• Heavenly Divine

Symaskinproblem, blir gaaalen snart!!!

Jag har lånat en symaskin av syster, för att kunna sy några gardiner. Borde inte va nå större problem iom att det nästan bara är raksöm. Jag är dock ingen mästare inom området och har knappt använt en symaskin sedan syslöjden för typ 15 år sen!
    Jag har ett STORT problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Undertråden trasslar ihop sig hela tiden!!! Och ibland går övertråden av...Vad har jag gjort för fel? snälla någon kunna som kan försöka guida mig....

• Svar på tråden Symaskinproblem, blir gaaalen snart!!!
  • karin november

Prova att trä om tråden, du har kanske missat någon del?

• monsterbullen

Yes, jag tror också på att trä om tråden som första sak att testa iaf. Vad är det för maskin du använder?

• Heavenly Divine

jadu....vad det är för maskin....bernette/bernina står det på.

Jag har ingen bruksanvisning med och hittar ingen på nätet. Jag tror att jag satt i övertråden rätt. Men jag vet inte riktigt hur undertråden ska i spolen, tror det är där jag gör något galet. Tråden liksom trasslar ihop sig och drar ihop hela tyget...Kommer varken framåt lr bakåt *S*

• Caranlachiel

Om övertråden går av kan du ha för hög trådspänning. Brukar gå att sänka/höja med en ratt även på enklare maskiner.

Vecka 18 - and counting!
  • Caranlachiel
    Heavenly Divine skrev 2008-10-17 12:38:24 följande:
    jadu....vad det är för maskin....bernette/bernina står det på. Jag har ingen bruksanvisning med och hittar ingen på nätet. Jag tror att jag satt i övertråden rätt. Men jag vet inte riktigt hur undertråden ska i spolen, tror det är där jag gör något galet. Tråden liksom trasslar ihop sig och drar ihop hela tyget...Kommer varken framåt lr bakåt *S*
    Tråden i spolen ska vara virad så att tråden löper av medsols.
    Vecka 18 - and counting!
  • Heavenly Divine

du menar hur hårt tråden syr sas? jag har provat att ändra på det från lägsta till högsta men det blir likadant iaf :S

• cirkel

Undertråden ska ligga som en 6:a när du har rullen mot dig.

• Lizard

på en del maskiner kan man ändra både spänning på över och undertråd. Håller med Caranlachiel om att det låter som om övertråden är för spänd. Har du nån manual eller kan du hitta nån för din maskin på nätet? Ev kan du ju gå till en symaskinhandlare som har ditt märke och be dem visa.

• Heavenly Divine

jag tror jag vet hur jag ska lägga i tråden i spolen men sen hur tråden ska löpa förstår jag inte! Jag tror trasslet kommer därifrån, att det blir nå knas

• Lizard

jepp, kan vara jätteolika för olia maskiner och blir lätt jättetrassel! syster bor i ´nte i närheten eller kan guida på telefon?

• Madam

har samma problem på en splitterny maskin..enda skillnaden är att övertråden inte går av och att jag kollat och trätt om trådarna enligt konstens alla regler. vet fortfarande inte vad som är fel..den verkar inte mata fram tyget ordentligt utan efter ett tag stampar på samma fläck.

• Lizard

madam, låter också som en trådgrej, att den inte kommer fram beror kanske p att den inte matar fram tråd och då blir "fastbunden"? men på en splitter ny? kan du gå tillbaka och fråga/byta?

• monsterbullen

Min mamma har en gammal Bernette och den är jätteskum. För att det inte ska tjorva så måste man alltid se till att nålen är i högsta läge innan man börjar sy och efter att man sytt klart en söm.
    Men det är ju något du kan testa. Högsta läge på nålen, innan du fäller ner eller upp pressarfoten och börjar sy.

• MiIou

Oj, jag har en Bernina men det är jättesvårt att hjälpa utan att kunna visa... Vanligaste problemet när tråden går av som du säger brukar ju vara trådspänningen, ang. spolen så lägger du först i spolen i hållare och sen drar du tråden uppåt och kilar in den i ett "hack", drar uppåt och då ska tråden falla in av sig själv så att den ligger rätt... Nålen ska stå i sitt högsta läge när du lägger in spolen och spolkapseln i maskinen, och sen "fiskar" du upp undertråden genom att med handen, inte pedalen, snurra på ratten på sidan av maskinen. Jag har en äldre modell så jag har inga siffror för vad trådspänningen ska stå på, det är bara en ratt med + och - på, men den står lite över noll mot -.

• Madam
    Lizard skrev 2008-10-17 13:36:09 följande:
    madam, låter också som en trådgrej, att den inte kommer fram beror kanske p att den inte matar fram tråd och då blir "fastbunden"? men på en splitter ny? kan du gå tillbaka och fråga/byta?
    ja det är ju ett års garanti på den..men frågan är hur kunniga folk på onoff är när det gäller symaskinsproblem :S
  • hej att

Sådär blir det för mig när undertråden är för löst spänd och övertråden för hårt spänd!

Svar på tråden Symaskinproblem, blir gaaalen snart!!!