• Maorie

Illa om det blir rött av Borago mot mjökskorv?

Ska man ta bort det då? Eller "ska" det bli så?
    För det står inget om det i beskrivningen.
    Läste i nån tråd här där nån skrev att det stod på tuben att det var vanligt, men det står ju ingenstans på tuben eller i beskrivningen...

• Svar på tråden Illa om det blir rött av Borago mot mjökskorv?
  • Trocadero

<Huden blir röd av irritation så jag skulle inte ha kvar det om det blev rött.

Varför inte använda vanlig babyolja?

• Jesster

Prova Mildison, mild kortisonkräm. Det var det vi fick använda till sonen när han hade jättemycket skorv.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Trocadero

Lät du oljan sitta kvar över natten?

Maorie skrev 2008-10-17 16:04:38 följande:
    För att det inte verkar funka på honom...
  • Maorie
    Trocadero skrev 2008-10-17 16:27:05 följande:
    Lät du oljan sitta kvar över natten?
    Nee, fast i ett par timmar iaf. Visst lossnade det litegrann, men inte alls mycket.
    Får väl prova igen. Tog bort krämen förut iaf och nu gick det röda ned, så den provar jag inte igen.

Menade förstås mjölkskorv i rubriken. Inte mjökskorv.
  • Trocadero
    Maorie skrev 2008-10-17 16:29:46 följande:
    Nee, fast i ett par timmar iaf. Visst lossnade det litegrann, men inte alls mycket.Får väl prova igen. Tog bort krämen förut iaf och nu gick det röda ned, så den provar jag inte igen.Menade förstås mjölkskorv i rubriken. Inte mjökskorv.
    Ja jag fick göra om det två ggr innan det försvann och då hade jag jättemycket olja på. Använder du en fintandad kam när du kammar bort det?
  • Maorie
    Trocadero skrev 2008-10-17 16:33:28 följande:
    Ja jag fick göra om det två ggr innan det försvann och då hade jag jättemycket olja på. Använder du en fintandad kam när du kammar bort det?
    Nej, vi använde babyborsten.. Det va andra som sa att man skulle göra så, men ska prova med kam istället då.
  • Trocadero
    Maorie skrev 2008-10-17 16:34:41 följande:
    Nej, vi använde babyborsten.. Det va andra som sa att man skulle göra så, men ska prova med kam istället då.
    Jaha ja då är det inte så konstigt att det inte gick bort.

Kamma med en kam försiktigt så tror jag att det går bort
  • cavat

Använde Borago till sonen men upptäckte att han blev röd och lite svullen i huden under krämen, slutade då genast och ringde bvc. Enligt dem så hade de på senare tid stött på barn som just reagerat så på Borago krämen och hade därför tagit kontakt med tillverkarna för att höra varför det blev så här. Tyvärr hade de inte fått något svar än så länge men de rådde mig att byta medel genast.

• Maorie
    cavat skrev 2008-10-17 21:55:47 följande:
    Använde Borago till sonen men upptäckte att han blev röd och lite svullen i huden under krämen, slutade då genast och ringde bvc. Enligt dem så hade de på senare tid stött på barn som just reagerat så på Borago krämen och hade därför tagit kontakt med tillverkarna för att höra varför det blev så här. Tyvärr hade de inte fått något svar än så länge men de rådde mig att byta medel genast.
    Okej, där ser man. Tur att jag tog bort det.
  • hoppas på en liten

jag använde miniderm på min dotter funkade utmärkt, smörjde in morgon och kväll fick förstårs duscha henne ofta men skorven försvann utan att använda nån kam.

• Maddisen82

Vi fick tipset om salyvase, men när vi tog på det så tappade hon allt hår på det stället.... :( Tror inte hon tålde det.

• Maorie

Trocadero: Bästa tipset ever med fintandad kam efter babyolja! All skorv är borta nu. Tack!

• Trocadero
    Maorie skrev 2008-10-21 21:06:49 följande:
    Trocadero: Bästa tipset ever med fintandad kam efter babyolja! All skorv är borta nu. Tack!
    Va bra
  • AnnaSvea

Varför ta bort det överhuvudtaget?
    Så länge inte barnet är stört. Det är väl oftast bara en utseende fråga.

Jag undviker att använda alla konstiga saker på mina små.

• Maorie
    AnnaSvea skrev 2008-10-21 23:01:23 följande:
    Varför ta bort det överhuvudtaget?Så länge inte barnet är stört. Det är väl oftast bara en utseende fråga.Jag undviker att använda alla konstiga saker på mina små.
    Tycker inte att babyolja är konstigt. Och det finns faktiskt folk på bvc som tycker att man bör ta bort det. Finns risk att de utvecklar nåt annat som jag såklart inte kommer ihåg vad det heter. Alla gör som de vill.
  • Nathalie87

Har du provat med ljummet vatten me babyolja i och gnida lite försiktigt med en extra mjuk tandborste,det funkade på min dotter, blev lite röd o irriterad men försvann ganska snabbt och det gjorde inte ont på henne:)

• cavat

AnnaSvea: Min 6 veckor gamla son hade riktigt mycket skorv som låg som en tät hjälm över precis hela huvudet och i ögonbrynen. Tyvärr så kliade skorven så pass mycket att han kliade hål i huden och fick blödande småsår. I det läget provade jag det mesta, varför ska barnet lida om det finns "botemedel"?

• Glittran

AnnaSvea: Min läkare sa att om man inte tar bort skorven så kan den ev sprida sig till kroppen, och då är det illa. Men jag har också läst att det är ofarligt. Svårt att veta vad som stämmer.

Svar på tråden Illa om det blir rött av Borago mot mjökskorv?