• Anonym

Hur länge ska man vänta med att ha sex efter att man har satt in en spiral?

Hur länge ska man vänta med att ha sex efter att man har satt in en spiral för att spiralen ska värka så man inte blir gravid. Har suttit och googlat på det länge nu men kan inte hitta något alls

• Svar på tråden Hur länge ska man vänta med att ha sex efter att man har satt in en spiral?
  • Anonym

Tills man slutar blöda efter insättandet eller en vecka har jag för mig att gyn sa till mig. Jag satte in den på mensens första dag och blödde i ca en vecka. Har lite svårt att hålla isär vilket han nämnde, minns bara att det var ok med mig för jag avstår ändå helst sex så länge jag blöder...

• Anonym

Oj, jag hade sex redan dagen efter och trodde att de var säkert. Men har nu misstänkt i ett par dagar att jag är gravid. Min mens är inte som den ska vara, de är inte mens alls. Ska testa mig nu till helgen om jag är gravid eller inte.
    Usch varför kunde jag inte hållt mig en vecka till

• Anonym (mom)

Min barnmorska sa en vecka. Det handlar inte om bli eller inte bli med barn för att du är skyddad fr o m första dag, det handlar mer om risk av infektion och blodning.

• Amarone Classico

Den skyddar på en gång, däremot kan du få en infektion i början, därför bör du vänta en vecka.

Amarone Classico - because you're worth it!
  • Anonym

Anonym (mom) skrev 2008-10-19 00:05:27 följande:

Min barnmorska sa en vecka. Det handlar inte om bli eller inte bli med barn för att du är skyddad fr o m första dag, det handlar mer om risk av infektion och blodning.
    Är du säker att den skyddar från första dagen? är helt förtvivlad här nu, satte in spiralen för att inte bli med barn, men känner mig ganska säker på att jag är gravid
  • Amarone Classico

Ursäkta att jag ekar inlägget ovan mitt, jag såg inte det innan jag skrev

• Amarone Classico

Jag kan tillägga också att det är vanligt med konstiga blödningar i början.

Tror inte du ska oroa dig!

• Anonym

Amarone Classico skrev 2008-10-19 00:07:37 följande:

Ursäkta att jag ekar inlägget ovan mitt, jag såg inte det innan jag skrev
    Ingen fara. Känns skönt att få höra mer än en gång.

Fast alla andra jag har pratat med som har haft kopparspiral har haft vanlig mens som bla är rött. Mina blödningar är bruna och inte mycket alls, skulle mycket väl räckt med ett trosskydd om dagen för den lilla blödningen.
    Ska iaf testa mig till helgen som kommer så får jag se om jag misstänker rätt eller inte. Har vart gravid innan och jag mår precis som jag har gjort då.
  • Amarone Classico

Ja, du ska såklart testa dig, om inte annat så för att slippa oroa dig.

Jag har också nyligen satt in kopparspiral och fick precis en sådan blödning som du efter ett par veckor. Men jag var inte gravid då.

• Anonym

Amarone Classico skrev 2008-10-19 00:13:17 följande:

Ja, du ska såklart testa dig, om inte annat så för att slippa oroa dig.Jag har också nyligen satt in kopparspiral och fick precis en sådan blödning som du efter ett par veckor. Men jag var inte gravid då.
    Hur länge hade du det? Detta är 3.e månaden, 3.e "mensen" som den är så.
Svar på tråden Hur länge ska man vänta med att ha sex efter att man har satt in en spiral?