• Mussebus

Kan man ge en 1 åring frukt yougurt?

Min dotter vill inte äta gröt längre och välling har hon aldrig tagit. Så undrar om man kan ge vanliga yogurt med smak i. Som tex både frukost och eftermiddags mellanmål? Eller är det för mycket tillsatt socker som inte är bra att ge till så små?

• Svar på tråden Kan man ge en 1 åring frukt yougurt?
  • Frontline

Vi har gett det sen han säkert var 7 månader men om det är ok vet jag inte men han tycker om det...

• Sista babyn

Varför skulle du inte kunna? Större mängder är inte bra men lite är oki sa min bvc sköterska

• Mussebus

Sista babyn skrev 2008-10-16 22:49:27 följande:

Varför skulle du inte kunna? Större mängder är inte bra men lite är oki sa min bvc sköterska
    Just för att det är tillsatt socker i.
  • Lilith74

Yogurt är ju bra mat för ettåringar. Det finns varianter utan så mycket socker... min lilla älskade naturell yogurt med vaniljsmak, jag vet inte om den är utan socker dock.

• elvinaOstefan

kan kan man ju, men som du själv skriver så är det väldigt mycket socker i och frukterna som används är 3e klass sortering så majoriteten är överbesprutade och rötna.

Köp hellre turkis yogurt och lägg i en fruktpuré eller bär/frukter.

• Lilith74
    elvinaOstefan skrev 2008-10-16 22:51:48 följande:
    kan kan man ju, men som du själv skriver så är det väldigt mycket socker i och frukterna som används är 3e klass sortering så majoriteten är överbesprutade och rötna. Köp hellre turkis yogurt och lägg i en fruktpuré eller bär/frukter.
    Bra idé!! den är fetare också och det är ju bra för bebisar.
  • elvinaOstefan
    Lilith74 skrev 2008-10-16 22:56:00 följande:
    Bra idé!! den är fetare också och det är ju bra för bebisar.
    Yes
  • Bobbenn

Naturell yoghurt med bär som du lägger i själv skulle jag ge

Färdig frukt yoghurt är för mkt socker i, typ 7-8 bitar

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • Calles matte

Skulle inte ge fruktyogurt till ett så litet barn. Det är väldigt mycket socker i fruktyogurt och det finns ingen anledning att vänja barn vid att allt skall smaka sött redan då de är så små. Ett tips är att köpa naturell yogurt och själv blanda i mosade frukter eller bär. Då vet man att man bara använder fin (helst ekologisk) frukt och att det inte blir en massa onödigt socker i.

Har ni provat olika sorters gröt till dottern? Vår son har en favorit som är havregrynsgröt med mosad banan i (alltså ingen "köpegröt" utan sån som man gör själv), det är mums. Havregrynsgröt med rivet äpple i är också populärt. Det finns massa olika alternativ man kan testa.

• Aurora Borealis

Jag har gett det till min dotter från typ 7-8 månader ibland. Tycker att det är ett bra mellanmål. det är inte så farligt mycket socker..
    www.danonino.net/se/index.htm

Svar på tråden Kan man ge en 1 åring frukt yougurt?