• turia

Kvibille gräddädel..äta el inte?

Jag undrar om det är ok att äta kvibille gräddädel mögelost...det e ju sååå gott!!

• Svar på tråden Kvibille gräddädel..äta el inte?
  • mika75

Min BM har sagt att jag inte ska äta någon typ av mögelost. Trist, men sant. Man får väl stå ut...

• Elut

Jag brukar upphetta mögelosten och göra pastasås. Serverat med spagetti blir det mums-mums. Tar bort det värsta suget...........

• soraya

Skulle se till att osten är upphettad, på pizza, i paj eller i pastasås, om jag ville äta den. Så har jag gjort hittills i alla fall.

• DaXx

Åhhh den är ju sååå god!!! Har också förstått att man inte bör äta mögelost, men det där med att upphetta den var ju ett kanon tips!!! Då blir det pastasås med bacon och kvibille snart. Nyttigt och gott!! ;)

• Jennelii

mm....en sån tårtbit kvibille gräddäder, 2 pkt bacon, 3 dl grädde....inget mer...puttra ihop medans du kokar bandspagetti och ät tomatklyftor till....äckligt fett men jättegott =)

• majzzan

ja en till med ett sådant begär...........MUMS.... hade typ samma fråga om detta ämne... massor med olika svar.... dom flesta sa ÄT INTE..bm sa att det lilla jag hade smakat inte var så farligt......
    tror du att jag kommer att frossa sen.......JAAAAAAAAA..
    kram

• Bäjbis

Här är den information jag fick från MVC av min barnmorska om vilka ostar man kan äta och inte när man är gravid!

Ost:

Så ofta du vill:
    Färskost tex cantadou, philadelphia, hårdost, smältost, upphettad ost tex gratinerad

Aldrig när du är gravid:
    Opastiöserad mjölk, Osta av opastiöserad mjölk, mjuka och halvmjuka mognadslagrade mögel-kittostar, tex dessertostar som tex brie, camembert, Gorgonzola, Varcherol, Rebloschon

Svar på tråden Kvibille gräddädel..äta el inte?