• Billan n

stark mat när man är gravid ?

Är det farligt att äta stark mat när man är gravid? kan bebisen skadas ?

Gravid i vecka 22
  • Svar på tråden stark mat när man är gravid ?
  • Sommarbarn 2007

Aldrig hört, däremot är det inte så poppis när du ammar....

• mysmika

Hur skulle barnet skadas menar du?
    Det värsta som kan hända är nog att du kan få halsbränna om du har lätt att då det?!

• Dimitra

Ingen fara alls. Däremot kan du själv åka på halsbränna om du har otur men det skadar ju inte bebisen på nått vis

Wikimoderator is a very rare female first name.
  • Lilla Mimsan
    Sommarbarn 2007 skrev 2008-10-17 15:36:15 följande:
    Aldrig hört, däremot är det inte så poppis när du ammar....
    Fast det är olika från barn till barn. Här käkades det stark mat och mycket vitlök och bebben hade varken ont i magen eller ratade. Dock fick jag knapra gaviscon de gånger jag käkade för starkt under själva graviditeten
  • Billan n

tack så mycket för svar---Nej jag har aldrig haft halsbränna i hela mitt liv och inte ännu av min graviditet

Gravid i vecka 22
  • Sommarbarn 2007

Lilla Mimsan skrev 2008-10-17 15:39:22 följande:

Fast det är olika från barn till barn. Här käkades det stark mat och mycket vitlök och bebben hade varken ont i magen eller ratade. Dock fick jag knapra gaviscon de gånger jag käkade för starkt under själva graviditeten
    Allt är ju relativt och individuellt förstås, men generellt så är det bra att undvika stark mat när man ammar. Sen vet inte jag vad du tycker är starkt, men vitlökskryddad mat räknar jag sällan som stark. Men min bebis gillade inte när jag åt stark thaimat med t.ex. curry eller chili.
  • Lilla Mimsan
    Sommarbarn 2007 skrev 2008-10-17 15:44:18 följande:
    Lilla Mimsan skrev 2008-10-17 15:39:22 följande: Allt är ju relativt och individuellt förstås, men generellt så är det bra att undvika stark mat när man ammar. Sen vet inte jag vad du tycker är starkt, men vitlökskryddad mat räknar jag sällan som stark. Men min bebis gillade inte när jag åt stark thaimat med t.ex. curry eller chili.
    Thai och chili räknar jag också dit!  Nä, det gick jättebra.
  • Sommarbarn 2007

Se där så olika vi är!

• Pernilla75

Tycker det är rätt lustigt att folk ojar sig över stark mat när de är gravida. Har ni glömt att det faktiskt föds barn i Asien och Afrika där salt och peppar knappast är det starkaste som används i matlagningen?

Menar absolut inte att löjliggöra ts utan det är mer en reflektion över fenomenet.

• dallas

Läste faktiskt precis idag att det inte gör något- barnet kan to m känna igen smakerna ifrån din bröstmjölk sen, så har du "vant" bebis vid vissa smaker(stark mat, vitlök, choklad etc) när du är gravid så bör det inte vara problem när du ammar- däremot om man lägger om sin kost när man börjar amma så kan det bli problem!

v.29....
  • La Lola
    Pernilla75 skrev 2008-10-17 16:09:32 följande:
    Tycker det är rätt lustigt att folk ojar sig över stark mat när de är gravida. Har ni glömt att det faktiskt föds barn i Asien och Afrika där salt och peppar knappast är det starkaste som används i matlagningen?Menar absolut inte att löjliggöra ts utan det är mer en reflektion över fenomenet.
    Jag tänker precis som dig.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • bella7878

Hej hej, jag har ätit stark mat när jag va gravid med bägge mina killar....o då menar jag jätte jätte starkt, så som min mamma åt när hon va gravid med mig o mina syskon.Hon kommer ifån Eritrea(afrika)jag föddes normal(hoppas jag allafall, hehehe)...Och mina barn är friska o mår skit bra....Fast dom har ju sug efter stark mat ibland...hahaha..kramar

• Billan n

Kanske ska tillägga att det va väldigt HOT kina mat jag käka idag, INGET SALT OCH PEPPAR

Gravid i vecka 22
  • dallas

Som sagt var det enda du riskerar egentligen det är ju magknip och sura uppstötningar Om du nu inte är van vid stark mat.

v.30....
Svar på tråden stark mat när man är gravid ?