• FrökenCola

hur länge kan jag sammanlagt få csn?

jag behöver hjälp!!!=)

just nu läser jag in gymnaiset på komvux och har studiemedel från csn.
    jag läser 50% just nu om detta spelar någon roll?

sedan vill jag fortsätta utbilda mig, på högskola/universitet och måste då också ha studiemedel från csn.

men jag antar att man inte har rätt till hur mycket som helst?
    hur länge kommer jag kunna få hjälp från csn?

har hört något om att man har rätt till ett visst antal veckor, spelar det då ingen roll om man pluggar tex 50% eller 100%??

• Svar på tråden hur länge kan jag sammanlagt få csn?
  • Lois81

Kolla på csn.se men jag tror man kan få fullt bidrag + lån i 12 terminer. Är inte helt säker dock

• FrökenCola
    Lois81 skrev 2008-10-17 11:16:34 följande:
    Kolla på csn.se men jag tror man kan få fullt bidrag + lån i 12 terminer. Är inte helt säker dock
    jo det stod något där om veckor.. men alltså eftersom jag nu läser på halvtid så tar det ju fler terminer än om jag läst på heltid.

försvummar jag veckor nu genom att läsa på halvtid?
    jag måste läsa på heltid för att hinna läsa klart innan jag inte har rätt till csn?
  • FrökenCola

Umm Elias skrev 2008-10-17 11:17:33 följande:

240 p
    va?=)

jag är ganska borta på detta..=)
  • Umm Elias

ja, alltså 240 p (innan det blev Hp)...en termin är 20p (nu 30hp) så alltså kan du får studiemedel i 6 år/12terminer sammanlagt.

FrökenCola skrev 2008-10-17 11:21:18 följande:
    va?=)jag är ganska borta på detta..=)
  • kidA

fast det är ett visst antal terminer på komvux.

men de är inte i samma "pott" som terminerna för högskola.

så först är det x antal terminer komvux.
    sen 12 terminer högskola.

o då skrivs dessutom komvuxlånen av delvis.

• Umm Elias

hmm....så man kan alltså få studiemedel för komvux och ändå ha 12 terminers högskola kvar? Det visste jag inte, trodde det var 6 år totalt.

• aster

kidA har rätt, tror jag. Först kan du få studiemedel för komvux eller folkhögskola. Sen kan du få 12 terminer för högskola eller universitet. Om du pluggar på eftergymnasial nivå skrivs en del av komvuxskulden av.

• Lois81
    Svar på #2

240 p
    Men gymnasiepoäng och högskolepoäng är väl inte samma sak? Menar du att om man läser på helfart alltså 30 hp/termin att man bara får csn i 4 år/8 terminer??
Svar på tråden hur länge kan jag sammanlagt få csn?