• Bonanza

Är en månad och verkar inte fixera blicken. Ska jag oroa mig?

Jeesus, jag trodde verkligen inte att jag skulle bli en sådan mamma som oroar sig för sådant här men men...

Min son är idag en månad, men verkar forfarande inte fixera blicken. Han tittar sig omkring massor, men om jag rör någonting framför hans ansikte så får jag ofta inte någon reaktion alls. Jag provade att föra en färgglad leksak fram och tillbaka över hans ansikte nyss, och ibland såg det ut som att han följde den, och ibland inte. Vet inte om det var slump eller så. Ska de inte kunna fixera blicken ordentligt när de är så gamla som en månad?
    Andra saker är han tidig med, t.ex. lyfta huvudet i magläge och titta sig omkring. Men det här...

Så, är risken stor för att han är blind (nja, inte såå troligt va?), ser jättedåligt eller är han bara ointresserad?

Någon som vet och kanske kan lugna mig?

• Svar på tråden Är en månad och verkar inte fixera blicken. Ska jag oroa mig?
  • Alison

Lugna dig.

Alla är olika. Ibland trodde jag att sonen fixerade ibland inte. Nu är han två månader och kan egentligen bara fixera. Men vill ha en blick tillbaka .

Din son är fullt normal!

• Sara K

Dom har säkert kollat redan på BVC utan att du tänkt på det, dom har så vana ögon. Hade något verkat konstigt hade dom sagt det! Be dom slänga en blick nästa gång!
    Men, det låter helt normalt iallafall tycker jag.

• Pimkies

Hej!
    jag var på bvc i fredags då var sonen exakt 7 veckor och då tyckte hon att hab var så väldigt vaken å med så hon testade att föra en röd kloss framför honom och han föjde den inte alls mycket, ungefär som du beskriver, fick han syn på den kunde han titta på den en liten stund, men vad jag fattade på henne så kan dom inte färsta blicken länge riktigt än så du kan bara vara lugn!
    Albin är oxå tidigt med tex att lyfta huvudet när han ligger på mage å så, han har till och med vänt sej från mage till rygg redan! men blicken är de lite si och så med, men de kommer väl!

• Norahs mamma

Norah ville inte ta ögonkontakt när man höll i henne, men låg hon på golvet gick det bra. Det var även skitsvårt att få henne intresserad av det Jag ville att hon skulle titta på...
    Det kommer!

När dem är 6 veckor (tror jag) kollar dem sånt på BVC med en röd boll...

• Pallas

Viktor var iofs född nästan två månader för tidigt, men han var jättesen med att fixera blicken, le och allt annat. Alltså även efter att vi korrigerat åldern. Han är sen med nästan allt tycker jag när jag ser vad andra barn gör. Jag är dock inte orolig det minsta för det, det är snarare ganska lugnt och fridfullt om jag jämför med hur det var att hahand om hans storebror som var extreeeemt tidig med _allt_.

Elliot är nu nästan en månad, född v 36+1, och har inga tendenser alls att fästa blicken.

Svar på tråden Är en månad och verkar inte fixera blicken. Ska jag oroa mig?