• Tvåbarnsmorsan

Hur länge ska man ge fruktpure efter maten?

Min dotter är snart 1 år och nu finns ju inte längre fruktpure från 1 år eller har jag missat dom?

• Svar på tråden Hur länge ska man ge fruktpure efter maten?
  • Birgitta2

Men du kan fortfarande köpa fruktpurén på burk! Ålder på burken spelar ju ingen roll. Den där fruktpurén kan ju alla äta. Eller så gör du egen i mixern.

• Alvi

Ska? Det har aldrig någon sagt till mig att man SKA??

Mina barn har fått fruktpuré när de inte har verkat mätta efter maten. Känns nästan som att det är första barnet för dig... hur gjorde du förra gången?

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Tvåbarnsmorsan
    Alvi skrev 2008-10-17 11:42:31 följande:
    Ska? Det har aldrig någon sagt till mig att man SKA??Mina barn har fått fruktpuré när de inte har verkat mätta efter maten. Känns nästan som att det är första barnet för dig... hur gjorde du förra gången?
    Vad otrevlig du är! Mitt första barn åt i princip bara gröt och välling det första året och han gillade inte fruktpure så hur ska jag kunna veta då!
  • HelenaMaria

Sonen fick fruktpuré på gröten igår -nyponpuré från FYRA månader. Han är snart 14 månader. Jag som vuxen kan också äta en burk fruktpuré för små barn och det händer inget med mig.

Fortsätt du att ge fruktpuré eller en hel frukt efter maten. Det är inte alltid sonen får frukt efter maten, men ibland.

• Birgitta2

Sen är det väl så att de där burkarna är ju just för att vänja barnen vid mat. Runt ett år kan, eller åtminstone bör, de kunna äta allt. Det finns inget SKA när det gäller mat (förutom de där med kryddor och framförallt salt). Vill du servera fruktpure så gör du det och då kan du ex.vis köpa äppelmos på burk (som vi själva äter) eller så ger du ingen alls fruktpure. Det är ju helt upp till dig själv.

Men faktum är att du kan glömma allt vad burkar heter, och fixa egen mat.

• Alvi

TS: Okej, jag ändrar mig - min dotter åt aldrig fruktpuré, men ÄNDÅ luskade jag ut hur jag skulle göra när min son sedan föddes.

• La Lola

Alltså...frukt efter maten är ju bra men det behöver ju inte vara puré.
    En bit frukt av något slag funkar ju likabra om de kan tugga det ordentligt.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • HelenaMaria
    Birgitta2 skrev 2008-10-17 11:46:15 följande:
    Sen är det väl så att de där burkarna är ju just för att vänja barnen vid mat. Runt ett år kan, eller åtminstone bör, de kunna äta allt. Det finns inget SKA när det gäller mat (förutom de där med kryddor och framförallt salt). Vill du servera fruktpure så gör du det och då kan du ex.vis köpa äppelmos på burk (som vi själva äter) eller så ger du ingen alls fruktpure. Det är ju helt upp till dig själv. Men faktum är att du kan glömma allt vad burkar heter, och fixa egen mat.
    Sant, vi har nästan övergått helt till vanlig mat och då menar jag helt vanlig mat som vi vuxna äter.
  • Alvi
    birgitta2: Men är äppelmos vettigt då?? Är det inte masa tillsatt i det? Eller beror det på sort tro?

Att koka äpplen och mixa smakar ju precis likadant som äppelmos.
  • HelenaMaria

Ger burk ibland för bekvämlighetens skull.

Svar på tråden Hur länge ska man ge fruktpure efter maten?