• Aangiee

OBS! INGET FÖR KÄNSLIGA! Behöver hjälp och tips om hund omgående!

Vi har en Rottweilertik som nu är snart 20 veckor.
    Dom senaste två veckorna ungefär har vi märkt att hon har haft lite tungt att andas. absolut inte jättemycket(då hade vi självklart kontaktat veterinär), men lixom nästan som att hon är förkyld och har svårt att få luft till och från pga det.
    vi har inte sett det som ett problem med tanke på att hon inte har några andra symptom.
    Men så idag när hon bajsade så såg det ut som att hon bajsade ut spagetti, och det fastnade även 'spagetti' i rumpan, så jag tog ett löv för att ta bort det, när jag drar ut det ur rumpan så känner jag att 'spagettina' rör på sig! inser då ganska fort att det inte är spagetti utan mask!
    Det jag inte vet är VAD det är för mask, och det är bl.a det jag behöver hjälp med nu!

DSC00095.JPG  DSC00094.JPG

Det jag nu behöver hjälp med är att få reda på VAD det här är för mask, så att jag kan åka och köpa avmaskningsmedel på apoteket.
    Och sen tänkte jag även kolla om det är någon som vet om hennes 'andningsbesvär' kan ha något med masken att göra?
    Eller vad det annars kan bero på, och vad vi kan göra?

Supertacksam för svar!

• Svar på tråden OBS! INGET FÖR KÄNSLIGA! Behöver hjälp och tips om hund omgående!
  • lilla kråkan

"Eller vad det annars kan bero på, och vad vi kan göra?!"

Ring vetrinären?

Aangiee skrev 2008-10-18 15:44:58 följande:
    Vi har en Rottweilertik som nu är snart 20 veckor. Dom senaste två veckorna ungefär har vi märkt att hon har haft lite tungt att andas. absolut inte jättemycket(då hade vi självklart kontaktat veterinär), men lixom nästan som att hon är förkyld och har svårt att få luft till och från pga det. vi har inte sett det som ett problem med tanke på att hon inte har några andra symptom. Men så idag när hon bajsade så såg det ut som att hon bajsade ut spagetti, och det fastnade även 'spagetti' i rumpan, så jag tog ett löv för att ta bort det, när jag drar ut det ur rumpan så känner jag att 'spagettina' rör på sig! inser då ganska fort att det inte är spagetti utan mask!Det jag inte vet är VAD det är för mask, och det är bl.a det jag behöver hjälp med nu!  Det jag nu behöver hjälp med är att få reda på VAD det här är för mask, så att jag kan åka och köpa avmaskningsmedel på apoteket.Och sen tänkte jag även kolla om det är någon som vet om hennes 'andningsbesvär' kan ha något med masken att göra?Eller vad det annars kan bero på, och vad vi kan göra?Supertacksam för svar!
  • nickefiki

Hmm veterinären har nog helgledigt, och hon vill veta nu.

• Mollie77

Gå till apoteket o beskriv masken dom vet vad du ska köpa..Nån veterinär krävs inte för masken, men däremot för andningen...

• Aangiee
    lilla kråkan skrev 2008-10-18 15:47:12 följande:
    "Eller vad det annars kan bero på, och vad vi kan göra?!"Ring vetrinären?
    Eftersom det finns avmaskningsmedel att köpa på apoteket, tänkte jag fråga här istället för att få veta vad för typ av mask det är.
    Och vad jag menar med det du citerade är; om det inte beror på masken, är det någon som har någon idé om VAD det kan bero på? Och om det finns något man kan göra för att underlätta för henne?

Istället för att åka till veterinären och betala DYRA pengar och få samma svar som någon här kanske kan ge mig.
  • violet

Det finns väll maskmedel på apoteket som behandlar de vanligaste masksorterna, så prova det.

• Kakan83

Jag hade åkt till apoteket och bett om hjälp. Dom vet vad du ska ha för medel. Sen hade jag ringt veterinären på Måndag för att kolla andningen.

Oliver - ab imo pectore
  • Stjärnkristall

Finns ju olika maskarter men sånna där hade våran hund och försvann med avmaskningen men andningen ja det vet jag inte kan ju vara vad som helst.
    Det finns alltid vetrinörer man kan få tag på även helger så mitt råd är att ringa.

• Jen80

Sambon säger att det finns nåt som heter Axilur som man ska ge hunden (ett avmaskningsmedel). Finns nog på apoteket.
    Andningsbesvären har vi ingen aning om. Kan ju alltid ringa till en veterinär och rådfråga.
    Lycka till!

• Kaldorei

Spolmask
    Spolmasken är gulvit och långsträckt med avsmalnande ändar (spolformad). Längden är 10-20 cm. Det är den vanligaste inälvsparasiten hos hund. vuxna friska hundar blir inte lika kraftigt påverkade av en maskinvasion som unga eller sjuka hundar med nedsatt motståndskraft.
    Valpar som har spolmask, växer dåligt, blir magra men bukiga och får ibland diarré, hosta och kräkningar. Det är viktigt att avmaska valpen före 3 veckors ålder och därefter varannan till var fjärde vecka - olika för olika maskmedel - upp till tre månaders ålder. Sedan avmaskas valpen lämpligen vid 6 månader eller så snart du upptäcker, att den har spolmask. Tikar bör avmaskas vid parning, ev. före valpning och under digivningsperioden samtidigt med första valpavmaskningen. Övriga vuxna hundar avmaskas rutinmässigt en gång om året eller då parasiter har konstaterats hos dem.
    Avmaska inte oftare än nödvändigt och använd inte preparat
    med bredare verkan än nödvändigt.

Symtom:
    - avmagring trots god aptit, bukig
    - diarré, hosta, kräkningar
    - glanslös päls
    - fynd av spolmask i avföring eller spyor

Smittväg:
    - Valpar kan smittas av tiken i fosterstadiet och under digivningen. Vanliga smittvägar är kontakt med infekterad avföring, redan smittad hund eller förtäring av smittad föda.

• anzita

Marsch till apoteket o köp Drontal Plus eller Drontal Comp. De båda är den starkare varianten av maskmedel, starkare än Banminth som man brukar rekommendera en gång per år till alla hundar.

Gör en avmaskning redan idag. Spara nån av maskarna i en burk som du tar till vetten på måndag och visar upp, tillsammans med hunden.
    Då får du veta om du köpte rätt preparat.

• Kaldorei

Ring till dem du köpte hunden av också, å tala om att din hund har mask, för de e ju mycket möjligt att resterande hundar i kullen också har det isåfall...

• FH Mamma

min första tanke var något jag av misstag sett på tv en gång men jag har svårt att tro att det kan vara det pga det finns inte i sverige (vanligtvis iaf men med smugglade hundar kan det komma in och smitta)
    Sen är jag tveksam om de kommer ut med avföringen..

hjärtmask
    bilden på denna site är inte världens trevligaste..

www.animalcarecentermh.com/events.html

• Aangiee

Tack för era svar!
    Då ska jag åka till apoteket och rådfråga dom där. borde ju till och med visa bilden på maskarna kanske..

Och det här med andningen får jag försöka ringa veterinären angående idag, och får jag inte tag på veterinären idag så får jag ringa på måndag.

Tack så myket för era svar!

• subkutan

Taget från http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/spolmaskinfektion/:
    (min fetstil)

"Lindrig infektion med spolmask ger i regel inga symtom. En massiv förekomst kan vara en belastning ur näringsmässig synvinkel men kan också ge upphov till ett mekaniskt tarmhinder (tarmvred, ileus). När larverna passerar lungorna kan patienten få astmaliknande besvär. Infektion med spolmask kan effektivt behandlas med läkemedel. Diagnosen ställs genom fynd av fullvuxna maskar eller ascarisägg (mikroskopi) i avföringen."

Verkar på bilderna som spolmask om man jämför med andra bilder på nätet.

Fråga Apoteket vilket avmaskningsmedel du ska ha, vissa medel tar bara vissa maskar.
    Det är inte bra attanvända ett maskmedel med för brett spektra i onödan - då detta kan orsaka resistens.

• Cilla R

Alltså Axilur och Banminth tar de flesta masksorterna så köp det.
    Hade inte uppfödaren avmaskat henne?

Mamma till Néa och Ophelia!
  • subkutan

Ingen som vet att man inte ska ta bredspektra i onödan?

• vovvemor

Hur många gånger är hon avmaskad tidigare och med vilket medel? Vad fick ni för instruktioner när det gällde vidare avmaskning när ni köpte henne? Ring uppfödaren och fråga!

Sedan är det ju apotek för avmaskningsmedel som de andra sagt, och sedan skulle jag definitivt kolla upp minsta andningsproblem på en så liten plutt hos veterinär. Bättre att låta dem lyssna på henne en gång för mycket än en gång för lite! Antar att hon inte hade några anmärkningar på andningen på veterinärbesiktningen - det märktes inget när ni 12-veckorsvaccinerade heller?
    Lycka till!

• Phlippan87

andningsproblem kan även bero på lungmask, har dock ingen bra koll på hur sådan ser ut elelr något, men har för mig att den också "stryker med" med de "klassiska" avmaskningsmedlen

Svar på tråden OBS! INGET FÖR KÄNSLIGA! Behöver hjälp och tips om hund omgående!