• Anonym

Vet ni hur mkt en ny rullator kostar? vart man kan köpa det?

Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men tror det passar känsliga rummet.

Min mamma lider av MS. Hennes balans är inte det bästa, ramlar hela tiden och bryter sig. Hon är för envis för att be läkaren/hjälpmedelcentralen om hjälp.

Därför tänkte jag kolla om det går att köpa sig en rullator. Någon som vet? ca pris?

• Svar på tråden Vet ni hur mkt en ny rullator kostar? vart man kan köpa det?
  • Vombell

Det smartaste vore ju att gå till sjukgymnasten och få en utprovad. Kostar 80 kr här i vårat landsting...

Har sett i mormors Allers eller Hemmets journal att man kan köpa små och smidiga för inomhusbruk för ungefär 1000 kr.

• FH Mamma

Har för mig att Harald Nilsson har för under 100kr kanske 699 eller så men även du kan be om hjälp från en arbetsterapeut att kolla din mamma och få hjälpmedel.

• Anonym
    Mia118 skrev 2008-10-18 16:19:58 följande:
    Jag såg på Rusta för mellan 1000-1500 kr.
    Är det för utomhusbruk med?
  • Vombell

Såg nu att det låter lite illa kanske... Menade inte att din mamma inte är smart. Bara så man säger ju.

• Anonym
    Vombell skrev 2008-10-18 16:20:03 följande:
    Det smartaste vore ju att gå till sjukgymnasten och få en utprovad. Kostar 80 kr här i vårat landsting...Har sett i mormors Allers eller Hemmets journal att man kan köpa små och smidiga för inomhusbruk för ungefär 1000 kr.
    Tack men det är främst för utomhusbruk jag hade tänkt mig
  • Anonym

Jag vet inte vad det är med min mamma men hon är helt enkelt för stolt för att ta hjälp av landstinget när det gäller hjälpmedel för hon har blivit erbjuden en rullator men hon vill inte gå dit. Tror hon inte riktigt har accepterat sin sjukdom och vill inte vara "bland andra sjuka".

Vill gärna bara ha tips på att köpa en rullator, utan landstingets hjälp. Tack

• Mia118
    Anonym skrev 2008-10-18 16:20:43 följande:
    Är det för utomhusbruk med?
    Ja det tror jag absolut.
  • FH Mamma

Kanske OT.
    För 2 år sen pga näringsbrist (står nog om det i min press) hamnade jag på sjukhus och straxt efter det la alla mina muskler av.
    Jag hamnade mot min vilja (är svårt att uttrycka en vilja när man inte mindes vad man ville från minut till minut) på rehab.

Efter 1 månad där ville jag stanna där resten av livet och inte komma hem igen.

Jag fyllde 29 när jag var på rehab och en 29 åring som hade behov av hjälp med allt är inte roligt att vara.
    Jag kunde inte göra något själv. När jag var hemma på helgerna de första månaderna så fick mitt nuvarande ex hjälpa mig ut sängen, toa, mata etc.
    Jag ville inte ha hemtjänst.

Men tillslut måste man acceptera saker och ting. Rehab hjälpte mig till att kunna gå igen men jag blir aldrig helt återställd.

Arbetsterapi och sjukgymnastik är bra och även om man inte accepterar sin sjukdom så kan man behöva träna och göra saker.

Hoppas din mamma mår så bra hon kan.

• TheDyingBride
    TheDyingBride skrev 2008-10-18 17:51:27 följande:
    www.hjalpnu.se/shop/category.asp
    Den som heter "Carl-Oskar 62" i den här länken har stora hjul och tar sig fram även på annat än slät asfalt.
    Stadig är den också.

Finns säkert fler liknande modeller men den är ganska vanlig och oftast den jag kommer i kontakt med via jobbet så det är mest den jag kan yttra mig om.
Svar på tråden Vet ni hur mkt en ny rullator kostar? vart man kan köpa det?