• Miang

godaste potatisgratängen

Vi ska ha gäster ikväll och jag har gjort tjälknöl. Till det behöver jag recept på era krämigaste och lyxigaste potatisgratänger. :)

• Svar på tråden godaste potatisgratängen
  • Tussen06

Jag brukar köpa färsk på påse. Finns på Ica hos oss. Jag tror märket heter freschline. På min Ica affär så ligger den vid köttvarorna. Det finns som 2kg och 1 kg påsar. Vi brukar köpa 2 kg och då räcker det 4-5 portioner beroende på hur mycket man tar.

Den är god och krämig och tar ca 20-30 minuter i ugnen. Det enda man behöver göra är att hälla upp den i formen och sen in i ugnen.

• CeciliaB

Den färdiga tycker jag absolut inte är nåt att bjuda på....

Har tycärr ingen recept, gör efter eget huvud....

Lycka till....

• Virriga Vera

Detta är den klart godaste potatisgratängen jag vet.

BOOP´S potatisgratäng

X-antal pärer beroende på hur många som skall moffla......
    Gul lök, en eller flera
    Salt och peppar, så som du vill ha det
    Soja, en rejäl skvätt
    Köttbuljong, en hel tärning
    Grädde, massor, eller i alla fall så att det blir blött!
    Fransk senap, 2-3 teskedar eller lite mer.....
    Farinsocker, tjaaa 2-3 teskedar blir lagom där med...
    Vitlök, hmmmmm....efter tycke och smak men 3 klyftor är en rätt bra siffra Cantadou ost, vitlökssmak, snåla inte 2 burkar!

Häll grädden i en kastrull. Blanda i alla ingredienserna utom löken och pärerna. Låt såsen koka upp och nu får ni hälla i både löken och pärerna.
    Låt allt koka samman i ca 10 minuter så att pärerna suger åt sig den feta grädden och de övriga smakerna. Smöra eller olja in en stor form, häll i hela härligheten och grädda i 200 graders ugn, tills gratängen fått fin färg.

Nu till såsen.....Hoppas ni inte har problem med gallan?

Grädde, precis så mycket som ni vill ha som sås Peppar, Massor och då menar jag massor, det skall ju bli en pepparsås.
    Salt får ni inte glömma
    Soja för smak och färg
    Köttbuljong, en tärning här med.
    Senap, även här 2-3 teskedar
    Farinsocker, se ovan
    En skvätt whisky som tillsätts när såsen kokat ihop ordentligt. Låt puttra en stund till och servera med kött eller kyckling och en fräsch sallad.

• QuteCat

½ cm stora skivor av potatis
    äkta vispgrädde 5 dl till en normalstor form.
    svartpeppar + salt på varje lager + 2 pressade klyftor vitlök. *Yammi!*
    varva börja och avsluta med grädde. gräddas tills potatisen har blivit mjuk - ca 35-44min beroende på potatissort..

• Lussekatten87

ha i lite rosmarin i gratängen så blir den ännu godare!!

(¯`°?.¸ ♥ ♥ ¸.?°´¯)
  • Hummelbumsan

jag brukar även varva med riven ost i mellan!så potatis lök vitlök salt svartpeppar vitlök och grädde och ost på toppen oxå!Mums

• Miang

Tack för era tips. Lite fransk senap i har jag aldrig provat men de blir ju säkert gott. Middagen måste dock tyvärr ställas in eftersom jag fått rejäl mjölkstockning med feber och elände. Jag är så besviken, hade verkligen sett fram emot en trevlig kväll med några vänner. :(

Men vi får se om maken har lust att göra en gratäng ändå, tjälknölen är ju klar så den måste vi ju ändå äta upp.

• mimmi 1

jag brukar skiva potatisen, och koka den lite först, innan jag lägger den i en ugnsform, under tiden blandar jag 3 dl grädde (fetthalt efter samvete ) en matsked grovkornig senap, en liten skvätt citron, (från en sån där plastcitron) och så en skvätt pesto.. den flytande från druvan, så vispar jag ihop detta,avsmakar med kryddor, och tillsätter pressad vitlök ibland, och så rör jag ned lite maizena-redning, så att gratängen blir riktigt såsig...kokar upp och häller detta över potatisen, och så in i ugnen...(går bra i micron åxå, eftersom potatisen är nästan helt klar) man kan ju ha riven ost över, grillkrydda över... variera hur man vill

detta är en enkel variant av potatisgratäng, som går fort att fixa...och som är god

• Falumamman

skiva potatis och lägg i en form. salta, peppra. häll över grädde och en liten skvätt mjölk, riven ost ovanpå. in i ugnen.

Moa 050811, Simon 080702
  • UmmAlina

Det finns ju olika goda varianter.

Den vanliga med
    Potatis, massa vitlök, grädde och ost över. Enkel och supergod.

En annan variant är
    Potatis, soltorkade tomater, ädelost, grädde och ost över.

• Jesspa80
    Hummelbumsan skrev 2008-10-18 13:52:47 följande:
    jag brukar även varva med riven ost i mellan!så potatis lök vitlök salt svartpeppar vitlök och grädde och ost på toppen oxå!Mums
    My thing too! Flera varv ost!
  • ElinOlsson

Att ha i ädelost är supersmarrigt!

• jelica

Detta e GARANTERAT DEN smarrigaste potatisgratängen

har inget pecept att gå efter men ungifär

Potatis som räcker till så många man e skiva ddom lägg dom i en kastrull

häll i Cremefräch så det nästan täcker potatisen å häll i lite grädde,salta rätt mycket peppra jag brykar ha vegeta i med

2 gula lökar å vitlök häll i det i kastrullen å låt koka upp å rör om sen häller man över det i en ungsform
    å låt gräddas tills den nästan e klar lägg på massa ost grädda igen MMMUUUUMMMSSS
    lycka till ingen kommer bli bisviken

Svar på tråden godaste potatisgratängen