• irgafos

Golv i barnens rum

Ska renovera vår dotters (hon är 2 mån) rum och funderar på vilken typ av golv vi ska välja, linoleum, parkett, laminat, plast..?? Vad har ni i barnrummen och hur tycker ni det är??

• Svar på tråden Golv i barnens rum
  • Evangeline72

Jag tycker personligen att golvet ska vara mjukt. De tappar ju så mycket saker på det plus att de sitter mycket på golvet. Vi har parkett i resten av huset men någon sorts plastgolv i barnrummet och allrummet.

• Tjatte

Vi har laminat. Det är definitivt inte det snyggaste alternativet, men i princip omöjligt att repa eller förstöra på annat sätt. Vi tänker byta till något snyggare när barnen är större.

• irgafos

Tack för svaren..
    Fler som vill tipsa??

• Tjejligans mamma

Laminat är ett kallt golv...plast.
    Vi har parkett i våra sovrum & det är betydligt varmare än laminat.
    Laminatets fördelar är slitstarkt & nackdelar: kallt golv, samt drar till sig damm.
    Vi har linolium i det sista rsovummet som skall renoveras (nååån gång).
    Då blir det parkett även där.
    Vi har laminat i vårat kök & det blir mkt kallt om hösten/vintern.
    Skall bytas ut den dagen då det blir rust.
    Laminat kan man lägga in i en hall eller på en övervåning.
    Vi har en oisolerad betongplatta & då är det ingen bra ide´att ha laminat pga att det kyler.

• Åsa Lund

vi har träparkett med en stor äkta matta på som lekunderlag. Varmt och mysigt och så blir det fint ljud i rummet.
    Kolla på auktioner så kan man fynda stor matta till halva IKEA-priset!

• Linda1976

Riktig ekparkett, precis som i övriga huset (utom hall, toa och tvättstuga då ).

Ok att det kan bli märken men so what? Det ska ju synas att man lever i huset, och det går ju att slipa om så småningom.

• Joonas

Vår lilla har ett oljat Junkers skeppsgolv i sitt rum precis som vi har i vårt sovrum. Det oljade golvet är lite skönare att leka på än det lackade, tycker jag... Vi har inte haft några problem med golvet, varken med märken eller fläckar. 

• 1 3 3 7

Våra barn har furugolv i sovrummet och fiskbensparkett i lekrummet. Furugolvet har fått en del märken, men det hade man ju räknat med iom att det är sånt mjukt trä. Golvet i lekrummet har klarat sig från märken och andra skador, och det tror jag är för att jag la ett par tjocka lager lack på innan det togs i bruk (lack för offentliga ytor). Bägge är sköna golv. Fiskbensparketten får ett extra plus för att det är snyggare och inte har några springor där smuts kan ta sig ner.

Förutom riktiga trägolv tycker jag linoleum är bäst. Tål mycket, går att slipa, hyffsat varmt och inte allt för dyrt. Laminat är bara skit. Fult, kallt och hårt.

• irgafos

Ja det lutar nog åt att det blir ekparkett även i hennes rum. En stor lekmatta var ett bra tips..

• Floria

Vi ska byta bort de hemska laminatgolven (hårda och liksom klånkiga att tappa saker på) mot trägolv i valnöt om två veckor. Vi väljer golv som kommer gå att slipa om två-tre gånger, för att inte behöva gråta för varje märke. När barnen är större om en tio-tolv år kan vi fixa dem och ha vackra och sköna golv under tiden.

• Floria

Glömde skriva att vi väljer att ha samma golv på hela övervåningen för att det inte ska bli så rörigt intryck.

• Joonas
    Floria skrev 2008-10-20 20:33:00 följande:
    Glömde skriva att vi väljer att ha samma golv på hela övervåningen för att det inte ska bli så rörigt intryck.
    Så har vi med gjort. Vi har till och med valt att inte ha några trösklar uppe, så att golvet "flyter" in i alla rummen...
  • Floria
    Joonas skrev 2008-10-20 22:01:15 följande:
    Så har vi med gjort. Vi har till och med valt att inte ha några trösklar uppe, så att golvet "flyter" in i alla rummen...
    Hade ni trösklar innan, och hur löste ni det med dörrarna? Jag har nämligen framfört önskemål om att slippa trösklar, avskyr det - bara svårstädat och fult...
  • Joonas

Njä, vi hade inga trösklar för vi byggde huset utan! Men det är inget problem vad gäller dörrarna, bara det att det blir som en liten luftspringa under dörren, bra för ventilationen i huset. Särskilt om man har självdrag!

• Åsa Lund

Det kan bli strul om man lägger trägolv utan trösklar och inte har skarvar mellan rummen. Golvet rör sig och behöver ha glipor runt om (mot väggarna). Man ska räkna med 1,5mm glipa per breddmeter i rummet, och då på ALLA sidor i rummet. Är rummet 6 meter brett ska man ha 9mm glipa runt om.
    När vi bodde i lägenhet (där vi renoverade o lade in trägolv) löste vi det genom att ha tröskellister istället för trösklar mellan rummen. De listerna är smalare på bredden och mindre på höjden, finns i olika träslag. Det gör att man inte behöver byta dörrar pga tröskeln iaf, kanske får man hyvla av dörren undertill om golvet inte får plats...

• Floria

När vi bodde i lägenhet (2:a) hade vi tröskel in till sovrummet och badrummet, men inte mellan kök och vardagsrum, kanske kan vi göra så nu också? Vi har ganska öppen planlösning, ingen dörr eller så emellan. Nu ligger det en ful metallremsa i öppningen mellan kök och vardagsrum. Eftersom vi ska ha valnötsgolv känns det som om trösklarna inte passar in... Eller ska vi kanske ha vita om vi ska ha något? Tips mottages tacksamt

Åsa Lund skrev 2008-10-22 23:26:00 följande:

Det kan bli strul om man lägger trägolv utan trösklar och inte har skarvar mellan rummen. Golvet rör sig och behöver ha glipor runt om (mot väggarna). Man ska räkna med 1,5mm glipa per breddmeter i rummet, och då på ALLA sidor i rummet. Är rummet 6 meter brett ska man ha 9mm glipa runt om. När vi bodde i lägenhet (där vi renoverade o lade in trägolv) löste vi det genom att ha tröskellister istället för trösklar mellan rummen. De listerna är smalare på bredden och mindre på höjden, finns i olika träslag. Det gör att man inte behöver byta dörrar pga tröskeln iaf, kanske får man hyvla av dörren undertill om golvet inte får plats...
  • humma

Vi har inga trösklar och vitsåpat trägolv i hela huset. Jättefint och vi har inte haft några problem med det.

• Joonas
    humma skrev 2008-10-24 10:40:35 följande:
    Vi har inga trösklar och vitsåpat trägolv i hela huset. Jättefint och vi har inte haft några problem med det.
    Vi har heller inte haft några problem. Funkar urbra!
  • Knubbe12

Vi har lagt in ekparkett i båda barnens rum (14 mm om jag inte missminner mig) och vårat eget sovrum. Barnen har lekmattor i sina rum, och jag har inte lagt märke till något slitage eller liknande ännu. Golven är bekväma att gå på och snygga...

Svar på tråden Golv i barnens rum