• AlexG

Hur länge mjölkfri kost innan det ger resultat?

Undrar hur länge ni fick äta mjölkfritt innan det gav resultat? Kunde ni se förbättringar under tiden eller kom det bara så där över en natt?

• Svar på tråden Hur länge mjölkfri kost innan det ger resultat?
  • viseversa

menar du om bebisen har ont i magen.För oss tog det ca en vecka.sen ger vi semper magdroppar också!

• Cocco

Några timmar men det tog ca 2 månader innan han var helt bra

• AlexG
    Svar på #1
    Ja, menar om hon har ont i magen. Vet inte om det är det som är "felet" men har en supermissnöjd tjej och börjar bli desperat. I söndags började jag med mjölkfritt för att testa. Visst, ibland känns det som att hon har blivit lite lättare att göra med, men låååångt ifrån nöjd och glad.

Jag ger också magdroppar men tycker inte de har gett nån wow-effekt direkt.
  • AlexG
    Svar på #2
    Några timmar????? Oj... i så fall är det inte det som är problemet här hos oss...
  • eurekah

Misstänker du mjölkproteinallergi? För vår flicka tog det mellan 1-2 veckor innan det märktes tydlig förbättring och längre tid innan det blev bra.

• Cocco
    TheRaspberryBoat skrev 2008-10-17 18:03:29 följande:
    Svar på #2Några timmar????? Oj... i så fall är det inte det som är problemet här hos oss...
    men för de flesta tar det minst en vecka innan man kan se tyliga resultat.
    L fick andninsreaktioner på mjölk så som svullna luftrör och kraftig snuva och det märktes ju rätt fort att han blev bättre med mjölkfritt. Magontet och eksemen tog längre tid.
    L hade i princip alla symptom utom blod i avföringen så det fanns ju en del att ta av.
  • vinylblomma

Tog några dagar innan min dotter slutade att ha ont i magen.
    Jag gav semperdroppar också för att hjälpa igång tarmfloran.

Kom ihåg att kolla vad brödet innehåller också.

• Jonasson

Läkarna rekommenderar minst 1 månad utan mjölkprotein. Väl värt att kämpa på.

• Agent 355

oj, jag trodde sempers magdroppar var gjorda av/med mjölk & har darför inte gett dem till min bebis. är det nån av er som svarat i tråden som kollat upp att det verkligen är ok för i så fall vill jag också använda min obrutna flaska i kylen.

annars har mjölkfritt gjort under for oss, har fått en mycket mer harmonisk unge. tror det tog en dryg vecka for utslag att försvinna & magen att lugna ner sig.

• Rosagul

Då jag ammade min dotter och man tog det 6 veckor från det det att jag slutade äta mjölkprodukter till hon var ok igen (fick exem som reaktion).
    Mjölkproteiner finns kvar i kroppen länge som överförs när man ammar .

men beror det på "magproblem" så borde det lätta betydligt tidigare
    Det är iaf vad jag har hört.

/Allergibarnsmamma

• AlexG

Linnea har inga exsem och jag är inte ens säker på att hon är känslig. Är bara desperat eftersom hon aldrig riktigt var nöjd och grät och kinkade all sin vakna tid. Mycket gråt och bök vid brösten hela tiden också. Misstänkte magont men inga droppar hjälpte och det har hållit på i snart 4 veckor. Så till slut fick jag tipset att testa mjölkfritt ett tag. Nu efter snart en vecka kan hon sova en längre stund om man har henne i famnen iaf. Ett tag vaknade hon alltid efter 10-15 minuter gråtandes och så var det bara att börja om igen. Får se om hon blir ännu bättre. Absolut värt att kämpa för!

• Rosagul
    TheRaspberryBoat skrev 2008-10-18 11:52:32 följande:
    Linnea har inga exsem och jag är inte ens säker på att hon är känslig. Är bara desperat eftersom hon aldrig riktigt var nöjd och grät och kinkade all sin vakna tid. Mycket gråt och bök vid brösten hela tiden också. Misstänkte magont men inga droppar hjälpte och det har hållit på i snart 4 veckor. Så till slut fick jag tipset att testa mjölkfritt ett tag. Nu efter snart en vecka kan hon sova en längre stund om man har henne i famnen iaf. Ett tag vaknade hon alltid efter 10-15 minuter gråtandes och så var det bara att börja om igen. Får se om hon blir ännu bättre. Absolut värt att kämpa för!
    Låter jobbigt föpr er
    Hoppas verkligen att ni hittar orsaken (att hon är känslig mot mjölk nu betyder ju inte att hon måste vara det sen ) ja OM hon nu är det.

Lycka till!
  • Syth

Vi har haft samma problem med sonen. Konstiga är att han började bli så här för några veckor sedan, så är han känslig mot mjölk (alltså att det ger magont) så har det uppkommit de senaste veckorna.
    Jag testade mjölkfritt för några dagar sen och tycker att han blev en helt annan bebis. Glad, sov bra, jollrade mycket och gnällde i stort sett ingenting. För gnälla gör han annars, konstant och ibland har han skrikit och gråtit utan att vi vet vad det är. Jag testade att äta mjölkprodukter igen igår och idag och han har blivit mycket gnällig och missnöjd igen. Svårt att veta om det är en tillfällighet eller om det är mjölken som orsakar problem. Ska testa mjölkfritt igen imorgon....

• Sandyjoe

Vår dotter var 4 veckor då hon började få ont i magen. Efter att jag börjat med mjölkfritt så tog det 3 dagar innan det blev bättre och efter prövotiden var hon nästan som vanligt. Men man måste vara supernoga och lusläsa alla innehållsförpackningar. Ju längre tid de haft besvär desto längre tid tar det innan de blir bättre enl en barnläkare jag pratade med. Trist under försöksperioden på 2 veckor då mammamaten blir mindre varierad men sedan kan man själv börja med iaf sojaprodukter och se om det går bra. Tusen tack för Oatly!

• AlexG

nu när jag har kört mjölkfritt i 8 dagar börjar jag undra om det verkligen hjälper... vet inte.. vissa dagar/nätter känns hon mycket bättre men sen vänder det bara och tjooofs så har jag en supergnällig bebis igen.. jag kanske missar nåt och stoppar i mig mjölk ändå... vet inte.. känns som att det borde vara lugnt så länge man äter lagad mat och lagar det med Oatly produkter istället för de vanliga.. vet int.. ska ta och kolla upp bröd jag äter.. det står inget mjölk-aktigt under ingredinser på förpackingen men det kanske är en luring..

eller så var det inte så "enkelt" som att äta mjölkfritt för att jag skulle få en nöjdare bebis

• PojkMaffia

mina 2 minsta har inte fixat mjölk.
    dom har blivit bättre inom 1 dyng mend et tar ungefär 1 vecka innan alla mjölkprodukter gått ur kroppen.
    tar det mycket längre tid så är det ju inte bara mjölken då kan det vara outvecklade tarmar om det är en bebis (kolikaktigt)
    eller gaser i magen.

om du ammar vilket jag antar så behöver det itne bara vara mjölken, du aknske äter lök? Det kan ge gaser, det finns en del saker som kan ge gaser o det är olika.
    tänk på vad du ätit när du märker att hon blir gnällig igen.
    magdroppar kan vara en bra hjälp med både semper o minifoam som är bra för olika saker od et går o ge tillsammans för det gjorde vi med inrådan av bvc.

vi fick skippa mjölk, ge minifoam och magdroppar då var benjamin nöjd

Jag är den jag är - like it or not
  • ModestyBlaze

Min son tålde inte ÄGG, Chilifrukten (paprika, chili m.m.) och choklad. Så listan över saker de kan vara känsliga mot är lång. Lägg ner mycket energi på rapen och ge gärna sempers magdroppar oavsett om du tycker de fungerar eller ej. De hjälper magen på lång sikt, om inte annat så är det 70% av immunförsvaret, så det är aldrig dåligt.

Hur gammalt är barnet i fråga? För somliga som vaknar inom 30 min brukar det vara mer mat de behöver, även då kan det handla om ytterst lite men tillräckligt för att de skall sova en längre stund.

Svar på tråden Hur länge mjölkfri kost innan det ger resultat?