• mimmi 1

obehaglig klumpkänsla i halsen, med dålig lukt o smak, blir tokig snart!

Som rubriken lyder... vad tror ni att det beror på?
    jag har inte ont i halsen, eller på något annat sätt känner mej förkyld. när jag sväljer känns det som jag har en slemhög där, som inte åker iväg.. och när jag liksom pressar ner tungan, och andas ut genom näsan, så känner jag en obehaglig lukt/smak...är inte torr i munnen, men känner det som om jag vore torr.. kan det bero på magkatarr? har tagit pepsid i två dagar, men problemet kvarstår, är bättre på morgonen, men tilltar under dagen. Jag har haft så här nån gång förut, men minns inte hur länge det höll i sej.
    Någon som har något tips att komma med?

• Svar på tråden obehaglig klumpkänsla i halsen, med dålig lukt o smak, blir tokig snart!
  • ElinOlsson

Det kan vara en sån där go vit klump i halsmandlarna. Sånna får jag emellanåt och brukar skölja ur mandlarna med en spruta med vatten i. Eller så kan man peta med tops, men det kan vara svårt att få bort allt.
    Brukar komma när jag ätit mycket godis och sött.

• mimmi 1

jag förstår vad du menar, men min klumpkänsla sitter längre ner, liksom i halsgropen...

• sannesnäckan

Jag vill inte skrämma upp dig, men det låter som att det kan vara en halsböld. Kan du svälja och gapa ordentligt? Jag skulle ringa en Öron-Näsa-Hals-mottagning alternativt akutmottagning/vårdcentral för att få en tid om jag var som du. Om det är en halsböld kan den behöva tömmas och du få antibiotika.

• Max mamma

Men om man har halsböld så har man väl ONT i halsen,eller har HAFT ont i halsen?!
    Den kommer väl inte sådär bara...lr?

Ring å få komma till en dr. som kan titta ner ihalsen på dej,fast jag tror inte att det är ngt där...

• mimmi 1

jag tror faktiskt inte att det rör sej om en halsböld, jag har inte ett dugg ont, varken när jag gapar eller när jag sväljer..

det känns bara som nån slags slempropp, eller , det är så svårt att
    förklara.. klumpkänslan kan jag hantera, men när det känns en dålig lukt när jag sväljer och när jag andas, så är ju detta en pina...

• Ofir1

Jag har så just nu. Har haft det förut. Jag har haft ont i halsen och massa slem. Men jag tror inte att det är de. Den kom nämligen efter att halsontet försvunnit och slemmet blivit bättre.
    Min teori är att det man spänner sig på något sätt och att man får den känslan. Ibland känns det som om klumpen blir värre och ibland bättre och jag har kännt den förut i perioder då jag varit stressad.
    Har man massa förkylningsslem så kan det ju lukta illa, annars vet jag inte.

• sannesnäckan

Okej, inget ont är ju bra. Håller det i sig så är det ju bra om du uppsöker läkare, måste ju vara rädd om dig. Hoppas du blir kvitt från det snart!

• Neko

Titta i halsen, kan vara en sån där grej på halsmandeln, ibland känns det som att den sitter någon annanstans än just där. Man kan också behöva kolla runt lite innan man hittar den (halsmandeln kan vara gömd bakom ett hudveck). Lukten/smaken du beskriver låter väldigt karaktäristisk.

• mimmi 1

jag kan inte se halsmandlarna ens... de är inte stora, och jag ser inte så långt ner i halsen som klumpkänslan sitter.. liksom bakom struphuvudet... men nån infektion är det väl..
    Men det är nästan som om jag sammankopplar det med magkatarr.. är så där torr-svidig på tungan, och en aning brännande känsla uppför svaljet... om man har nåt sånt, får man väl åxå dålig lukt i munnen? det som kommer från magen?

• Merra01

Hej!
    Fick du någon klarhet i problemet? Jag har samma sak nu, har också nyligen haft problem med magen och ätit Losec. Trodde först att medicinen var problemet men har nu inte ätit medicin på två veckor och det är fortfarande kvar. Väldigt tacksam för svar!

Svar på tråden obehaglig klumpkänsla i halsen, med dålig lukt o smak, blir tokig snart!