• Elaizans mamma

Starta egen barnklädes butik??

Vi är två tjejer som går i tankarna på att starta en egen liten nutik med barnkläder.
    Finns det någon som kan berätta lite hur man går till väga?
    Måste man ha ett startkapital eller kan man låna det på banken?

Finns startaegetbidrag kvar?

• Svar på tråden Starta egen barnklädes butik??
  • caroline 32

Jag startade ett företag i maj. En butik där jag säljer second hand barn och mammakläder. En inlämmningsbutik.
    Jag fick massor med hjälp av skatteverket som har konsulenter som hjälper till att starta företag. De kom hem till mej och hjälpte mej att fylla i alla blanketter. Superbra !

Ang starta eget bidrag så skippade jag det. Det är svårt att få och en hel byråkrati att gå igenom. Jag lånade en slant på banken till inventarier och sen öppnade jag.

Har nu haft öppet i snart 5 månader och har kunnat betala alla mina fakturor i 4 månader av dessa 5. Då menar jag hyra, telefon, annonskostnader, lån och lite IKEA inköp. Har inte däremot kunnat ta ut någon lön. Men de erfarna säger att man får vara glad om man går +-0 första året, så jag är nöjd. Visst är det kämpigt vissa dagar men väldigt kul andra dagar !

Jag har räknat ut hur mycket jag behöver få in varje dag för att täcka mina månadsutgifter och det håller sig nästan varje dag.
    Sköter min egen bokföring, håller daglig kassabok, samlar alla papper/kvitton i pärm, redovisar momsen på skatteverkets hemsida. Superenkelt ! Men det har kostat några samtal till skatteverket för att få det rätt, men det är lättare än vad jag trodde !

Ang marknadföring så har jag gått runt med flygblad, skickat med kunder att sätta upp på dagis, bvc och andra ställen. Man kan tex be att få lägga sina flyers i andra butiker i utbyte att man tar deras. Lite tips bara !

Lycka till !

• Clapton

Det finns några måsten.

1. bokföring, för att ha koll så sköt er egen bokföring.
    2. starkapital, ca 500.000 kr och dessa skall ni vara beredda att förlora.

När ni har klart med dessa två punkter kan ni kika vidare på vad ni behöver mer. Kan ni inte klara dessa två punkter så är det bara att lägga ner planerna.

Svar på tråden Starta egen barnklädes butik??