• Alvi

Bajsa eller spy?

Jag tar och lägger den här frågan här i Känsliga Rummet om det finns nån som vill vara anonym.... =)

Jag har 11 veckor kvar till bf.... Och jag fasar för EN enda sak vid förlossningen....
    Det är inte att spricka, det är inte smärtan, det är inte ens att föda i bilen på väg till BB.....

Det är att spy.

Jag HAAATAR att spy...! När jag är på det humöret FÅR ingen vara hemma, jag ska vara SJÄLV, jag skulle aldrig ens tänka tanken att låta nån hålla undan håret på mej osv..... =/

Så därför är min största fasa att spy under förlossningen... Jag bajsar MYCKET hellre på golvet till exempel inför min sambo än spyr....!
    Efter lite förfrågningar hos vänner och bekanta är jag den enda som tycker så.

Vad tycker ni?

Hälsningar Äckel-Sisu! =)

• Svar på tråden Bajsa eller spy?
  • Upptagen

Bajsa är absolut värre än att spy! :) Jag har många hämmningar, men de flesta släppte under värkarbetet... så du ska inte oroa dig för mycket. Det är ju inte alla som spyr heller. Jag mådde illa och var rädd för att spy, så jag tvingade sambon att leta upp något jag kunde spy i ifall att det blev aktuellt. Men jag klarade mig utan någon spya iaf!

• jeeri

På sätt och vis förstår jag dig! Jag hatar också att spy, jag kan helt enkelt inte göra det!
    Men jag skulle tro att när du väl ligger där och ska föda, så tänker du inte på det -och ingen annan heller. Du kommer ha så fullt upp ändå, och är det ändå inte värt det i sånna fall, OM det skulle hända?
    Önskar dig lycka till!!

• Sparvel

En av mina kompisar spydde rakt ut över sin man när hon födde! Så äckligt!

Jag håller med dig, jag har en sån extrem spy-fobi så det är inte sant! Även när andra spyr!
    Men jag kan inte heller tänka mig att bajsa varken på mig eller på golvet eller vart det nu är! Jag vägrar det! Det får bli lavemang för min del!

Tråkigt att jag är så himla fåfäng, det här är nog rätt oviktiga saker när man väl är där, men jag tänker på det mycket
    säger
    Fåfänga Sparvel

• pl77

Min man stog och höll i spypåsen åt mig på förlossningen, jag brydde mig inte ett dugg just då.

Nu efteråt tänker jag att jag aldrig skulle vilja hålla i en påse medans HAN spyr i den...Jag är kanske lite mer äckelmagad än honom.

När man väl ligger och föder så struntar man i allt runt omkring, bara barnet kommer ut nångång!!

• Alvi

Jo, jag tror oxå man struntar i "allt" när man väl ligger där, jag tänkte bara höra om nån väljer som jag i Pest eller Kolera-frågan... =)

• Jennie Brunflo

Hahaha.....ja du...vad ska jag svara......jag varken spydde eller bajsade på förlossningen. Jo, det är klart, men jag bajsade i toaletten.

Om jag fick välja skulle jag nog hellre bajsa på BM än att spy under förlossningen. Inte för att det är pinsamt eller hemskt eller så. Det är bara det att om jag bajsar så märker jag det knappt själv. Det är väl sånt jag ändå håller på med. (krystar alltså) Men om jag skulle spy så skulle det smaka pekkahuvva i munnen och magen skulle vändas utåin och allt som spy innebär. Så som sagt.....jag struntar fullständigt i maken eller de som är med under förlossningen, de får tåla det som inträffar. Jag är ego och tycker det är äckligt att kräkas helt enkelt, därför "väljer" jag bajs. :-]
    Kul samtalsämne!!!!

• jesslin

Skulle 1000 gånger mer spy inför min man än bajsa. För det har jag råkat göra då jag fått i mig för mycket alkohol under en finlandsresa. Låg och sov när det hände. Usch, har nog aldrig varit med om värrre.
    Har inga problem med att kräkas.

• Popsy

Jag spydde...men det va lite själv förvållat, hade på en mycket kort stund innan värkarna kom kastat i mig en 200g mjölkchoklad.

Sen satte värkarna igång o vi fick åka till BB, jag började med lustgas o sen spydde jag, trodde då det berodde på lustgasen...så slutade med lustgasen o ville inte ha någon annan bedövning.

Sen i efterhand så kan jag ju säga att det va kombinationen som gjorde att jag spydde...

Men hellre spy än bajsa...men tror inte direkt att man tänker på vilket när man väl ligger där kommer det som kommer det
    När krystvärkarna kommer känner man ju inte om man skulle råka bajsa o det tror jag inte BM upplyser om efterråt lr??

• Alvi

jesslin: Men bajsade du på dej i sömnen???? Herregud!! =D

• mmonika77

Jag spydde i typ 15 timmar på förlossningen och jag orkade inte bry mig. Visst är det äckligt men man har så mycket att tänka på. Läs gärna min förlossningsberättelse hem.passagen.se/mmonika77

• Jennelii

Det jag hade mest noja över med mitt första barn (förlossningen) var lavemanget....men nåt sånt fick jag inte, inte vid dom 2 andra heller....men jag hörde att när det sätts igång sätts magen automatiskt "igång" så det är avklarat eller vad man ska säga innan det är dags.. Så har det då varit för mig *skrattar lite generat* Med första barnet spydde jag, läste att man kunde spy i öppningsskedet...å jag spydde...galla *huu* Med dom 2 andra gick det så fort så jag hann inte med nåt.

Jag har varit med på tre förlossningar, vid den första tittade tjejen på mig o sa "jag måste spy" sen vände hon sig bara mot golvet..o spydde, som en häst =) Jag fick ringa på sköterskan som fick städa.... Men ingen av dom har bajsat, sen är det nog ingen som tänker på varken det ena eller det andra för det är en otroligt fantastisk upplevelse att stå bredvid oxå så tid o rum o allt bara försvinner, man är helt uppslukad i det som håller på att hända.

• mmonika77

Fick lavemang direkt när vi kom in men eftersom det tog sådan tid fick jag äta under tiden och såklart bajsade man också.

Svar på tråden Bajsa eller spy?