• Missdoe

vegetariskt alternativ?

Behöver lite hjälp... Vi gifter oss nästa sommar och har tänkt ha buffé med potatissallad, pastasallad, olika röror, grönsallader, ost, bröd frukt osv som grund. Sen hade vi tänkt dubbelmarinerad tjälknöl, gravad röding och marinerad fläskfilé (el ev. kyckling).

Nu till probelemet.. Jag är KASS på vegetarisk mat! Som det ser ut nu så blir det minst 10 vegetarianer som är bjudna (och några som jag vet brukar välja vegetariskt, men även äter kött..) Vad ska man bjuda på?? Qorn känns sååå tråkigt och dessutom ganska dyrt(?) Kan nån hjälpa mig?? Maten ska helst kunna serveras kall eller ljummen, inga varma falafelbiffar alltså..

• Svar på tråden vegetariskt alternativ?
  • cliffis

Hej. Jag har varit vegetarian hela livet:) Måste du ha nått "köttigt" alternativ till vegetarianerna? Du verkade ha så mycket gott ändå:) Kanske lite matiga sallader? Kanske en qornsallad? som kycklingsallad men med kalla (förstekta) qournbitar i ? jättegott.!

• Missdoe

Ja, jag vet inte om jag behöver nåt "köttigt".. det kändes mest bara som att vegetarianerna få "nöja sig" med det alla andra äter som tillbehör.. Skulle vilja bjuda på nåt som var tänkt lite speciellt på dom, om du förstår vad jag menar.

cliffis skrev 2008-10-17 13:31:51 följande:
    Hej. Jag har varit vegetarian hela livet:) Måste du ha nått "köttigt" alternativ till vegetarianerna? Du verkade ha så mycket gott ändå:) Kanske lite matiga sallader? Kanske en qornsallad? som kycklingsallad men med kalla (förstekta) qournbitar i ? jättegott.!
  • Nyfiken gul

grillad halloumi är jättegott!! 

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Tablo

Varför inte kolla på till exempel: www.vegomums.com

Där kan du hitta Aubergine i stark sötsur sås, Flygande vegojakob, grillade potatishalvor med chili och en massa annat smaskens.
    Tänk på om folk äter ost, mjölk, ägg. Det brukar vara lite olika. Quorn till exempel innehåller ägg, vilket ju inte växer på trän i alla fall...

• Missdoe

Ja visst är det! Men den blir väl lite tråkig kall? Till saken hör att det kommer att vara ca 85 gäster så det är svårt att hålla värmen i maten på buffén. Det som är varmt när den första tar mat kommer ju att vara iskallt innan den sista fått mat..

Nyfiken gul skrev 2008-10-17 13:34:23 följande:

grillad halloumi är jättegott!! 
  • Missdoe

Tack för tipset! hade ingen aning om att det var ägg i quorn!

Tablo skrev 2008-10-17 13:38:15 följande:
    Varför inte kolla på till exempel: www.vegomums.comDär kan du hitta Aubergine i stark sötsur sås, Flygande vegojakob, grillade potatishalvor med chili och en massa annat smaskens.Tänk på om folk äter ost, mjölk, ägg. Det brukar vara lite olika. Quorn till exempel innehåller ägg, vilket ju inte växer på trän i alla fall...
  • ModestyB

Tzayspett är då det lyxigaste jag vet om. Ganska dyrt men ändå klart värt pengarna. Helt vegansk. Supermumsigt.
    www.ridderheims.se kolla in tzay på hemsidan=)

• Tiikeri

Smörgåstårta, vad tror du om de? Har gjort vegetarisk smörgåstårta två gånger, och det blev supergott!! Vill du göra en, men inte vet hur, då kan jag ge dig tips! :)

• Missdoe

Jag tror det blir en lite underlig blandning med dom andra rätterna på buffén.. men jag tar gärna emot tips iaf!

Tiikeri skrev 2008-10-17 13:49:29 följande:
    Smörgåstårta, vad tror du om de? Har gjort vegetarisk smörgåstårta två gånger, och det blev supergott!! Vill du göra en, men inte vet hur, då kan jag ge dig tips! :)
  • Nyfiken gul

sen finns det ju en del soja-alternativ i frysdiskarna som kanske kan vara värt att titta närmare på ??

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • ModestyB

Nyfiken gul skrev 2008-10-17 13:53:43 följande:

sen finns det ju en del soja-alternativ i frysdiskarna som kanske kan vara värt att titta närmare på ??
    De allra flesta innehåller dock äggvita, vissa ost och en del quorn innehåller ägg och köttarom.
    Ett märke som heter "Veggo" har veganska burgare, dom blir bra om man marinerar dom och sedan steker och ev delar i bitar och trär på spett med lite grönsaker (marinerade, stekta), ser roligare ut.
  • Rigmor Mortis

Quorn och gourmetbullar funkar kallt, men då gäller det att gästerna äter ägg. Jag kommer inte på särskilt mycket vegansk färdigmat (utom falafel då)

• Missdoe

Det behöver inte vara färdigmat.. Vi kommer att laga all mat själva så det kan gärna vara nåt man kan knåpa ihop själv, enda kravet är egentligen att det ska funka kallt eller ljummet.

• Bridgett

En ädelostpaj kanske, om de äter ägg, mjölk och smör, förstås.

Svar på tråden vegetariskt alternativ?