• nr3

fula störiga blomsterflugor! recept på deras *dränk drink*?!

kunde recept innan på blandningen man gör o sätter i glas eller burk som gör att blomsterflugorna dras dit o drunknar.
    kommer ej ihåg!
    nån droppe diskmedel?
    å sen har jag för mig vinäger, men den e slut kanske kan man ha nått annat?
    skynda överös mig med tips!

• Svar på tråden fula störiga blomsterflugor! recept på deras *dränk drink*?!
  • Frontline

Vad skulle man göra om inte google fanns , första träffen på fruktflugor gav denna utdelning...

Hur håller vi flugorna borta?
    Var noga med att kasta fruktavfall i slutna påsar och håll frukterna i skålen fria från övermogen, ruttnande frukt. Spara inte påsar med packad frukt ? de undre saftar av sig och ruttnar. Lägg istället ut dem på plant torrt underlag. Kasta aldrig fruktrester i papperskorgen, eftersom den kanske töms mer sällan.

TIPS:Prova att blanda till 2 delar vinäger, 1 del sirap och 1 droppe diskmedel (utan ammoniak) i en liten flaska eller dylikt. Blandningen lockar till sig fruktflugorna, som tar sig ner i flaskan och stannar där.

• Nufsan

Ta en skvätt balsamvinäger och vatten och sen en droppe diskmedel! Fungerar mer än susen! Jag blev av med 30 st första dagen

Det ska bli så att du nääästan ser igenom glaset, men inte för mkt!
    Vanlig vinäger fungerar inte alls lika bra.

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Nufsan

Jag använder ett vanligt dricksglas!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • nr3

så man måste ha vinäger alltså..? tack för snabba svar förresten!

• Nufsan

Balsamvinäger är bäst! Har testat med vanliga och min svärmor med, men inte alls lika effektiv!

• mimmi 1

Men.. TS undrade över blomflugor?? alla har tipsat på hur man blir av med bananflugor/fruktflugor!
    Det är deffinitivt inte samma sorts fluga!
    Kanske TS menar bananflugor?

för är det vanliga blomflugor/sorgmyggor.. så funkar inte dessa olika drinkblandningar... utan man måste gå till attack i blomkrukorna! (bananflugor håller inte till i blomjorden)

Strö ut snus i krukan, eller sätt ner tändstickor med svavlet nedåt... eller helt enkelt spreja med flugsprej...

Anitcimex recept mot bananflugor är:

1 del äppelcidervinäger
    1 del vatten
    1 del matolja
    ett par droppar diskmedel

häll i gul eller röd skål, och placera ut i köket.

Dessutom är det jätteviktigt att hitta själva boet, härden, och för det mesta så väljer dom att lägga sina ägg under silen i slasken eller diskhon, (eller i golvbrunnarna på toan) därför måste man göra det otrivsamt där, genom att koka upp lite maskindiskmedel och vatten, och hälla direkt i slasken och i diskhon, flera gånger.. tills man ser att man är av med alla flugor.. annars kommer det ju nya hela tiden.

Och som nån annan skrev, var noga med att inte ha frukt framme, odiskad disk i diskhon, matrester i slasken, sopor i soppåsen etc...

• En doft av bebis

Min blandning:

Vin/vinäger eller balsamvinäger
    honung
    diskmedel
    vatten

framgångrikt! Ingga exakta mått

• L W

jag hällde upp hallonlikör o en droppe diskmedel.
    Oj va de drogs till glaset...

• Frontline

Jag tror nog att TS menar fruktflugor för en blomfluga är en getingliknande insekt som finns utomhus under sommaren.

• mimmi 1
    Frontline skrev 2008-10-17 13:06:22 följande:
    Jag tror nog att TS menar fruktflugor för en blomfluga är en getingliknande insekt som finns utomhus under sommaren.
    men vi kallar blomflugor det som du kanske säger sorgmyggor till!
    alltså små svarta möjligen mörkgrå, som yrar omkring i blommorna... det var det jag menade många blandar ihop dessa flugor, och drinkarna hjälper inte mot blomflugor, och snus mm i blomkrukorna hjälper inte mot bananflugor!
  • nr3
    tror inte mina kommer från blommor faktiskt. tror de kom från frukten vi tog in fr trädgården. men jag slängde ALLT häromdan då jag upptäckte dem, å ändå verkar de vara överallt här MEN jag hade balsamvinäger i skafferiet så jag blandade det m vatten sirap o diskmedel . nu har vi iallafall 6 st dränkta så en liiiiiten bit på vägen!
    tack för era tips!
    å kom ändå gärna m fler om ni har nått!
  • mimmi 1

Men så bra då är det ju bananflugor som du har då...
    eftersom blomfugorna inte gärna söker sej till vinägerblandningarna! kom ihåg att hälla en panna kokande vatten i slasken och i diskhon åxå... så dom inte har hunnit fixa sej ett bo där, och det är några nya generationer på gång...

• isisisis

Anledningen att du har flugorna är att du har "dränkt redan lite för mycket"

När man övervattnar växterna,det är då de kommer av sur jord

(växtskötare)

• mimmi 1

Isisisis... det är inte blomflugor hon har, det är bananflugor

( blomflugor=sorgmyggor, inte de getinglikande uteflugorna, för att det inte åter igen ska bli missförstånd)

• isisisis
    isisisis skrev 2008-10-17 16:21:19 följande:
    Anledningen att du har flugorna är att du har "dränkt redan lite för mycket" När man övervattnar växterna,det är då de kommer av sur jord (växtskötare)
    Jaha.Jag läste bara trådrubriken.

Jaja...innan skrev jag i alla trådar att folk skulle ta reda på vilka flugor de har först....

Nu orkade jag inte denna gång!
  • Fille Fjonkan

Jag brukar ta en skvätt rödvin, spä med vatten och en droppe diskmedel. De små kräken gillar rödvin.

Jag diskade avloppen i diskho/slak som en galning och hällde ner kokande vatten mm flera ggr. Men det hjälpte inte. Vi har en ganska stor "sil" i slasken, vara halva är utan hål. Först när jag skruvade loss silen och kom åt att rengöra ordentligt under försvann de äckliga flygfäna helt. Så nu vet jag var de trivs att ha sitt bo.

Och jag får behålla mitt rödvin själv numera

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • mimmi 1

Det är därför det är bra att koka maskindiskmedel, dom gillar inte dom ångorna.. så även om vattnet inte kommer åt överallt, så gör ångorna det

• nr3

ni är ju höjdare på det här
    massor är dränkta men en del återstår o JEPP!ska hälla kokande vatten m maskindiskmedel i vask
    har ställt ut 3 stora fina drinkar till de små kräken lite här o var

• Frontline

Tycker det har varit mycket sådana små as i år har inte haft så mycket om åren förr som i år...

Svar på tråden fula störiga blomsterflugor! recept på deras *dränk drink*?!