• Resfeber

Liten familjebil - vad hade du valt?

Hej!

Efter åratal som bilfria i storstan ska vi äntligen flytta till landet. Är i valet och kvalet över vilken sorts bil vi ska köpa. Hjälp!

Vill ha en liten familjebil som är billig i drift och underhåll, men som samtidigt tar en del i bagaget alternativt har dragkrok, eftersom vi kommer att helrenovera och behöver möjlighet att kunna köra skrymmande prylar.

Funderar på 5-dörrars kombi Toyota Yaris, Hundai Getz eller Mitsubishi Spacestar (gillar Japanska bilar sedan min första kärlek: en Toyota Starlet...men är öppen för förslag!)

Vad tror ni?

• Svar på tråden Liten familjebil - vad hade du valt?
  • Tomase

kia Ceed sw(kombi) är liten och jäkligt rymlig,bra pris och bra garantier. eller en Honda Frv 6 sittplatser tre i fram tre i bak, lite större än dom du nämnt men en bra bil. det blir mina förslag

• Angelven

Personligen tror jag att en getz/yaris eller liknande är ett snäpp för liten om ni vill kunna renovera hus - kolla dragvikterna på dom!

Det rymms inte så mycket i dom, och det är inte stora bilar så de får inte dra mycket heller ?

Gå upp ett snäpp i storlek - typ mazda 3, toyota corolla, eller kanske en Peugeot/Citroën i storlek 307/C4 eller en Renault Megane kanske ?)

307 SW är grymt rymlig....

Kia Ceed är ju ett alternativ - jag ställer mig tveksam till krocksäkerheten i en Kia (www.euroncap.com - men jag har antagligen fel www.euroncap.com/tests/Kia_Cee%27d_2007/297.aspx )

Alternativt - köp en fin vardagsbil som är säker, billig, och driftsäker, samt en volvo 245 som ni inte bryr er om, det blir traktorn i familjen så att säga ?

En kollega med hus har en Toyota Hiace (www.blocket.se/vi/18194961.htm) - det önskar jag jag hade ibland (Renoverar sekelskifteshus, vår "laståsna är en Peugeot 807 med drag - den rymmer 3 kbm (dvs hur mycket isolering som helst!))

• Tomase

marika o Oliver skrev 2008-10-19 19:59:36 följande:

bmw 1 serie!!! mmmmmmmmmmmmliten å rolig att köra!
    men knappast billig att underhålla eller köpa och framför allt inte mycket till bagageutrymme jämfört med ovan nämda bilar,
  • Ångan

Opel astra om du kan tänka dig icke japanskt.

• Codjac

Om du är inne på japanskt ska du kolla in toyota verso modellerna alt mazda 5 eller något äldre premacy....

• Anghammarad

Köp en bil som uppfyller era normala behov dvs utan att tänka på att ni skall renovera. Därefter köper ni en idiotbillig byggbil, dvs antingen en pickup eller en gammal volvokombi eller något och använder under den tiden ni renoverar. När det är klart så säljer ni den, antagligen kan ni sälja den för ungefär samma pengar ni köpte den för (såvida ni inte tänker göra en 15årsrenovering.)

• Pixboy

Om ni skall bo på landet finns det bara en familjebil som gäller. Renault Scenic i RX4 skepnad.

Renault Scenic är rymlig för hela familjen, hyfsade priser. Och Scenic RX4 är Suv-versionen. 4wd och lite högre samt bättre utrustning. RX4 kostar heller inte mer än den vanliga Scenic.

Helt klart en bra bil

• underbara jag

en bil som verkligen har förvånat mig är nya skoda fabia kombi.

vi köpte i maj en mindre andrabil men ville samtidigt få plats med vår 2 åring och bebis som kommer i dec.

för det första e den väldigt billig i inköp.
    den e billig i drift.
    eftersom den klassas som småbil är försäkringen billig.
    trots bakvänd bilstol bak så finns det gott om benutrymme fram.
    får gott o väl plats med barnvagn i bagaget plus 4-5 matkassar.

vi har dragkrok på och drar gott och väl det vi behöver.
    vi har en V70 också och vi använder nästan abara skodan

ÄLSKAR min skoda fabia kombi!!!

Svar på tråden Liten familjebil - vad hade du valt?