• MammanEmZ

Allergivänliga husdjur?

är på jakt efter nått djur som går att ha när man e allegiker och som inte kostar så mkt eller för massa väsen av sig.
    Vill ha orm med ej sambon. Inte sköldpadda eller ödla heller. Och inga möss eller råttor!

• Svar på tråden Allergivänliga husdjur?
  • Molly i Skåne

Vandrande pinnar är faktiskt coola!
    De förökar sig också, så då kan man ge bort till kompisar..
    Sen finns det landkrabbor eller slamkrypare som man har i halv-terrarium...
    Lycka till!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Drakugglan

Chinchilla ska tydligen vara "ett gosedjur" som allergiker tål.
    Fiskar i alla dess färger och former.
    En ful nakenhund eller egyptisk katt

• Fille Fjonkan

Akvariefiskar är ju tämligan allergivänliga. Inte så keliga kanske, men de kan ju vara väldigt  fina att se på. Och de är i regel rätt tystlåtna av sig.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Fille Fjonkan
    Drakugglan skrev 2008-10-18 14:20:41 följande:
    Hey!Jag glömde det senaste. Jag har inte provat själv men läste en bok där de hade sådan.www.coolstuff.se/search/triops
    Yaiks! Urtida simmande insekter!
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Powerwoman

En egyptisk katt vet jag inte vad det är... Men nakenkatter och nakenhundar tål vissa, inte alla. Dock skulle det väl vara ett blilligt litet djur så jag har nog inga bra förslag...

• Zvinto

Det finns inga helt allergivänliga djur, utan det beror helt på VAD exakt det är man är allergisk emot när det gäller olika djurslag.
    Både jag och min pappa är allergiska.
    Jag har testat en del olika djur, och för min del funkar vissa korthåriga hundar (har ex en rottis själv), kaniner funkar då jag är allergisk emot spån & hö (de bor utomhus) och hamster funkar.
    Gerbiler, marsvin och råttor funkar inte.
    När det gäller hundar så är det just något i pälsen jag reagerar på, som antagligen långhåriga hundar har mer utav..

Min pappa däremot tål inga hundar alls.
    Han reagerar på min och pojkvännens rottis, samt att han t.o.m. blev dålig av min mormors gamla pudlar.
    Kaniner och hamster går dock bra för honom också.

Så med andra ord gäller det att komma fram till exakt VAD man är allergisk emot, eftersom allergi är enormt individuellt.

Svar på tråden Allergivänliga husdjur?