Hur länge ska man ge fruktpure efter maten?
Min dotter är snart 1 år och nu finns ju inte längre fruktpure från 1 år eller har jag missat dom?
Min dotter är snart 1 år och nu finns ju inte längre fruktpure från 1 år eller har jag missat dom?
Men du kan fortfarande köpa fruktpurén på burk! Ålder på burken spelar ju ingen roll. Den där fruktpurén kan ju alla äta. Eller så gör du egen i mixern.
Ska? Det har aldrig någon sagt till mig att man SKA??
Mina barn har fått fruktpuré när de inte har verkat mätta efter maten. Känns nästan som att det är första barnet för dig... hur gjorde du förra gången?
Sonen fick fruktpuré på gröten igår -nyponpuré från FYRA månader. Han är snart 14 månader. Jag som vuxen kan också äta en burk fruktpuré för små barn och det händer inget med mig.
Fortsätt du att ge fruktpuré eller en hel frukt efter maten. Det är inte alltid sonen får frukt efter maten, men ibland.
Sen är det väl så att de där burkarna är ju just för att vänja barnen vid mat. Runt ett år kan, eller åtminstone bör, de kunna äta allt. Det finns inget SKA när det gäller mat (förutom de där med kryddor och framförallt salt). Vill du servera fruktpure så gör du det och då kan du ex.vis köpa äppelmos på burk (som vi själva äter) eller så ger du ingen alls fruktpure. Det är ju helt upp till dig själv.
Men faktum är att du kan glömma allt vad burkar heter, och fixa egen mat.
TS: Okej, jag ändrar mig - min dotter åt aldrig fruktpuré, men ÄNDÅ luskade jag ut hur jag skulle göra när min son sedan föddes.
Alltså...frukt efter maten är ju bra men det behöver ju inte vara puré.
En bit frukt av något slag funkar ju likabra om de kan tugga det ordentligt.
Ger burk ibland för bekvämlighetens skull.