• littlemisstrouble

Ge mig ditt bästa recept på kladdig chokladtårta :-)

På halloween ska vi ha fest och då vill jag till dessert göra en riktigt kladdig smarrig chokladtårta/kaka.

Inte kladdkaka dock utan gärna en kaka med bakad botten och en riktigt god frosting/glasyr ovanpå allt i choklad

Så alla ni som har ett bra recept, kan ni dela med er till mig?

• Svar på tråden Ge mig ditt bästa recept på kladdig chokladtårta :-)
  • Bridgett

Det här blir riktigt gott:

ca 8 stora bitar, man gör två bottnar i varsin form som man sedan lägger ihop med chokladglasyr emellan, samma glasyr ovanpå. Det går också bra att göra en hög botten som sedan glaseras, d v s ingen fyllning.

Bottnar:
    3,5 dl mjöl
    2,5 dl socker
    1 tsk bakpulver
    0,5 tsk bakpulver
    1 dl fin kakao
    175 g mjukt smör
    2 stora ägg
    2 tsk vaniljsocker
    1,5 dl creme fraiche

Kör allt i matberedaren till en slät smet. Fördela i två(smorda) springformar, jämna till och grädda i ca 30 min i 175 grader. Känn efter med provsticka som ska vara torr. Låt svalna lite innan de lossas.

Glasyr:
    75 g smör
    175 g fin mörk choklad( i småbitar)
    5 dl florsocker
    1 msk sirap
    1,5 dl creme fraiche
    1 tsk vaniljsocker

Smält choklad och smör, låt svalna lite. Blanda i allt utom sockret. Sikta i florsockret så det blir klumpfritt. Blanda noga.

Lägg i ihop bottnarna med en tredjedel av glasyren emellan. Täck kakan med resten av glaysren. Vi brukar dekorera med non-stop.

• miss alm

Igår serverade jag min chokladälskande syster med flera:
    Botten på:
    1,5 dl socker
    1,5 dl mjöl
    4 msk kakao
    lite salt ch vaniljsocker
    120 g smält smör
    2 ägg
    150 grader i 20 minuter. När kakan togs ut tryckte jag ner några dumlekolor i som fick halvsmälta.
    När kakan svalnat något toppade jag med 500g halvtinade hallon och ett lager dumlefluff. Blev väldigt uppskattat!

• skånetös78

Jag brukar försöka mig på att baka en del chokladtårtor men det bästa resultatet jag någonsin fått är med Kungsörnens färdiga tårtmix,Chokladtårta!
    Den blir supergod tycker alla jag bjudit på! Blir som en fluffig hög botten och sen brer du på glasyren,kan inte bli enklare! Visst är det lite "fusk", men men!

**Den 6/9 blev jag Fru!**
  • Tussen06
    Mintchokladtårta med After Eight
    ca. 16 bitar

200g mörkchoklad
    200g margarin eller smör
    3 ägg
    2 1/2 dl socker
    3 dl vetemjöl

Chokladglasyr
    25g margarin el. smör
    1 dl vispgrädde
    20 plattor After Eight
    (en liten ask räcker)

1. Sätt ugnen på 175 grader
    2. Smörj en form med löstagbar kant, ca 25 cm i diameter, med margarin
    3. bryt chokladen i bitar och smält den tillsammans med matfett i en kastrull på svag värme. Rör om då och då.
    4. Vispa ägg och socker poröst. Rör ner mjölet i äggsmeten. Tillsätt den smälta chokladblandningen och rör till en jämn smet. Häll smeten i formen.
    5. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min. Ska inte vara helt genomgräddad.
    6. Låt kakan svalna något innan kanten på formen lossas. Låt kakan bli kall.
    7. Blanda matfett, grädde och After Eight till chokladglasyren i en kastrull. Smält på svag värme under omrörning. Låt blandningen kallna och bli tjockflytande.
    8. Bred glasyren jämt över kakan och låt den stelna i kylskåp.
    9. Garnera med After Eight på tårtan, ev. vit.
    10. Servera den med skivade apelsiner, jorgubbar el vad man vill.

Är riktigt krämig och god, smakar som en jätte after eight. Mumsa på!!
  • littlemisstrouble

Hurra Tack flickor för alla recept

Ös på med flera alla ni som har, både jag och mannen älskar choklad och det kan man inte få för många recept på

• littlemisstrouble

Den där kakan från leila har vi också gjort några gånger. Den blir supergod. Vi ändrade receptet själva en gång så det blev med mint istället för jordnötssmör och det blev också mycket gott. Tog då minplattor istället.

• Grålle

www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=3502

Det här är min favvo! Jag brukar ha ringen på formen kvar (diska av den först) när jag häller på kolasmeten, blir snyggare då.

• Grålle
    littlemisstrouble skrev 2008-10-22 12:23:20 följande:
    Ingen som har bilder på sina kakor så man får en uppfattning om hur den ska se ut?
    I mitt galleri finns en bild på choklad- kolatårta som jag länkade till här ovanför.
  • littlemisstrouble
    Grålle skrev 2008-10-24 19:58:49 följande:
    I mitt galleri finns en bild på choklad- kolatårta som jag länkade till här ovanför.
    den såg ju inte så dum ut
  • Grålle
    littlemisstrouble skrev 2008-10-27 15:07:41 följande:
    den såg ju inte så dum ut
    Nä, eller hur?! Den är faktiskt helt underbar .
Svar på tråden Ge mig ditt bästa recept på kladdig chokladtårta :-)