• majblomman80

Hur mycket kattmat?

Hej!

Skulle gärna vilja veta hur mycket kattfoder man ska ge till sin lilla katt per dag?

Min katt är ca 7 månader (fick henne iförrgår).
    Hon är en blandning av ragdoll/perser och relativt liten.

Hon är smal nu fast det syns inte med all päls!

Nu har jag hällt upp mycket bara för att hon ska få äta så mkt hon vill och det har hon gjort..Hon har väl aldrig fått så här mkt mat. Gav henne tre matskedar blötmat för bebisar igår också för att locka lite.

Känner att jag ändå vill hålla mig till en daglig dos. Så jag själv har lite koll och så att hon inte blir tjock.

Vad rekommenderas?

• Svar på tråden Hur mycket kattmat?
  • vernis

mia äter ca 3-4dl per dag lite olika men blir 1,5-2dl per dag

• majblomman80

3-4 dl + lite annat?
    Om du vill ge lite blötmat tar du bort lite av fodret då?

• malingo

Här hemma har katterna fri tillgång på mat och det har dom alltid haft. Dom lär sig hur mkt dom ska äta och blir inte feta eller överviktiga

• colanappen

jag ger mina obegränsat med torrfoder, bra sådant från djuraffär. det är ett helfoder för innekatt. finns olika sorter tex för väldigt håriga finns.
    Sen får de lite burkmat varje kväll bara som gott ca ngr matskedar. Katter äter sällan mer än de vill ha och torrfoder är ju svårt att bli fet på.

• majblomman80

ok, det kanske dom inte blir...

• MARIA99

Torrfoder från djuraffär så mkt dem vill ha här med.

• majblomman80

Kändes bara som hon inte ätit så mkt i sitt förra hem eftersom hon va så smal, och hon har käkat o käkat o käkat. Vet inte hur ofta en liten katt går på toa men hon har varit på toa 5 ggr sen hon kom i onsdagskväll, alltså lite mer än 36 timmar...

• Prisssan

Här står det torrfoder och vatten framme hela tiden. Ibland ger jag lite blötfoder på kvällen, varje eller varannan dag- som godis.

Kärlek, fnitter och annat fluffigt trams...
  • mian7373

Mina katter har fri tillgång till torrfoder (Royal canin) och vatten. Sedan ger jag lite blötmat, tonfisk eller liknande en gång om dagen.

• majblomman80

ok låter som dom flesta gör ungefär samma, fri tillgång till torrfoder och lite blötmat då och då!! Toppen!!
    Man är så osäker såhär i början

• Majsan70

Mina kattungar har fri tillgång till ett bra torrfoder. De får RC kitten nu och innan de blev 4 månader fick de babycat.

Utöver det får de blötmat till en början tre ggr per dag, men nu när de snart är 6 månader får de två ggr per dag. Det kan vara rent kött, köttfärs, äggula eller mat på burk. Vi köper gärna mjau på tetra eller kattungefoder på burk med lite xtra höh energi halt. Som xtra tillskott i maten får de vetegroddsolja.

• vernis
    vernis skrev 2008-10-17 08:28:24 följande:
    mia äter ca 3-4dl per dag lite olika men blir 1,5-2dl per dag
    mina för 3-4dl mat per dag blir 1,5-2dl till varje katt... de är lagom de får äta hur mycket de vill men tar slut vi kvällen och morgon eftersom jag jobbar så blir det morgon och kväll...

sen vill min katt att man fyller på nytt mat morgon och kväll... så blir så.. kan ju inte äta gammal mat hihih

rätta mitt svar
  • Msswede

Tänk på att en kattunge som är mellan 6 mån och ett år äter större mängd mat än en färdigvuxen katt då den växer till sig som mest då. Så den stora mängden kissen äter nu kommer att lugna ner sig om ett par månader och bli mindre.

• zlota

Våra har fri tillgång till torrfoder hela tiden..och så ger jag dom blötmat varje morgon och kväll, några skedar..oftas så lämnar dom och äter uppe det senare om dom inte äter det med än gång..

• Lejonet Elsa

Normalt sett bör en ungkatt ha fri tillgång till ett bra torrfoder (Hills, James well beloved, orijen) om man nu som jag inte föredrar Barf (råföda) och vatten. Är katten tunn ge den rå nötfärs morgon och kväll.

TS du skriver att du nyss fått katten, är den avmaskad och vet. besiktigad? Om inte är det en god investering för att förebygga framtida problem (Tänker inte moralisera över det här med blandras). Låt en vet gå igenom katten ordentligt och så katten får en god start hos dig med vaccinering, id-märkning försäkring om inte detta redan är gjort

Svar på tråden Hur mycket kattmat?