• LoveSharPei

Någon som kan hjälpa mig med lite tips? Jag ska sy en korsett.

Jag ska sy en enkel "korsett" eller kosett liknande sak och ha på Halloween. Någon som har tips på hur jag lättaste gör det?

Typ som hon har på sig:
    www.gypsytreasure.com/images/categories/Pirate%20Lady.jpg

Tips även på hur man syr toppen hon har under vore bra!

Alla tips är välkommna på hur jag kan sy denna dräkt själv vore bra!

• Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig med lite tips? Jag ska sy en korsett.
  • LoveSharPei

Ingen här som är duktig och sy?

• Stormorsan

Jag har sytt flera korsetter. Din länk leder ingen vart. Är det en under- eller överbyst korsett. Svårt att svara utan bilder på vad du vill åstadkomma. Specifiera gärna.

• Stormorsan

Jag tror att du måste skaffa ett mönster om du inte är van vid mönsterkonstruktion.

Blusen/topen under brukar kallas singoallablus/top.

Kolla på www.sewingpatterns.com sök på corset, corsage och bustier sök även på gypsy, för lite olika varianter. En del mönster finns att köpa som "download" så man inte måste vänta på leverans. Lite knöligt dock att tejpa ihop flera A4-ark.

Biblioteken har också en del mönstertidningar och böcker med mönster.

• Stormorsan

Sök också mönstret från Simplicity 3677 ganska likt livstycke. Tror det räcker att skriva in siffrorna i sökfältet.

• LoveSharPei
    Stormorsan skrev 2008-10-18 18:13:56 följande:
    Jag har sytt flera korsetter. Din länk leder ingen vart. Är det en under- eller överbyst korsett. Svårt att svara utan bilder på vad du vill åstadkomma. Specifiera gärna.
    Det är en underbyst jag vill ha. Tips?
  • LoveSharPei
    Stormorsan skrev 2008-10-18 18:44:40 följande:
    Jag tror att du måste skaffa ett mönster om du inte är van vid mönsterkonstruktion. Blusen/topen under brukar kallas singoallablus/top. Kolla på www.sewingpatterns.com sök på corset, corsage och bustier sök även på gypsy, för lite olika varianter. En del mönster finns att köpa som "download" så man inte måste vänta på leverans. Lite knöligt dock att tejpa ihop flera A4-ark.Biblioteken har också en del mönstertidningar och böcker med mönster.
    Jag vet inte hur jag ska skaffa ett mönster, har inte pengar och köpa något för utan måste fixa det på något vis endå. Vet bara inte hur...
  • Stormorsan

Men korsetten på bilden är inte underbyst. Nej inga andra tips än du redan fått. Du har inte pengar till mönster men har du tyg, tråd, band, plast/eller stålskenor, öljetter osv? Biblioteket är ju gratis, bara att låna hem och rita av. Tror dock knappt du hittar ett korsettmönster där dock. Kanske i något bröllopsnummer av "Allt om Handarbete" eller "Ingelise".

Om du ändå vill försöka själv består en korsett av 10-12 delar (5-6 delar per sida) formade som så här )(. Mina korsetter har snörning bak och (planchett) knäppning fram, och består således av två separata delar. Du kan nog välja helt bakstycke och snörning fram.

Jag har någon gång läst ett tips att konstruera ett mönster med hjälp av en gammal tight T-shirt och silvertejp. Tag på T-shirten, tejpa runt dig så att tejpen ser ut som en korsett. Klipp upp mitt fram så den går att ta av, försök sedan klippa ut önskat antal delar som går att lägga ut platt.
    Detta är inte lätt att förklara.

Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig med lite tips? Jag ska sy en korsett.