• Elisabeth83

Rinnande öga på katten!

Behöver lite råd angående min katt.

Hon har nyst och varit väldigt snorig (klart och genomskinligt)Nu har det börjat rinna väldigt ur ena ögat. Först var det klar vätska.. men nu har det blivit gäggigt. Finns det något jag kan göra själv? Hon är väldigt pigg och äter och dricker och härjar så hon verkar inte så sjuk, bara lite förkyld som sin Husse och Matte :) Men lite orolig blir man ju!

• Svar på tråden Rinnande öga på katten!
  • Angelx

En bra huskur är kamomillte, koka kamomillte och låt svalna och torka sedan ögat med en bomullstuss indränkt i teet. Gör det ett par ggr om dagen, det har hjälpt på mina katter samt på mina barn då de varit små och hade "vanlig ögoninflammation" som inte behövde behandlas med antibiotika.

Lycka till!

• CTMT

Tycker du ska ringa en jourveterinär och rådfråga. Fråga hur du själv kan sköta om det och hur länge din katt får må såhär innan det finns anledning att åka in. Kan ju vara kattsnuva som kan utvecklas till ett farligt tillstånd om det går för långt.

• månsken
    CTMT skrev 2008-10-17 21:22:16 följande:
    Tycker du ska ringa en jourveterinär och rådfråga. Fråga hur du själv kan sköta om det och hur länge din katt får må såhär innan det finns anledning att åka in. Kan ju vara kattsnuva som kan utvecklas till ett farligt tillstånd om det går för långt.
    Tycker som du!
  • Elisabeth83

Tack för svar! Läste nu på agrias hemsida att man kunde badda med någon koksaltlösning som finns på apoteket också, där stod det även att man skulle uppsöka veterinär om katten blev sämre. Men jag tror jag ska ta och ringa en veterinär lite senare och se vad de säger!

• skorpionen80

Ja, ring och hör. Ögon ska man inte leka med själv! Men om din katt haft tex ögoninflammation några gånger så lär man sig hur det ser ut, då är det OK att försöka behandla själv först.

Katter blir väl inte förkylda så som vi?

• Kenzie

Är din katt vaccinerad mot kattsnuva? Annars kan det mycket väl vara det.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090429
Svar på tråden Rinnande öga på katten!