• Anonym (Hembiträd?)

Ska det vara så här inom hemtjänsten?

Jag har precis fått jobb på hemtjänsten, Yes! eller inte.
    Jag är nyutbildad uska och hemtjänsten jag jobbar på anstränger sig mycket för att bara ha utbildad personal. Så de flesta här är uskor eller behandlingsassistenter.

jag tyckte detta lät lovande, fick dessutom en bra lön. Men nu till jobbet...

jag trodde hemtjänsten bedrev någon sorts vård i hemmet. Men så är det verkligen inte här.
    Vi städar, städar, städar, tvättar, tvättar, tvättar, handla mat och hämtar lunch samt dela medicin (det ända som är vårdrelaterat) ja visst förstod jag att detta ingick också men inte att det bara skulle vara så här!

Känns ju inte som man behöver vara uska för att göra detta. Och jag känner mig som ett hembiträde. Speciellt när någon klient blir sur för att jag skalar potatisen fel.

Är det så här inom hemtjänsten över huvud taget eller bara här?

Ja jag behöver knappast tillägga att jag söker andra nu inom sjukvården.

• Svar på tråden Ska det vara så här inom hemtjänsten?
  • Mamsis

Ja, så var det för mig med men jag är inte utbildad. Ibland var det sårvård också.
    Allt beror på behovet hos vårdtagarna.

• Anonym (Hembiträd?)

men varför är man då så ivrig på att ha uskor till detta?

• Mamsis

Anonym (Hembiträd?) skrev 2008-10-16 22:01:45 följande:

men varför är man då så ivrig på att ha uskor till detta?
    För att de då slipper utbilda för att kunna ge folk delegering. Kanske, jag vet faktiskt inte.
  • Anonym

Usk utbildningen har väl lite om etik och äldres hälsa?
    Sen kan det vara de som behöver sår omlaggde eller benen lindade.

• jenny99

på det mesta inom hemtjänster ser det ut ungefär så här.

lite annat kan det vara på tex ålderdomshem,sjukhus.
    Jag har jobbat inom hemtjänsten,och jag kände som du och det var tröttsamt.
    Jag har även jobbat på nån form av ålderdomshem,och det är en klar skillnad om man jämför.

Men det är kanske olika,i olika hem och kommuner,och vårdtyngd.

• Anonym

Ja, så var det för mig inom hemtjänsten. En hel del förbereda mat, städa, men även mycket basal omvårdnad. Hjälp upp, hygien, kläder etc.

• Anonym

Mer vård på särskilda boenden enl min erfarenhet.

• Anonym (roligt job)

När jag jobbade inom hemvården ingick ingen städning, handling eller tvätt. Vi klädde på, fixade mat (mkt enkel...) medicinering, hygien, social omsorg - bädda kunde vi göra, det var väl det enda...

• Anonym

Ja fy sjutton. Jag är så glad att jag slutat inom vården.

• Anonym (uska)

Jag älskar mitt jobb inom hemtjänsten eller som vi numera heter hemvården.
    Hos oss gör vi det du skriver att ni gör + att vi har många psyksjuka samt missbrukare som vi hjälper.
    Har tidigare arbetat både på sjukhus och äldreboende och jag gör faktiskt mer sjukvårdande uppgifter nu än förrut.
    På sjukhuset var det mest att tömma bäcken och servera mat etc. Det ända som skiljer är att på sjukhus får man ta venprover men inte som inom hemtjänsten dela medicin eller ge insulin.

Svar på tråden Ska det vara så här inom hemtjänsten?