• Annika 1983

Obligatorisk Närvaro

Kan en arbetsplats tvinga en att stanna kvar på ett möte efter sin arbetstid?

Jag ska jobba imorgon mellan 8,45 och 18,00 för o komma till jobbet måste jag ta tåg och buss och det innebär att jag sticker hemifrån kl 7. Och sen när jag slutar e det ju inte lönt o sticka hem men mötet e inte förrän 19,45!!!

Och det är obligatorisk närvaro. Butiken stänger 19,30 o det är därför mötet ska vara 19,45. Men nu undrar jag om dom verkligen kan begära/tvinga obligatorisk närvaro när det dels är semester period och efter arbetstid?

Någon som vet?

Kram

• Svar på tråden Obligatorisk Närvaro
  • Petra72

Klart att de inte kan tvinga dig. Men om de säger att det är obligatorisk närvaro så verkar det ju viktigt att vara där. Så för kanske för din egen skull.....

• Åke Vilse

Du gör ju som du vill, men jag skulle se till att vara där!

• Annika 1983

jag kommer vara där men undrade bara om man e tvingad att gå.

• Annika 1983

jag brukar vara på mötena men det e typ samma sak varje gång och tyckte det var skumt att dom sätter det när många har semester?

• Annika 1983

e det så klart när man e där från 8,30 och 19,45 ändå? då e man ganska trött o vill bara hem

• Annika 1983

mötena varar 2 timmar och brukar ha samma innehåll som alla adra o till sist går man hem utan att ha kommit fram till något. Så har det varit de fem åren jag har varit där

• S a C

Om det är obligatoriskt ska du begära lön för minst tre timmars arbete också.

• Annika 1983

vi får betalt men ändå? bläh känns inte så motiverat o gå dit jag kommer inte va hemma förrän midnatt o sen ska jag dit igen morgonen efter

• Åke Vilse

Om företaget har något viktigt som de vill meddela alla så kanske det passar bäst när butiken är stängd och ingen stör? Då kan de flesta vara med. Det kanske har hänt något viktigt som de inte kunnat förutse och tagit innan semestern?

När vi fick reda på att vårt företag skulle flytta utomlands så fick alla de i produktionen som jobbade natt eller kväll vara så vänliga att masa sig till jobbet kl 10 på förmiddagen. Även de som var ledig.

• Annika 1983

men det e det jag vet att det inte e, Det e ett helt vanligt kassamöte som vi brukar ha. Hade det varit jätteviktigt så hade jag inte ens ifrågasatt det ( menar inte att låta sur hoppas det inte låter så)

Vi brukar ha detta mötet 2 gånger om året minst. Det brukar handla om vad vi tycker om vår arbetsplats och vad vi hade kunnat göra för att få det bättre osv...

• S a C

Dom kanske kan göra ett undantag för din skull?
    Dom kan berätta för dig vad det handlar om innan du går hem, och om du har några speciella åsikter så kan dom framföras av den som är ansvarig för mötet eller nåt.

• Annika 1983

tack ska kolla om dom kan göra så.

Kram

Svar på tråden Obligatorisk Närvaro