• rebecku

Amma och dricka vin? Går d?

Jag ammar på kvällen kl 19.00 och nästa gång jag ammar är 05.00 på morgonen.

KAN jag dricka vin på kvällen då och hur mkt? har det gått ur kroppen innan kl 5?

• Svar på tråden Amma och dricka vin? Går d?
  • bonde söker fru

Sup ner dig rejält på kvällen så ska du se att ungen sparkar lite extra hårt dagen efter. Nej, men allvarligt talat så verkar ammning och vin inte vara någon bra kombination.

• Dillungan 2008

rekommendationen är väl att man kan amma o dricka lite vin nu, men jag skull enog max dricka 2 glas

Snart är det dags!
  • solfrost

Kan kan du väl, men måste du?
    Jag hade aldrig druckit en droppe alkohol medans jag var gravid eller ammade.

• Dillungan 2008

Bröstmjölken har samma alkoholhalt som blodet. Har man 0,5 promille alkohol i blodet, så har man 0,5 promille i bröstmjölken också. Det blir alltså mycket små mängder alkohol barnet får i sig, även om det helammas.
    Bröstmjölken står i förbindelse med resten av kroppen och alkoholhalten sjunker i bröstmjölken i samma takt som i blodet. För ett normalstort glas vin tar det ungefär tre timmar från det att man har slutat dricka tills man är nykter och för en halv flaska vin cirka 11 timmar. Man behöver alltså inte pumpa ut mjölk och slänga för att mjölken innehåller alkohol. Kroppen renar sig själv. (Men är man borta från sitt barn länge och det spänner i brösten ska man naturligtvis mjölka/pumpa ur för att inte riskera mjölkstockning).
    Man behöver inte sluta amma för att dricka ett glas vin eller en öl ibland. Den kanadensiske amningsforskaren Jack Newman menar att det är bättre att amma även om man har druckit alkohol någon enstaka gång än att ge barnet bröstmjölksersättning. Ammade barn till kvinnor som är konstant påverkade av alkohol löper större risk att skadas på grund av vanvård och olyckshändelser än av den alkohol de får i sig, enligt Newman.
    Vill man vara på den säkra sidan kan man pumpa ut mjölk i förväg och frysa in om man planerar för att dricka alkohol. Man kan också erbjuda barnet bröstet precis innan man dricker något med alkohol i.  
    Man bör tänka på att man är i betydligt sämre skick att ta hand om ett litet barn när man har druckit alkohol – oavsett om man ammar eller ej. Och sov inte i samma säng som barnet om du är berusad.

Snart är det dags!
  • solfrost

Ja varför chansa?

rebecku skrev 2008-10-18 21:14:53 följande:
    okej. så man ska avstå helt medans man ammar?
  • Nekka

ja det kan du... mängden alkohol i bröstmjolken är lika hög som mängden i ditt blod, så det är väldigt lite...
    och mjölken nyktrar till på samma sätt som blodet..
    det dom säger är faran är ju att man inte kan handskas med ett barn om man är full..

vissa säger sig ha sett en ängel, jag har hållit en i min famn....
  • hella82

de säger att man nu kan dricka 1-2 glas vin en till två gånger i veckan och ändå amma som vanligt (dvs helamma). jag ammar också vid 5 på morgonen, och dricker max 2-3 glas vin på kvällen, senast typ kl 22...och det gör jag kanske ett par gånger i månaden. men nåt/några glas är nog absolut ingen fara! om du vågar köra bil utan att vara orolig för att "åka dit" så kan du nog amma

mamma till melker!
  • Corretje

ja rekomendationerna ar att 1-2 glas vin 1-2 ganger i veckan gar bra. har last i undersokningar man gjort att om man har runt tre promille i blodet kan barnet bli lite dasigt av amning... men vid tre promille lar ju mamman vara lite mer an dasig
    ett par glas vin ar nog ingen fara, sa lange man inte kanner sig paverkad av det, man ska ju trots allt kunna ta hand om sitt barn!

• La Lola

Från kostråden för ammande:
    "Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten. "

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
Svar på tråden Amma och dricka vin? Går d?