• Sobrius

Symtom på ormbett?

Om en katt blivit ormbiten, hur visar det sig då? Funderar på om min ena katt blivit det, han är svullen på halsen och öm. Har hittat ett litet hål där det ser ut som något bitit honom. Han är slö men äter. Vad tror ni, behöver han veterinär?

• Svar på tråden Symtom på ormbett?
  • Dezzie

åk till veterinär och se om katten behöver kortison. Det vet jag att min hund fick när han blev ormbiten...

• snuttan2

Ring till din vet o kolla. vet bara hur det är med hundar, stället svullnar upp o dom blir slöa så tills man kan ta dom till vet ska dom vara i skugga försöka få dom att dricka mycke o vara i stillhet för då sprids giftet saktare.....har man kortison hemma ska man ge det så fort som möjligt.
    har hört om det sitter i framben så är det större risk att giftet sprider sig till hjärtat....
    Lycka till o ta hand om kissen!

• Pumpan81

kan väl även vara fästingbett? eller är det ett stort hål? katten kan ha varit slasmål med en annan katt o blvit biten det vart våran katt en gång o hon fick världens var infektion, men ¨åk till eller ring vetrinären för o vara säker!

• Sobrius

jag ringer och hör. Behöver som sagt inte vara ormbett, det var bara det första jag kom på. Men tack för svaren

• siamesen

Tror du verkligen det ar en orm om det sitter sa hogt upp pa kroppen?

Hoppas det "bara" ar ett kattbett.

Klappa kissen och lycka till!

• snuttan2

varför skulle ett ormbett inte kunna sitta så högt upp? Nosar inte katter på ormar?
    (bara en undran från en som aldrig har haft katt)

• Gumlan

geting är min första tanke...

• Hushi

När min katt blev huggormsbiten svullnade tassen upp till det två/tre-dubbla.Och hon sov en hel dag. Hon hade kattungar just då som hon med jämna mellanrum vaknade och tittade till. Vi var oroliga för att giftet skulle gå till dem via mjölken. Men hon löste det själv genom att bara titta till dem och slicka dem rena medan hon kutade ryggen så ungarna inte kom åt. Jag vet inte om det var för giftet eller om hon bara var trött och inte orkade dia dem.
    Hur som helst blev hon bra fort!
    Lycka till!

• bimmer

är inte hundra på detta men har för mig att katter är tåliga mot ormbett, har hört bekanta som berättat att de har haft katter som varit fenomenala på att döda huggorm lite synd eftersom dem är fridlysta =/

Men hur som helst borde hon vara rejält svullen vid bitmärket, det kanske är ett insektsbett? Ring till veterinär och rådfråga det är ju aldrig fel att ringa en gång för mycket =)

• Sobrius

Tack för alla svar Jag ringde veterinären men eftersom katten åt och så tyckte han jag kunde vänta till imorgon och höra av mig då om ingen förbättring skett.

Hoppas det blir bra av sig själv, fast då får jag ju aldrig veta vad det är men bättre det än en sjuk katt såklart

• Pumpan81

katter har världens bästa läkekött med

Svar på tråden Symtom på ormbett?