• bebis08

Sockerfri tårta - Recept önskas :o)

Vi ska ha kalas här i helgen för min mamma som fyllt år.
    Nu har hon precis fått diabetes och jag skulle vilja baka en sockerfri tårta.
    Någon som har recept på något smarrigt?

Och jaaa, jag har googlat men hittar inget "skoj" recept, så jag försöker här.

Tack på förhand

♥ Triss i tjejer -93, -96, -00 & Melvin oktober -08 ♥ ---> www.elmida.se
  • Svar på tråden Sockerfri tårta - Recept önskas :o)
  • versan

Du kan inte göra den helt sockerfri (och man behöver det inte heller)
    Dom är inte så restriktiva nu för tiden Diabetiker får äta liiite socker.
    jag ska kolla vad jag har i min receptbank.

• versan
    TÅRTA.

Det går att servera tårta utan massor av grädde och socker. Denna variant kanske inte smakar precis som den klassiska gräddtårtan men blir mycket god ändå. Välj de bär och frukter till fyllning och garnering som du tycker bäst om. Här är tårtan garnerad med en sk gräddersättning. Man kan naturligtvis låta bli att garnera tårtan och bara dela den och göra en fyllning av mosade bär. Ett alternativ är att koka vaniljkräm på mjölk och en liten mängd socker och använda krämen till garnering eller som fyllning. Lightglass går också bra att använda som garnering.

Tårtbotten
    2 ägg
    1,8 dl fruktsocker
    1,3 dl lätt- eller
    minimjölk
    1,5 dl bakpulver
    1 tsk vaniljsocker
    3 dl vetemjöl
    Vispa ihop ägg och fruktsocker. Tillsätt mjölken. Rör samman bakpulver, vaniljsocker och mjöl. Blanda allt noga. Häll smeten i en smord, bröad tårtform. Grädda i ugn 150° i ca 50 minuter.
    Låt kakan svalna under formen. Dela kakan och fyll med mosade bär.

Gräddersättning
    175 ml lättyoghurt
    125 ml keso
    2 msk kesella
    1/2 tsk citronsaft
    1 1/2 tsk strö Suketter
    Vispa ingredienserna väl i en snabbmixer till dess att konsistensen är jämn och slät. Bred över tårtan. "Grädden" smakar också friskt och gott att servera till frukt och bär.

• versan

Men när jag gör tårta så gör jag en vanlig tårta men när jag gör botten så drar jag ner på sockermängden.
    Tårtbottenrecept:
    Ca 14 bitar

Ungstemp: 175 grader

Gräddas: nedre delen av ugnen i ca 40 min

Ingredienser:
    4 ägg
    1 1/5 dl socker
    3 tsk vaniljsocker
    1 dl vetemjöl
    1 dl potatismjöl
    2 tsk bakpulver

Gör så här:
    Vispa ägg och socker pösigt.
    Blanda mjölsorterna och bakpulvret.
    Vänd ner mjölblandningen i smeten och blanda om väl.
    Häll smeten i formen.

• versan

fyllning 1 blir marsansås (använder den som ska kokas) du tillsätter sockermängden du vill ha själv gärna med vaniljsocker i.

fyllning 2 grädde blandad med krossad ananas.

fyllning 3 mosade bananer med oboypulver iblandat. lite grädde brukar jag också blanda ner.

sedan dekorerar jag tårtan med frukt på ovan sidan och spritsar grädde runt om.
    smält gele med light saft och skeda över frukten efter att grädden är spritsad.

• versan

här får du flera recept

Diabetiker +Recept.Prova med halva mängden socker i vetebrödsdegen. 1/2 dl socker utslaget på ca 50 bullar ger väldigt lite socker per bulle och mycket av sockret jäser dessutom bort. Till kakdegar kan man med fördel byta halva mängden socker mot sötningsmedel. Se upp så att du väljer ett sötningsmedel som tål upphettning (ej aspartam). Idag är inte sockret totalförbjudet i diabeteskosten men man bör vara restriktiv. Det handlar här som alltid om mängd och frekvens.  Chokladbollar

Barnsligt gott! I de traditionella recepten ingår mycket fett och socker.

Här är fettet utbytt mot mager kesella och sockermängden är minskad.

1 dl kesella
    4 msk strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 1/2 msk kakao
    2 krm salt
    3 dl havregryn, gärna fiberhavregryn
    ca 2 msk mjölk
    Garnering: 2 msk kokosflingor
    Blanda alla ingredienserna och forma till ca 20 bollar. Rulla bollarna i kokos och förvara dem
    kallt i kylen.

Kaneläpplen med vaniljyoghurt

Äpplekaka med vaniljsås är ju jättegott men innehåller både mycket fett och socker. En magrare och mindre söt variant får man genom att utesluta degen och njuta äpplet tillsammans med vaniljyoghurt

1 äpple 1 port
    1/2 tsk kanel
    1/2 tsk socker eller sötningsmedel
    1/2 dl vaniljyoghurt
    Skär äpplet i tunna skivor och lägg i en portionsskål.
    Strö kanel och socker över. Tillaga på full effekt i mikrovågsugnen i 1 minut. Servera
    med yoghurten.

Bananmuffins

12 st muffins
    2 ägg
    2 små äpplen
    1 medelstor banan
    2 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1 tsk kanel
    0.5 dl vetegroddar
    0.5 dl havrekli
    0.5 dl lättfil
    40 g flytande margarin

Så här gör du:
    Vispa äggulorna.
    Riv äpplen grovt och mosa bananen med gaffel.
    Blanda frukten med äggulorna. Blanda samman alla torra ingredienser och rör ner dem tillsammans med filen ohc matfettet i smeten. Vispa äggvitorna hårt och vänd ner dem sist. Häll smeten i muffinsformar. Grädda i 225 grader i ca 10 till 15 minuter.

Havreklimuffins/kaka

Lite nyttigare muffins eller kaka. Havrekli är faktiskt jättenyttigt och innehåller hela 19% protein och 18% kostfibrer. Havre har tillskrivits en mängd gynnsamma egenskaper tex kolesterolsänkande effekt, befrämja en frisk tarmflora, ge jämnare blodsockersvar efter måltid, glutenfritt och antioxidativ effekt.

5 dl havrekli
    2 tsk bakpulver
    3 dl lätt- eller minimjölk
    2 msk sirap
    1 msk olja
    3 äggvitor
    2 msk torkad frukt, hackad
    Vispa samman mjölk, sirap och olja. Blanda havrekli och bakpulver och rör ner i vätskan. Vispa äggvitorna till hårt skum, vänd försiktigt ner i smeten. Lägg några bitar torkad frukt i 15 st pappersformar eller strö i en smord och bröad sockerkaksform.
    Fördela smeten i formarna.
    Muffins gräddas i 225° ca 10 minuter.
    Kakan gräddas i 175° ca 45-50 minuter.

Apelsin- och chokladrulltårta

14 bitar

3 ägg
    1 dl strösocker eller
    motsvarande mängd sötningsmedel
    2 msk potatismjöl
    2 msk vetemjöl
    2 msk kakao
    1 tsk bakpulver
    0,5 tsk vaniljsocker
    1 msk vatten

Fyllning
    1 apelsin
    2,5 dl lättmjölk
    1 äggula
    2 msk potatismjöl

Sätt ugnen på 250 grader. Skilj äggulor och -vitor. Vispa vitorna så hårt att bunken kan vändas upp och ner utan att något rinner ut. Vänd ner sockret i äggvitesmeten. Blanda i gulorna och vispa försiktigt. Tillsätt potatismjöl, vetemjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker och vatten. Rör till en jämn smet. Bred ut smeten i en form klädd med bakpapper och grädda mitt i ugnen ca 5 min tills kakan känns klar. Vänd kakan upp och ner på bakpapper. Pensla ev med lite vatten för att den ska släppa pappret. Tvätta apelsinen, riv av det orange på skalet och pressa ur saften. Häll skal och saft i en rostfri kastrull. Tillsätt övriga ingredienser till fyllning. Vispa hela tiden. Sjud på medelstark värme under fortsatt vispning tills krämen tjocknat. Tag genast kastrullen från värmen. Låt fyllningen svalna. Bred fyllningen på rulltårtan och rulla samman från långsidan.              MINISEMLOR

16 st
    50 gram jäst för söta degar
    2 dl lättmjölk
    3 msk flytande margarin
    3 msk Kesella (1%)
    0,5 tsk bakpulver
    2 krm salt
    1 msk strösocker
    1 ägg
    ca 6-8 dl Vetemjöl Special

Fyllning
    1 dl sötmandel
    3 msk lättmjölk
    2 dl vispbar mellangrädde

Garnering
    2 tsk florsocker

Smula jästen i en bunke. Låt mjölken bli fingervarm, ca 37 grader, i kastrull eller mikrovågsugn. Häll över mjölken lite i taget och rör om så att jästen löses upp. Tillsätt margarin, Kesella, bakpulver, salt, socker, hälften av ägget samt mjölet, lite i taget. Arbeta samman till en deg. Låt degen jäsa på rumsvarm och dragfri plats 30-40 min. Tag upp degen på bordet och arbeta den blank och smidig. Rulla ut till en längd. Dela i 16 lika stora delar. Forma varje del till en rund bulle utan sprickor. Låt bullarna jäsa på plåten 30-40 min. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla med resterande ägg och grädda mitt i ugnen 8-10 min tills bullarna är gyllene och låter ihåliga när man knackar dem i botten. Låt svalna på galler under bakduk. Skålla och finhacka mandeln under tiden. Skär av ett lock på bullarna och gröp ur 1 tsk av inkråmet. Blanda med mandel och mjölk. Skeda tillbaka fyllningen i bullen. Vispa grädden och lägg en liten klick på bullen. Lägg på locket och pudra över lite florsocker.

Jordgubbsmjukglass
    Ingredienser
    40 g Jordgubbar
      Naturell yoghurt
      Sackarintabletter (0,03 g. var)

Skölj jordgubbarna och mosa dem sedan. Häll saften i en skål. Tillsätt yoghurt, blanda väl och tillsätt därefter sackarinet. Rör hela tiden. Låt glassen stå i kylskåp ett tag före servering.
    (Det går bra att göra mjukglass med annan frukt också).

Äppelkaka
    Ingredienser
    100 g Smör eller margarin
    125 g Socker
    2  Ägg
    2  Äpple(n)
    60 g Havregryn
    120 g Vetemjöl
    1 tsk Bakpulver
    1 dl Yoghurt

Rör smör och socker lätt och luftigt. Tillsätt äggen ett i taget. Rör ordentligt mellan varje ägg. Skala äpplena och riv dem på rivjärnets grova sida. Rör ner de rivna äpplena i smeten. Blanda havregryn med vetemjöl och bakpulver. Rör ner mjölblandningen i smeten. Tillsätt yoghurten. Häll smeten i en smord form som rymmer cirka 1 1/2 l. Sätt formen i ugnen vid 175° i 45 minuter, eller låt kakan stå tills den är gyllene och färdiggräddad. Stick i kakan med en potatissticka. Om smeten klibbar fast på stickan ska kakan stå ett par minuter till. Låt den färdiggräddade kakan stå i formen i några minuter innan du lossar den. Kakan är inte lämplig att frysa.

Äppelmuffins
    Ingredienser
    100 g Margarin
    1 dl Socker
    4 dl Vetemjöl
    2  Ägg
    1.5 tsk Bakpulver
    1 tsk Vaniljsocker
    2  Äpple(n)
    0.5 tsk Kanel
    1 dl Sötningsmedel
    1.5 dl Mjölk

Skala äpplena och skär dem i små tärningar (motsvarande ca 200 g). Rör margarin, socker och sötningsmedel tills det blir vitt. Tillsätt ett ägg i taget och rör kraftigt. Sikta samman mjöl, bakpulver och vaniljsocker och tillsätt det växelvis tillsammans med mjölken. Rör försiktigt med slickepott eller sked. Tillsätt slutligen äppeltärningarna. Fördela smeten i muffinsformar så att de blir halvfulla. Strö över kanel och socker/sötningsmedel.
  • versan

Kokostoppar

50 gr margarin

2 ägg

1 dl socker

1 plse (200 gr) kokos

Smält matfettet och llt det svalna.

Blanda samman ägg och socker, vispa inte.

Tillsätt kokos och matfett.

Llt smeten svälla 10 min.

Klicka ut den pl bakplltspapper eller väl smord pllt.

Grädda i 175 grader i mitten av ugnen, 10-15 min.
    -----------------------------------------------------------------------
    Sockerfri Butterkaka.

Ugn 200 grader.    Ca. 30 min.  

2 dl mjölk

25 g jäst

1 ägg

100 g rumsvarmt margarin

2 msk sötströmedel

1 krm salt

7½ dl vetemjöl

FYLLNING 1.

100 gr smör

2 msk sötströmedel

1 finriven bittermandel

FYLLNING 2. 

1 dl mjölk

1 msk ösötad kok-marsanpulver!

½ msk strösötmedel 

PENSLING OCH GARNERING  

1 ägg  flagad mandel   

1. Värm mjölken fingervarm. Häll över söndersmulade jästen i degbunken. Rör om till jästen är upplöst.

2. Tillsätt ägget och klicka ned matfettet. Blanda i sötmedlet och saltet.

3. Tillsätt vetemjölet och arbeta samman till en smidig deg. Låt den vila under bakduk 40 min.

4. Blanda ingredienserna till första fyllningen.

5. Mät upp mjölken till fyllning 2 i kastrull med marsanpulvret och sötmedlet. Sjud under omrörning till krämen tjocknat. Ta genast kastrullen av plattan och låt smeten svalna.

6. Stjälp upp degen påmjölat bakbord och arbeta den samman lätt. Kavla sedan ut degen och bre på fyllning 1, rulla sedan samman degen. 

7. Skär degrullen i skivor och lägg i en rund form ca. 28 cm i diameter Ställ kakan att jäsa i 40 min. 

8. När kakan jäst lägg en klick av fyllning 2 i mitten på varje bulle.

9. Pensla kakan med uppvispat ägg. Strö på flagad mandel., grädda.<o:p></o:p>
    Sockerfri Kanelbulle  Grädda småbullar i 250 g. Ugn  ca. 10 min.  Längder i 200 g.  Ugn ca. 20 min.

50 g jäst 
    ½l lättmjölk 
    1 dl majsolja
    1 dl strösötmedel 
    1 ägg 
    1 tsk salt 
    14- 15 dl vetemjöl  
    Fyllning  
    Ljummet vatten  
    2 msk strösötmedel  
    kanel  
    1  ägg   ihop vispat med lite mjölk för pensling 
    Värm mjölken till 37 grader  Smula sönder jasten i degbunken. Häll över mjölken och oljan,   strösötmedlet, ägget och saltet.
    Arbeta in 12 dl mjöl, arbeta degen kraftigt.
    Låt degen jäsa ca. 40 min.
    Tag upp degen och arbeta den kraftigt.  Kavla ut i tunn platta.  Pensla över hela ytan med vatten, strö på en blandning av kanel och strösötmedel. 
    Rulla ihop degen och gör små bullar, eller en längd. Lägg bullarna att jäsa under en bakduk. Låt jäsa ca. 30 min.
    Pensla dom med ägg och mjölkblandningen,  strö på lite strösötmedel. 

Sockerfri  Mjuk Citruskaka!     Ugnen 200 grader  25- 30 min

200 gram rumsvarmt marg.

2 dl sötströmedel

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

4 ägg

finrivet skal + saften av ½ apelsin och ½ citron

Smörj och mjöla en form. Blanda matfett, sötmedel, vetemjöl och bakpulver till en smulig massa.

Rör i ägg, citrusskal och saften, rör till en slät smet. Bred ut smeten i formen och grädda.

Vänd upp kakan på ett smörpapper när den svalnat några minuter.

Nagga kakan med en gaffel och dränk in den med ½ dl färskpressad apelsinsaft utblandat i 2 msk sötningsmedel.

Låt kakan kallna.

Ät kakan som den är eller som tårta med 1½ dl grädde och garnerad med några apelsinklyftor.

Tastelines lätta semmelbullar (diabetiker kan äta dom med måtta)
    40 st
    50 g jäst
    75 g flytande margarin
    5 dl minimjölk
    1 dl socker
    1/2 tsk salt
    1,5 liter vetemjöl

Näringsinnehåll per färdig semla:
    Kalorier: 282 kcal
    Fett: 16 g
    Protein: 5,7 g
    Kolhydrater: 27 g
    Fibrer: 1,3 g

Sätt ugnen på 250 grader. Smula ner jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt, 37 grader och blanda i det flytande margarinet, salt och socker. Häll det ljumma degspadet över jästen, rör så att det löser sig. Tillsätt mjölet och blanda till en bra konsistens, eller tills degen släpper från bunkens kanter.
    Jäs degen under bakduk i ca 30 minuter.
    Dela degen i 4 lika stora delar, rulla ut delarna till längder och dela varje längd i 10 delar. Forma till bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckta tills de blivit dubbelt så stora.
    Grädda mitt i ugnen 5-7 minuter.
    Låt svalna under bakduk

Tastelines mandelmassa:
    1/2 dl riven mandel
    1/4 dl socker
    Inkråmet från bullarna
    2 msk minimjölk

2 dl Milda visp 20% till garnering för fyra bullar

1. Skär av locket på bullen
    2. Gröp ur inkråmet
    3. Blanda mandel, inkråm, socker och mjölk
    4. Fyll bullarna
    5. Vispa Milda visp och garnera semlan
    6. Sikta florsocker över semlorna
    Nöttoppar   (25 st)
    15 min i ugn 160 grader    
    2 dl Hasselnötkärnor + några extra att garnera med    
    1 ägg   ½ dl strösötmedel  
    1 msk vetemjöl  
    Mal nötterna. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ned de malda nötterna och mjölet. Klicka ut smeten på väl smord plåt.
    Garnera varje kaka med en nöt.
    Grädda
    KAFFEBRÖD
    Vetebröd
    50 gram smält margarin (1/2 dl flytande margarin)
    5 dl lättmjölk
    50 gram jäst
    1/2 dl strösocker
    4 dl grahamsmjöl
    ca 9 dl vetemjöl

Blanda det smälta eller flytande margarinet med mjölken och värm tills allt är fingervarmt. Rör ut jästen i lite av degspadet och blanda sedan i allt tillsammans med socker och mjöl. Spar dock lite mjöl till utbakningen. Arbeta degen tills den släpper bunken och ser smidig ut. Låt jäsa till dubbel storlek, ca en halvtimme.

Lägg degen på mjölat bakbord och arbeta den igen. Dela i två delar och kvala ut varje del till en avlång kaka, ca 1/2 cm tjock. Bred på fyllningen:

50 gram margarin
    2 matsked socker
    1 matsked kanel eller 2 matskedar stött kardemumma

Rulla ihop och skär 20 bitar av varje rulle. Lägg bullarna på smord plåt eller bakplåtspapper. Täck med bakduk och låt jäsa ca en halvtimme.

Pensla med ett uppvispat ägg och garnera med nötter eller mandel. Grädda i 225 -250 graders varm ugn under 5-10 minuter, tills bullarna fått fin färg. Låt dem svalna på galler under bakduken.

--------------------------------------------------------------------------------

Morotskaka
    (12 bitar)
    5 dl finrivna morötter
    2 ägg
    1 dl strösocker
    75 gram smält margarin
    2 3/4 dl vetemjöl
    2 teskedar bakpulver
    1 matsked kanel

Smörj och bröa en kakform. Vispa ägg och socker poröst.
    Blanda bakpulvret väl i mjölet och rör ned alla ingredienser.
    Smeten fördelas sedan jämnt i formen.
    Grädda i nedre delen av ugnen i l75 graders värme under ca 40 minuter.
    Låt kakan svalna något innan den stjälps ur formen.

• versan

Sockerkaka
    2 ägg
    1 dl socker
    1 1/2 dl mjölk
    50 gram smält margarin
    2 1/2 dl vetemjöl
    2 teskedar bakpulver
    Smaksättning antingen med

*rivet skal av 1/2 citron eller

*2 matskedar kakao och 2 teskedar vaniljsocker eller

*ett-två skalade äpplen, skurna i klyftor

Smörj och bröa en bakform. Vispa ägg och socker pösigt.
    Blanda margarinet med mjölk och häll det i smeten.
    Blanda bakpulvret med vetemjölet och eventuellt någon av de två första smaksättningarna.
    Rör till en jämn smet som hälls i formen.
    Stick evenuellt ned äppelklyftor.
    Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175 graders värme under 30-40 minuter.
    Låt kakan svalna lite och stjälp sedan upp den ur formen.
    --------------------------------------------------------------------------------

Mandeltårta
    (12 bitar)
    200 gram (ca 3 dl) sötmandel
    1/2 dl socker
    6 äggvitor

Mal mandeln och blanda med sockret. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ned detta i sockermandelblandningen. Bred ut smeten i en smord, rund form, gärna med löstagbar botten. Grädda i 175 graders värme ca 20 minuter.

När denna mandelbotten har svalnat brer man en kräm över och garnerar med bär eller kiwiskivor.

Kräm:
    1/2 dl mjölk
    1 matsked socker
    4 äggulor
    2 teskedar potatismjöl
    50 gram margarin

Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull ( ej aluminium). Sjud blandningen och vispa hela tiden kraftigt tills krämen tjocknar. Sätt då kastrullen i kallt vatten och vispa vidare tills krämen kallnat.

Nöttoppar
    (25 stycken)
    Nötter innehåller mycket fett, men eftersom fettet är av god kvalitet är det inte så farligt.

2 dl hasselnötter plus 25 nötter till garnering
    1 ägg
    1/2 dl socker
    1 matsked vetemjöl

Mal nötterna. Vispa ägg och socker pösigt och rör sedan ned de malda nötterna och mjölet. På en plåt, som är smord eller klädd med bakplåtspapper, klickas smeten ut. Varje kaka får en nötkärna som garnering. Grädda i 175 graders värme under ca 15 minuter.

Havrekakor
    (30 stycken)

3 dl havregryn
    100 gram smält margarin
    2 matskedar vatten
    1/2 dl socker
    1/2 dl vetemjöl
    1 tesked bakpulver

Här är det viktigt att röra smeten kraftigt, annars blir det kanske mer smulor än kakor. Börja med att hälla margarinet över havregrynen och röra om. Blanda ned övriga ingredienser och arbeta smeten kraftigt under ett par minuter. Lägg ut små klickar på en smord plåt eller på bakplåtspapper. Grädda i 10 minuter i 175 grader.

• versan

som du kanske förstått så har vi många diabetiker i släkten
    därav min receptsamling.
    kokostopparna kan jag varmt rekomendera
    och vanliga bullarna är jättegoda.

• bebis08

Ååååååå!
    Tusen tusen tack!!!! *jätteglad*
    Nu ska här bakas

♥ Triss i tjejer -93, -96, -00 & Melvin oktober -08 ♥ ---> www.elmida.se
Svar på tråden Sockerfri tårta - Recept önskas :o)