga rekommendationer beror ofta på att man inte alltid kan göra kontrollerade vetenskapliga studier på gravida, och därför vet man inte om behandlingen möjligtvis i vissa situationer skulle vara skadlig. 

Den långa praktiska erfarenhet vi har idag gällande TENS för gravida visar att det ger god tillfällig smärtlindring utan negativa bieffekter. Det som vi sjukgymnaster ofta hänvisar till är att man alltid ska ta hand om sig extra de första "magiska'" 12 veckorna och inte göra några  onödiga behandlingar.

De godkända TENSapparater som finns idag är aldrig farliga, så länge du använder den på det sätt som är utprovat just för dig. Du kan aldrig skada dig eller bebisen pga "för hög" stimulering, oavsett du använder hög- eller lågfrekvent stimulering. Högfrekvent stim används vanligtvis och upplevs oftast mer behagligt.  Du ska dock aldrig placera elektroderna direkt på  magen då det kan framkalla kontraktioner.

Min rekommendation är alltså att oavsett var du fått din TENSapparat ifrån, få hjälp av leg sjukgymnast eller barnmorska för en utprovning och därmed mest effektiva smärtlindring för just dig. Det kan finnas andra faktorer än just din  graviditet som påverkar elektrodplacering, typ av stimulering och effekt.

Lycka till!

• Sophiebysophie

Kan rekommendera cefars tens, fick låna den gratis på sjukgymnastiken i kommunen när jag va gravid, man behövde alltså inte betala ett öre. Det enda jag köpte extra som va frivilligt va självhäftande plattor som man kunde använda om och om igen på apoteket. I stället för att använda gummiplattor med gel som blir så kladdigt och otympligt.

Cefar är jätte bra, men dyr att köpa själv, så kanon man kunde låna gratis.

Jag har själv nu en tens apparat från Omron som jag köpte på apoteket, den är skit bra, den masserar också! Alltså cefaren gav bara ström så att säga, men omron apparaten knådar trycker o har sig, alltså musklerna hoppar, rör sig osv i vissa lägen. Den är skit bra mot onda muskler.
    Men hur den är vid graviditet, foglossningar vet jag dock inte, ägde inte den då. Vet heller ej om den är godkänd för det.

Nästa graviditet ska jag låna cefar igen, då jag kunde ha upp till 4 plattor, vilket va kanon då jag hade ont runt hela ryggen/bältet.

Svar på tråden Varför står det på Clas Ohlssons TENS apparat att den absolut inte får användas under graviditet?