• TheZarah

salt till barn?

hej, någon som vet när man kan ge lite salt till sitt barn, vår dotter är 13 månader, är det för tidigt?

• Svar på tråden salt till barn?
  • Norrskenet

Man brukar ju säga att när barnet fyllt ett år, kan man börja salta maten. Ett tips: Använd mineralsalt i stället för vanlig salt! Vi har gått helt över till det!

• April Mamma

Ge salt? I mat menar du?

• La Lola

Det finns inget saltförbud ens för barn under 1 år.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • TheZarah

rölli, okej, är mineralsalt bättre?

• ElinC

Bvc säger att salt till barn under ett år kan ge njurskador eftersom de inte hunnits utvecklas ordentligt innan dess. Men 13 månader, så kan du salta på! :)

• La Lola
    ElinC skrev 2008-10-18 22:20:56 följande:
    Bvc säger att salt till barn under ett år kan ge njurskador eftersom de inte hunnits utvecklas ordentligt innan dess. Men 13 månader, så kan du salta på! :)
    Nja, något totalt saltförbud finns inte.
    Det man ska undvika är tillsatt salt. Tex i mat som krydda.
  • mamatobe81

hm, jag trodde det var för att njuren kunde ta skada av för mkt salt???

Slv;
    "Anledningen till att barn inte ska äta för mycket salt är att de inte ska vänja sig vid för salt mat."

• mamatobe81

det är ju som att säga;

"anledningen till att barn inte ska äta för mycket god mat är att de inte ska vänja sig vid för god mat"

hahahaha

• caroline 32
    La Lola skrev 2008-10-18 22:16:45 följande:
    Det finns inget saltförbud ens för barn under 1 år.
    Jo det gör det väl ? Deras njurar klarar inte saltet som vi gör förrän de är 1 år. Sa mitt BVC i alla fall.
  • TheZarah

jaha, men då vet jag det, behöver ju inte va så rädd för att salta maten, underbart skönt, för vår lilla flicka, spottar ut pastan nu, antar att det är för att den inte smakar mycke.inte så konstigt heller..fy för osaltad pasta

• Norrskenet
    Svar på #5
    En del menar ju det, då det innehåller mindre natrium o för mycket natriu kan öka bldotryckte, men en del tycker att maten smakar mindre salt när man använder det, men vi har vant oss vid det.

Jag har då inte använt nån salt till mat jag gett mina barn när de är under ett år, sen har jag börjat salta lite o ökat lite i taget.

Så här står det också på slv:s hemsida:

Barnets njurar är nämligen inte färdigutvecklade förrän uppåt ett års ålder och kan därför inte ta hand om för mycket salt i maten.
  • La Lola
    caroline 32 skrev 2008-10-18 22:24:53 följande:
    Jo det gör det väl ? Deras njurar klarar inte saltet som vi gör förrän de är 1 år. Sa mitt BVC i alla fall.
    Näe, det finns det inte.
    Mat med salt i är ok även innan 1 års ålder.
    Alltså tex bröd o sånt man gör barnmat själv av (skinka tex).

När min dotter var liten innehöll burkmaten salt förvrigt.
  • La Lola

Från kostråden för spädbarn (barn under 1 år):

"Mat ska smaka gott för att vi ska äta. Det gäller även barns mat. Var dock försiktig med salt. Barnets njurar är nämligen inte färdigutvecklade förrän uppåt ett års ålder och kan därför inte ta hand om för mycket salt i maten."

Det står "var försiktig med salt" samt "och kan därför inte ta hand om för mycket salt i maten".
    Det står inte "undvik salt helt".

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV#Kryddor

Svar på tråden salt till barn?