• bussigajag

min mamma tog livet av hunden själv är det fel?

ja han var gammal och sjuk och jämt när dom har haft problem med hundarna så har dom åkt in till sjukhus men det har tagit sådan tid och pina för hunden .

att min mamma inte tyckte det var värt för honom dom sista minutrarna så hon valde att göra det själv hon gav hans favorit mat och köttbullar med sömntabletter .

han somna in på sitt favoställe ute på ballkongen
    och han hade inte on och det gick fort .

sen begravde dom han med egen grav och egen filt och leksaker ,

tycker ni att detta är hemskt och elakt ???

• Svar på tråden min mamma tog livet av hunden själv är det fel?
  • Hondjuret

frågan är väl om man får "experimentera" så själv...

• TBS

Det var väl ett jätte-bra sätt att avliva en gammal hund (förutsatt att hon visste att dosen var dödlig, men det verkar den ju ha varit)

Ska jag invända mot något så är det väl att hon förmodligen använde recept-belagd (subventionerad) medicin.
    Men jag skulle förmodligen gjort samma sak om jag var i samma situation

• Clobberella

Nja, om man är 100% säker att man ger en dödlig dos så tycker jag det är helt ok, men är man det minsta osäker så kan man ju skada hunden och orsaka onödigt lidande, vilket INTE är ok.
    Men nu dog ju hunden på ett mycket mer fridfullt sätt än om den blivit ivägsläpad till veterinären, en miljö den inte är bekant med och som förmodligen stressar den....

• bussigajag

hon är leg sjuksköterska

• skånetös78

I det stora hela är det inget fel att avsluta en gammal och sjuk hunds liv själv, men man måste vara oerhört säker på vad an gör!
    Tänk om hunden inte dött av tabletterna utan bara fallit ihop och blivit okontaktbar och krampat osv? Tänk om den börjat kräkas upp tabletterna och bara fått i sig halva mängden? Hur hade hon slutfört det hela då?

**Den 6/9 blev jag Fru!**
  • snapdragon

däremot så får man väl inte gräva ner döda djur hursomhelst?

• Smultron ett

ja tur att det gick bra, men kan man inget om att avliva djur ska man nog låta ett proffs göra det. Hunden kunde ju fått nått anfall och plågas till döds i stället om det gått snett.

Svar på tråden min mamma tog livet av hunden själv är det fel?