• Lotta71

Hurdan är din tik när hon löper?

Hejsan!
    Har en drevertik som löper för första gången nu. Hon beter sig helt annorlunda än vad hon brukar göra! Hon är så lugn o trött, känner inte alls igen henne. Känns nästan som hon skäms eller är ledsen
    Hurdant brukar din tik bete sig när hon löper?

Daniel-02 Isac-00 Emanuel-98
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-31 17:49
    Funderar på en sak till! Hur länge löper hundar? En som verkade kunnig om hundar sa att de kan bli parade ända upp till dag 23?
    O jag tycker fortfarande att hon är svullen, o hanarna är intresserade ännu, men hon slutade blöda för många dagar sedan.
    Så hur länge kan hon bli dräktig, ni som vet?
  • Svar på tråden Hurdan är din tik när hon löper?
  • miab80

Min hund blir precis hopplös INNAN löpningen och det fortsätter tyvärr under hela löpet.. Lyssnar inte ett skvatt på mig!

• EnFruSislak

nu har jag inte längre hund, men då min boxer löpte var hon lite "deppig" och fick alltid förstoppning, och med den stora turen hon hade löpte hon 4 ggr om året..

• Mammas Kalle

mina föräldrar har en labrador och när hon löper blir hon också slö, lite sämre i pälsen kan jag tycka..

• Lotta71
    EnFruSislak skrev 2008-10-17 15:27:13 följande:
    nu har jag inte längre hund, men då min boxer löpte var hon lite "deppig" och fick alltid förstoppning, och med den stora turen hon hade löpte hon 4 ggr om året..
    Ånej, kan de löpa så oftaFörvånad
    Hoppas inte min gör det!!!!
  • Fonzan

Våran amstaff tik som är 5 år brukar, "Dia" alla..typ...
    Sätter sig på soffarmstödet å lyfter på benet...så den "lyckliga" som sitter närmast ska kunna dia...
    Hennes leksaker är bäbisar, oftast bara en leksak, men nödvändigtvis inte samma vid olika löptillfällen.

Hon äter mer också...är för att alla "valpar" ska kunna dia =)

Ibland kan hon ligga å pipa oxå, och/el flåsa, alltså inte hela tiden, men till å från.

Min sambo är hennes favvo valp...hon ligger på hans kudde och slickar han i "ren"...tills han blir galen!

• Lotta71
    Fonzan skrev 2008-10-17 16:13:02 följande:
    Våran amstaff tik som är 5 år brukar, "Dia" alla..typ...Sätter sig på soffarmstödet å lyfter på benet...så den "lyckliga" som sitter närmast ska kunna dia...Hennes leksaker är bäbisar, oftast bara en leksak, men nödvändigtvis inte samma vid olika löptillfällen.Hon äter mer också...är för att alla "valpar" ska kunna dia =)Ibland kan hon ligga å pipa oxå, och/el flåsa, alltså inte hela tiden, men till å från.Min sambo är hennes favvo valp...hon ligger på hans kudde och slickar han i "ren"...tills han blir galen!
    Haha, vilken rolig hund du har
    Då är hon ju rättså söt när hon löper
  • Irme

Första gången min tik löpte då var hon ca 7 månader och gick från att vara en hyperaktiv liten valp (som skulle bita i allt och alla, hon var riktigt hemsk) till att bli en liten dam som var så snäll och söt så att man trodde inte sina ögon. Hon slutade tvärt med allt bitande och låg bara och myste. Tack gode gud för att hon började löpa, sa jag då.
    Men det säger jag inte längre :P

Nu är det mera som..
    Hon startar löpet med att fälla nästan all päls, så att hon ser riktigt eländig ut, t.ex från att ha haft en fin, yvig svans, ser den nu ut som en pinne! Varje gång undrar jag hur hon ska lyckas att ragga upp en kille när hon ser ut som en miserabel nästan-nakenhund?

Sedan stänger hon av öronen. Det enda intressanta är alla tänkbara dofter utomhus, mig bryr hon sig inte om längre. Drar i kopplet och är allmänt hysterisk. Hon blir även öm i bakdelen, kanske har hon någon sorts mensvärk. Hon blir gnällig och piper så fort hon känner lukten av andra hundar. Allmänt grinig och okontaktbar.

Fast hon blir också väldigt gosig inomhus och vill gärna vara nära mig och bli kliad hela tiden.

• Lotta71
    Irme skrev 2008-10-17 21:32:10 följande:
    Första gången min tik löpte då var hon ca 7 månader och gick från att vara en hyperaktiv liten valp (som skulle bita i allt och alla, hon var riktigt hemsk) till att bli en liten dam som var så snäll och söt så att man trodde inte sina ögon. Hon slutade tvärt med allt bitande och låg bara och myste. Tack gode gud för att hon började löpa, sa jag då.Men det säger jag inte längre :PNu är det mera som..Hon startar löpet med att fälla nästan all päls, så att hon ser riktigt eländig ut, t.ex från att ha haft en fin, yvig svans, ser den nu ut som en pinne! Varje gång undrar jag hur hon ska lyckas att ragga upp en kille när hon ser ut som en miserabel nästan-nakenhund?Sedan stänger hon av öronen. Det enda intressanta är alla tänkbara dofter utomhus, mig bryr hon sig inte om längre. Drar i kopplet och är allmänt hysterisk. Hon blir även öm i bakdelen, kanske har hon någon sorts mensvärk. Hon blir gnällig och piper så fort hon känner lukten av andra hundar. Allmänt grinig och okontaktbar.Fast hon blir också väldigt gosig inomhus och vill gärna vara nära mig och bli kliad hela tiden.
    Första delen av ditt inlägg kunde jag själv ha skrivit Från helt hopplös till alldeles underbar Lugn o fin!
    Mycket möjligt att min oxå förändras vid andra löpet....
    Hur är hon mellan löpen då? Lugn lr busig?

Detta med att tappa päls... Min kompis hund fäller mycket just nu, men det gör inte min. Fäller inte alla så de får vinterpäls?
  • Irme

Mellan löpen är hon lättränad och uppmärksam, drar inte alls lika mycket i kopplet. Men hon söker inte min närhet lika ofta heller.

Hon fäller alltid sin päls innan hon löper, var 6:e månad. Hon har precis slutat fälla. Nu när det snart är vinter så är hon så tunnhårig, all underull är borta! Den tjockaste, goaste pälsen hade hon i somras ju..
    Så antingen vet hon inte om det här med kylan på vintern, eller så är det nåt annat fel på henne :)

• Zemcia

hon blir trött och lugn och vill bara sova hela tiden. Vi hoppades på att hon hade lugnat sig lite men icke, så fort löp och skendräktighet var över så kom energin över en natt. Och då var det bara att försöka lära henne gå fint, stann och allt annat hon verkar ha glömt.

• Lotta71
    Irme skrev 2008-10-17 23:08:02 följande:
    Mellan löpen är hon lättränad och uppmärksam, drar inte alls lika mycket i kopplet. Men hon söker inte min närhet lika ofta heller.Hon fäller alltid sin päls innan hon löper, var 6:e månad. Hon har precis slutat fälla. Nu när det snart är vinter så är hon så tunnhårig, all underull är borta! Den tjockaste, goaste pälsen hade hon i somras ju.. Så antingen vet hon inte om det här med kylan på vintern, eller så är det nåt annat fel på henne :)
    Det är härligt när de är så kelna o lugna

Det verkar ju lite skumt med hennes behåring, men hon har nog ett alldeles eget speciellt syfte med det
  • Matsina

Min lilla vovve hon är också lite konstig. Hon vill typ gå ut hela tiden antagligen för att leta upp en hanne och sätta ut spår att de går en löpande tik i närheten. Så hon markerar extra mycket. Och om hon ser en hund blir hon extremt nyfiken skulle hon inte varit annars.

• Lotta71
    Zemcia skrev 2008-10-17 23:10:37 följande:
    hon blir trött och lugn och vill bara sova hela tiden. Vi hoppades på att hon hade lugnat sig lite men icke, så fort löp och skendräktighet var över så kom energin över en natt. Och då var det bara att försöka lära henne gå fint, stann och allt annat hon verkar ha glömt.
    Nämen vad synd. Antar att min oxå övergår till sitt gamla vanliga jag-tyvärr!
  • Lotta71
    Matsina skrev 2008-10-17 23:13:40 följande:
    Min lilla vovve hon är också lite konstig. Hon vill typ gå ut hela tiden antagligen för att leta upp en hanne och sätta ut spår att de går en löpande tik i närheten. Så hon markerar extra mycket. Och om hon ser en hund blir hon extremt nyfiken skulle hon inte varit annars.
    Det ska ju verkligen kissas HELA tiden nu....Det är lite sött när hon går o skvätter runt. Annars vill hon knappt gå ut, jag får dra ut henne o hon stretar emot
  • Matsina

Kan ju säga att efter varje gång hon har löpt så har hon blivit mer och mera vuxen och lyssnat bättre och blivit lugnare jätte skönt inte så valpig..

• Lotta71
    Matsina skrev 2008-10-17 23:19:05 följande:
    Kan ju säga att efter varje gång hon har löpt så har hon blivit mer och mera vuxen och lyssnat bättre och blivit lugnare jätte skönt inte så valpig..
    Vad skönt, det låter ju lovande Valpig hade ju gärna fått försvinna känns det som....
  • Matsina

Klart valpar e ur gulliga men jobbiga när dom ska bita i allt och inte lyssnar.. Kunde dom inte va valpiga till utseendet men inte jobbiga =) rumsrena och inte bita i allt skulle va perfekt.

• Fonzan

Det bror på hur man ser det...i allmänhet är hon ju rät klängig... liksom hänger efter en som ett plåster å typ ser till så man inte behöver dia =)

De som är här på besök undrar ju ibland om hon mår dåligt när hon ser allmänt ängslig ut och hela tiden ska vara mitt i smeten...särskilt killar brukar vara väldigt utsatta...de är de hon har valpar tillsammans med...ska sitta nära nära, men någonstans emellan så finns en liten valp =)

Lotta71 skrev 2008-10-17 21:20:10 följande:
    Haha, vilken rolig hund du har Då är hon ju rättså söt när hon löper
Svar på tråden Hurdan är din tik när hon löper?