• Hamnblomma

Hur blanda kanin och marsvin?

Vi har en dvärgkanin (hane) och ett marsvin (hona) som båda är snart fem år. Tanken var från början att de skulle dela bur (den är stooor!), men då kaninen blev lite för "intresserad" av marsvinet gick inte det. De har därefter bott i var sin bur sida vid sida i stället. Nu skulle vi ändå vilja få ihop dem i samma bur. Jag tycker att kaninen nu är så pass gammal att han väl borde ha lugnat ner sig. Men hur gör man för att få dem att hålla sams?

Vi sätter över kaninen till marsvinet. Oftast går det bra i kanske fem timmar, sen plötsligt börjar han jaga henne. Lika ofta gör han ingenting, men hon sitter ändå och piper lite "varnande" för att sen markera mot kaninen om han så bara sträcker fram nosen (utan att göra något "dumt")

Finns det något sätt att få det hela att fungera? Är ett hus i buren en lösning, eller skulle marsvinet då bara sitta därinne hela tiden? Ska man kastrera kaninen, eller är han för gammal för det?
    Kan tillägga att vi även har en liten hund, och den och marsvinet är bästa kompisar (fast han bor så klart inte i buren!).

• Svar på tråden Hur blanda kanin och marsvin?
  • Hamnblomma

*puffar*

De BRÅKAR! Mellan varven går allt bra, men sen börjar marsvinet nafsa och kaninen spralla runt. Finns det något sätt att välja dem vid varandra? Behöver man vara rädd att de skadar varandra? Kanske ser "bråken" värre ut än de egentligen är? Tänker att de har ju ändå känt varann i snart fem år, och det vore så mycket smidigare om de kunde bo ihop.

• Mrs Edwards

Har de inte gått ihop och blivit sams på fem år tycker jag nog att du ska ge upp och fortsätta ha dem i burar sida vid sida.. Uppenbarligen blir marsvinet stundtals stressat av att vara ihop med kaninen och det kan den väl få slippa?

• Hamnblomma

Absolut! Det är nu inte så att vi försökt få ihop dem i fem år. Vi testade när de var nya, och sen har vi gjort kanske två försök, inte mer. Frågan är om det hjälper att kastrera kaninen? Eller är han för gammal för det?

• cimbria

jag skulle tro att de testar varann, för att se vem som kommer att hamna högst i rang. visst finns det då en chans att de skadar varann, men om du verkligen vill få ihop dom så är det nog en risk du måste ta. jag skulle nog inte föröka sätta ihop dom nu när du ändå haft dom så länge. är oftast lättare med unga djur. varför kastrerades inte kaninen när den var liten?

• Nefta

Marsvin och kaniner ska absolut inte bo tillsammans. Kaninen kan smitta marsvinet med livsfarliga bakterier!!!

• zuzzan

Vi har haft kanin och marsvin tillsammans, det var inga som helst problem. Vi hade en kaninhona och en marsvinshane, det blev så att kanien agerade mamma till marsvinet - de var riktigt söta tillsammans, sov typ sked .

• Nefta

Tänkte förklara mitt förra inlägg lite närmare.:)

Kaniner har en bakterie i luftvägarna, bordetella bronchiseptica, som kan göra marsvin väldigt sjuka. Jag har en vän vars marsvin blev smittad, han klarade sig dock.

Sen finns det fler anledningar till att det inte är så bra att ha kaniner o marsvin tillsammans. Tex behöver de helt olika mat. Marsvin behöver också mycket c-vitamin vilket istället kan vara riktigt skadligt för kaniner.

Sen pratar kaniner och marsvin helt olika språk och får egentligen inte ut så mycket av varann.
    Marsvin ska alltid vara 2, en kanin gör ingen skillnad.

Och bråkar dom dessutom så kan det bli riktigt farligt för marsvinet. Det är mycket kraft i kaninens bakben så den kan med lätthet skada marsvinet.

Jag tycker du ska låta dom ha varsin bur och skaffa ett till marsvin som kompis till ditt marsvin.

• Hamnblomma

Tack för era svar.

Det här om kaniners bakterier i luftvägarna har jag faktiskt aldrig hört talas om! Har alla kaniner dessa bakterier?
    C-vitamin-biten känner jag till, och matfrågan kan vi lösa ändå.

MEN, vi har bestämt oss för att inte försöka få ihop dem mer. Synd, för den mesta tiden går det bra, men vi tar ju självklart inte risken att de skadar varann.

Varför kaninen inte kastrerades som liten? Ja, vi hoppades i det längsta att det skulle fungera ändå + att en veterinär avskräckte oss rejält när hon pratade om vilken stooor risk det är att söva kaniner, och att de knappt gör sådana ingrepp. Suck. Har senare diskuterat med ett annat djursjukhus i stadsregion, och där gör de sådana operationer för jämnan. Men det är nog skillnad när man bor på landet, här har folk inte djur på samma sätt.

Skaffa något mer marsvin nu tror jag inte vi gör. Har funderat på det, men har fått höra att det kan vara svårt att sätta samman när djuren hunnit bli så pass gamla som fem år. Kan tillägga att jag förut haft både två och tre marsvin samtidigt, och jag vet att de inte bör bo själva. Men eftersom vårt lilla marsvin dessutom är bitsk mot kaninen trodde inte den veterinär vi pratade med att hon hade accepterat ett annat marsvin heller. Sen har hon ju hunden att gosa med...

• stjernfall

Jag håller med Nefta.

1. Kaniner och marsvin ska inte bo ihop av flera olika anledningar, precis som nefta skriver.

2. Marsvin FÅR inte bo ensamma, enligt lagen MÅSTE dom ha minst en marsvinskompis. Där´för tycker jag att du ska köpa en kompis till marsvinet. Köp ett ungt djur av samma kön som den du redan har!

• emeliasmamma

Det gäller väl egentligen för alla djur att de inte ska vara ensamma... Men det kanske är en sån där "bör" regel...

• stjernfall

emeliasmamma: Nä det gäller inte alla djur. Det finns djur som inte ska hållas två och två, som t.ex. hamstrar.

• Calylite
    stjernfall skrev 2008-10-21 00:07:18 följande:
    Jag håller med Nefta.1. Kaniner och marsvin ska inte bo ihop av flera olika anledningar, precis som nefta skriver.2. Marsvin FÅR inte bo ensamma, enligt lagen MÅSTE dom ha minst en marsvinskompis. Där´för tycker jag att du ska köpa en kompis till marsvinet. Köp ett ungt djur av samma kön som den du redan har!
    de finns ingen ag att de MÅSTE, de står att om REKOMENDERAR.
    Alltså om de bor ensamma kan ingen anmäla en precis, de är bara rekomendation
  • annroll

Hmmm.. med risk för att bli påhoppad nu, men jag har mitt marsvin tillsammans med tre kaniner i ett rum.
    De går hur bra som helst, visst är de bråk ibland, men inte mellan marsvin o kanin, utan kanin o kanin.
    Jag anser att har man skaffat ett djur så måste man göra de bästa för den, så gott de går. Nu va de så att mitt marsvin hade en kompis, men hon dog för några månader sen. Jag vill inte ha fler djur än det jag har och därför har jag valt att inte skaffa fler marsvin. Sålänge jag inte ser att hon lider så tycker jag inte de är någon fara. hon får hö och annan mat men de delar annars mat. De med att c-vitamin inte skulle va bra för kaniner vet jag inte om de stämmer? för vi fick rådet på en zooaffär att man kunde ha den mat vi har nu tilldom alla.
    Och dessutom; ni som säger att man ska köpa ett nytt marsvin; hur vet man om de går ihop med de andra man redan har? de är långt ifrån alla som går ihop me varann. O va gör man då? Köper två nya eftersom dom inte får bo ensamma? De blir en väldigt ond cirkel de där till slut...... Eller?

• stjernfall

Calylite:

Det står att de ska hållas två och två (minst), undantaget om det finns särskilda skäl till det. Ett särskilt skäl är inte att man inte orkar/vill ha fler än ett marsvin. Det ska vara om marsvinet verkligen inte kommer överens med ett annat marsvin, vilket är väldigt ovanligt bland marsvin.

Sen är det så att rekomendationerna finns där av en anledning. Alla som har ett marsvin säger att deras marsvin har det jättebra trots att det är ensamt och visst kan ett ensammarsvin säkert ha det ganska bra men människor till sällskap kan aldrig väga upp andra marsvins sällskap. Marsvin behöver få "prata" med någon som förstår dom.

Varför vill man medvetet försämra livskvalitet för sitt marsvin? När det dessutom är så enkelt att ordna till det. Ett extra marsvin är faktiskt inte alls så mycket mer besvär!

• Hamnblomma

Angående detta att skaffa ett till marsvin. Är det så klokt när det vi har är så pass gammalt? Skaffar vi ett till nu så lär ju det vi har dö långt före det. Och så blir det nya deprimerat och kanske dör (jag har haft två marsvin förut, och när det ena dog så sörjde det andra ihjäl sig, bara vägrade äta och inte ens djursjukhuset kunde rädda det).

• mona83

Just kanin hanar är svåra att få att gå med marsvin. Har försökt 2ggr med 2 olika kanin hanar, men det funkar inte. Dom vill bo ensamna har jag märkt. Vart slagsmål mellan mina kanin och ena marsvinet här hemma när jag försökte.
    Det andra marsvinet funkade det inte alls med då han är blind och inte såg kaninen. så han vart bara rädd.
    Mamman till honom hade det funkat med om inte kaninen gått på henne.
    Och ja nu har jag bara 1 marsvin kvar den blinda, mamman dog för ett tag sedan. Men han är för dominant för att det ska gå att ha ett till marsvin med honom. Hade en lillebror i samma bur som honom men det slutade med att han vart ihjäl stressad till slut.
    Så man får se från marsvin till marsvin, alla GÅR INTE att ha tillsammans med andra marsvin för jag tror inte att det är tänkt att man ska behöva köpa nya hela tiden när dom blir ihjäl stressade av marsvinet man redan har. Då är det bättre att marsvinet får gå själv enligt mitt tycke.

• mona83
    Hamnblomma skrev 2008-10-21 21:25:57 följande:
    Angående detta att skaffa ett till marsvin. Är det så klokt när det vi har är så pass gammalt? Skaffar vi ett till nu så lär ju det vi har dö långt före det. Och så blir det nya deprimerat och kanske dör (jag har haft två marsvin förut, och när det ena dog så sörjde det andra ihjäl sig, bara vägrade äta och inte ens djursjukhuset kunde rädda det).
    Det beror på könet om jag fattat det hela rätt av vad man läst om marsvin. Har man en hanne ska man skaffa en ung hanne som inte är könsmogen än. Då kan det funka, far och son relation. Men det vet man inte förän marsvinet blir könsmogen sen om det funkar. Den unga hannen kan ju vara dominant och det kan ju marsvinet man hade redan vara oxå. Då funkar det inte, är bara så. Honor är lättare på så sätt tror jag. Lättare att sätta ihop 2 honor eftersom dom inte är revirhävdande på samma sätt som hannar. Om jag har fattat det rätt
Svar på tråden Hur blanda kanin och marsvin?