• Nalle Puh73

Kåvepenin 3 gånger dygn. Hur tätt kan man ge?

Vet att man egentligen ska ta med 8 timmar mellan men det funkar ju inte på barn. Har gett med 5,5-6 timmar mellan men nu har han sovit så länge på morgonen (mycket kraft och ork att sova tillbaka) så jag vet inte hur jag ska lyckas få 6 timmar mellan idag. Hur tätt mellan doserna kan man ge? Någon som vet?

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Kåvepenin 3 gånger dygn. Hur tätt kan man ge?
  • norgesessan

JAg ger alltid 3 dos mediciner på morgon, och kväll, sen mitt imellan....(räknar ut baserat på när morgon/kvällstiden är)

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • Anna i Hult

Ju längre mellan doserna desto bättre, kåvepening fungerar genom attt döda bakterier med hjälp av en viss dos under lång tid. Det finns alltså en "minsta halt" som man måste ligga över för att bakterierna ska dö. Funkar det inte med tre doser per dag, så får man ta mera medicin två gånger per dag. Man vet att det ger mer biverkningar ( magbesvär) om man ökar dosen, såsom vid tvådosförfarande.

• NVA

Sen ska det väl helst va minst 1 timma innan mat o 2 timmar efter mat om det ska verka som bäst. Å de e inte lätt me barn som ska äta ofta samtidigt som dom oxå sover mitt på dagen.... Så de här me att ge medicin 3ggr om dagen e inte lätt...

• Nalle Puh73
    NVA skrev 2008-10-19 10:57:14 följande:
    Sen ska det väl helst va minst 1 timma innan mat o 2 timmar efter mat om det ska verka som bäst. Å de e inte lätt me barn som ska äta ofta samtidigt som dom oxå sover mitt på dagen.... Så de här me att ge medicin 3ggr om dagen e inte lätt...
    Det funkar inte med maten men apoteket sa att det var inte hela världen.

Tror ni att det blir för tätt med 4,5-5 timmar mellan. Han har sovit till 10,30 idag då han är helt slut så hade jag inte hjärta att väcka honom tidigare. Tänkte om jag skullr ge nästa vi 15 tiden och sen innan sängdags. Kan ju hända att han är pigg i kväll och kvällssuddar men jag törs inte räkna med det och ge mitten dosen mycket senare än så.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
Svar på tråden Kåvepenin 3 gånger dygn. Hur tätt kan man ge?