• Vendela04

Utstående öron..

Min dotter på nästan 6 månader har lite utstående öron.. Ingen fara alls utan det är bara lite gulligt.

Problemet är ju bara att dom är så mjuka och när hon vrider huvudet så viks dom liksom utåt, så varje gång hon vilar eller sover med huvudet åt höger eller vänster så ligger hon med örat dubbelvikt under, och jag oroar mig lite för att det ska bli värre på det sättet..

Några tips hur jag kan undvika att öronen böjs utåt? Har hört någonstans att man kan tejpa men jag förstår inte hur det skulle gå till, eller kan dom sova med mössa kanske?

Tacksam för tips..

• Svar på tråden Utstående öron..
  • Mickis87

Vet att man kan tejpa hundars öron men barn njaaaa.
    Min tös öron vek sig också när hon va riktigt liten.. men idag vid 6 månader så ser hon helt normal ut hehe. Öronen blir ju hårdare och hårdare. Tror inte din dotter får mer utåtstående öron för att dom viker sig när hon sover..

• ingrid79

Jag såg en bebis med tejpade öron... Men den var helt nyfödd (2v) så det kanske berodde på andra orsaker.

• Vendela04

Nej jag tyckte också tejpade öron lät helt sjukt, men då hoppas jag på att dom hårdnar till sig med tiden.

Tack så mycket för era svar!

• Tangled up in blue

Har också en liten bebis med trollöron.. hihi. Men henne öron viker sig också ibland när hon ligger på sidan ibland eller sover i selen och jag tror inte de blir mer utstående för det. Tycker det är jättesött med lite utstående öron, ger ju barnet lite karaktär ju!

Lyckligast i världen!
  • Vendela04

Jag tycker också det är supergulligt, men jag tänker mer på framtiden och vilka komplex man själv hade över precis allting.. :)

• fiamalm

Att öronen viks tex när de sover gör inte att deras öron blir utstående, det är en myt enligt bvc läkaren, hon sa att de flesta öron växer till sig med åren och det är bara att låta de vara som de är.

• enny signatur
    Vendela04 skrev 2008-10-17 19:39:29 följande:
    Jag tycker också det är supergulligt, men jag tänker mer på framtiden och vilka komplex man själv hade över precis allting.. :)
    bättre att se til så hon är nöjd över sig själv än undvika de thon inte skulle vara stolt över...
  • sunt liv

min älskade son har utomstående öron å de blev samma sak för han när han sov när han va liten men värre blir de inte utan när barnet vaknar så rättar de till sig efter en stund de behöver du inte göra något åt smil

Svar på tråden Utstående öron..