Hur gör man klyftpotatis?
Jag tänkte ge mig in på att göra egen klyftpotatis, men vet ej hur man gör.
Nån som har ett bra tips?
*Ja jag är skitdåligt på att laga mat! *
Jag tänkte ge mig in på att göra egen klyftpotatis, men vet ej hur man gör.
Nån som har ett bra tips?
*Ja jag är skitdåligt på att laga mat! *
så här gör jag:
skrubba potatisarna rena men behåll skalet, och skär dem i klyftor.
koka dem i ett par minuter, och häll sedan över dem i ett durkslag.
häll över olja, salt, och eventuellt andra kryddor efter eget tycke.
vält över dem på en plåt och hiva in i ugnen inställd på ca 200 grader och "grill", kika till dem var tionde minut och ta ut dem när de fått fin färg, salta lite till och låt svalna.
haha skala potatisen skär den i klyftor häll olja på plåt salta o in i ugnen 200 tills det är klart
ruska runt lite därinne så det inte fastnar på plåten
Skär rå potatis i klyftor eller vad du nu vill ha för bitar. lägg dem på een plåt med bakplåtspapper. Ringla över rikligt med olivolja(eller vilken olja du vill) Strö över gourmesalt och ev svartpeppar, eller timjan.
225 grader i ugnen tills de känns mjuka å goá! Kan hända att du måste vända dem efter ca 15 minuter.
Lycka till!!
jag brukar köra 225g, det kan variera mellan olika ugnar. Man behöver inte förkoka potatisen.
Okej, verkar som ni gör ungefär lika, förutom om man ska koka eller ej, vad blir skillnaden?
Köp potatis som är fina i skalet för då räcker det med att borsta dem rena och sen klyfta en potatis i ca 5-10 bitar beroende på potatisens storlek.
Häll olja i en långpanna och lägg i potatisen och krydda med vad du vill!
Temperatur får du kolla i kokbok för det har jag ingen som helst koll på!
Lite soya med oljan eller smöret så får de extra fin färg och smak.
det kanske går lite fortare om du kokar först. jag kokar aldrig å de brukar ta ca 25 min för en full plåt på bakplåtspapper. Jag brukar klyfta rödlök oxå å blanda med, den blir otroligt god å lite sötaktig i smaken...
ja palsternacka i e otroligt gott, den blir oxå lite söt i smaken å passar såååå bra till potatisen då...
sätt ugnen på 225G, skrubba potatisen och skär den i 4-6 delar jätte gott att skära i morötter el purjo el paprika(lägg i efter halva tiden).
låt de vara inne ca 35-40 min. super gott å lätt.Lycka till.
saker jag brukar langa med in i ugnen är:
hela färska champinjoner, morot, ett par lökar kronärtskockor(med en klick smör på).
Jag brukar ha på lite balsamvinäger och vitlök också. Blir jätte gott!!
Tack för era tips! Jag gjorde skar upp potatisen som ni sa, hällde över olja och salt och peppar, sedan in i ugnen, kanske 30 min. Alltså det blev supergott! Så mycket bättre än de färdiga man kan köpa!
Nu kan jag grunden, så nästa gång kanske jag blandar i nåt mer
köp snygga potatisar - storleken spelar ingen roll men skalet skall vara fint... skär i klyftor och lägg i en stor tät plastpåse.... häll över ekologisk rapsolja och ströa rikligt med franska örtkryddor. Ruska om i plastpåsen så att oljan sprider sig... häll ut på en plåt ... 200 grader i varmluftsugn tills klyftorna är mjuka... salta...
Samma kan man göra med tärnade rotsaker; morötter palsternacka, fänkålsstånd, kålrot och ev potatis... då är det salt och persilja över som gäller då rotsakerna tas ut mjuka ur ugnen...
Paprika är jättegott i också om man gillar det
frasigaste å godaste klyftpotatisen
Skala potatisen skär dom i klyftor
lägg i en ungs form häll lite olja å salta rör om sist men inte mins HÄLL över ströbröd en hel den blanda in i ungnen å vänta tills dom fått fin färg
LYCKA TILL smaskens