• Sommarkatten

Stackelhalsband- olagligt eller inte i sverige?

Ja hur ligger det till egentligen? Är det olagligt att sälja/använda i Sverige? (kan tillägga att jag INTE funderar på att använda ett sådant!) Vart kan man hitta där det står att det är olagligt i så fall? Har hört att det är olagligt iaf...

I ♥ me
  • Svar på tråden Stackelhalsband- olagligt eller inte i sverige?
  • kitto

Är till 99% säker på att det är olagligt att både använda och sälja stackelhalsband i sverige...Och det borde ju stå skrivet någonstans tycker man ju, men jag har då inget hittat ännu..

• Låtten

Det är olagligt i sverige, tyvärr lagligt i andra länder...

• lillajag82

from 1maj 2008 är detta halsband förbjuden i sverge

~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • Pikaur

Svar jag fått från Jordbruksverket då jag fann en sida som sålde och rapporterade:

"Hej!
    Det är förbjuden enligt de svenska djurskyddsreglerna för hundar attanvända en stackelhalsband på hund. När det gäller försäljning avstackelhalsband är det Konsumentverket som måste agera. Mattias Grundström på Konsumentverket har tidigare sagt till SvenskaDagbladet att "Av praxis följer att man inte får marknadsföra något sominte får användas", detta i samband med frågor om elhalsband tillhundar.
    Mitt råd är att göra en anmälan på Konsumentverkets hemsida där man kan påpeka att det är förbjudet enligt Jordbruksverkets föreskrifter omhundhållning.
    Vänliga hälsningar
    Cheryl Jones Fur

• Sommarkatten

aha okej tack fö svaren. såg nämligen på ellos att dom säljer nåt "Perfect Dog"-paket där det verkar som ett stackelhalsband ingår...

I ♥ me
  • signaturbyte

ellos har väl inte utmärkt sig för att vara smarta det senaste halvåret.. bebisbikinin tex. Visst, stor skillnad på det och halsband som är plågsamt och olagligt, men ellos är.. ellos. Någon får väl anmäla/påpeka det för dom.

• Pikaur

Inget vad jag kan se är stackel där, men man ska aldrig ropa hej...

Här är bilder på hur de 'äkta' ser ut:
    gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00219/NYHETER-04s11-STACK_219093w.jpg
    www.brukswebben.se/Bilder/stackel.jpg

Annat jag hittat om lagens mening om halsbandet:
    ?Utrustning eller anordning som ger djur en elektrisk stöt i avsikt att styra deras beteende får inte användas. Anordningar av det slaget får inte heller finnas monterade i stall, andra förvaringsutrymmen för djur eller hägn.?
    (15§ andra stycket, djurskyddsförordningen)
    ? Den som bryter mot detta kan dömas till böter eller fängelse i högst två år.

Hundar får inte dresseras genom att utsättas för elchocker eller smärta. Ändå finns det hundägare i Sverige som använder både elhalsband och stackel, enligt uppgifter till SvD. Svenska Brukshundklubben och Svenska Kennelklubben har tillsatt en utredning för att komma åt lagbrytarna.

All utrustning eller anordning som ger djur en elektrisk stöt i avsikt att styra deras beteende är förbjuden sedan juli 2003.

• Humlemamma

På tal om stackel så gick jag förbi en busshållplats härom veckan o där stod en tjej med en amstaffkorsning o den stackars hunden hade stackel på sig, o jag svor HÖGT o sa att om man använder sån på sina stackars djur så borde man skjutas för då är man en ren idiot.

Jag lovar att hon hörde de, sen om hon sluta eller inte de låter jag va osagt, men de gjorde hon säkert inte, IDIOTER säger jag bara.

Finns juh anledning till att det är olagligt, men men.

**Alexander 061222 Mitt allt!! | Agnes 080625 Min underbara prinsessa!!**
  • Pikaur
    AjaSsa skrev 2008-10-19 09:37:07 följande:
    På tal om stackel så gick jag förbi en busshållplats härom veckan o där stod en tjej med en amstaffkorsning o den stackars hunden hade stackel på sig, o jag svor HÖGT o sa att om man använder sån på sina stackars djur så borde man skjutas för då är man en ren idiot.Jag lovar att hon hörde de, sen om hon sluta eller inte de låter jag va osagt, men de gjorde hon säkert inte, IDIOTER säger jag bara.Finns juh anledning till att det är olagligt, men men.
    Varför inte bara konfrontera människan när man ser det? Att svära högt åt nån, visst, det kan ju fylla nån funktion kanske. Men att konfrontera någon brukar smälla högt. Särskilt när man faktiskt kan bli anmäld och riskera dryga böter. Räcker med ett foto med mobilen som är tydligt på både ägare, hund och stackel så kan man komma en bit på vägen.
  • Humlemamma
    Pikaur skrev 2008-10-19 12:47:35 följande:
    Varför inte bara konfrontera människan när man ser det? Att svära högt åt nån, visst, det kan ju fylla nån funktion kanske. Men att konfrontera någon brukar smälla högt. Särskilt när man faktiskt kan bli anmäld och riskera dryga böter. Räcker med ett foto med mobilen som är tydligt på både ägare, hund och stackel så kan man komma en bit på vägen.
    otroligt sant, men jag hade ingen lust att riskera att få hennes hund på mig o mina barn elller hennes "killar"..
    **Alexander 061222 Mitt allt!! | Agnes 080625 Min underbara prinsessa!!**
Svar på tråden Stackelhalsband- olagligt eller inte i sverige?